Porsche lanserer i disse dager hypersportsbilen 918 Spyder. Foto: Fred Magne Skillebæk
Porsche lanserer i disse dager hypersportsbilen 918 Spyder. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

- Supersportsbiler må være hybrid!

Det forteller Porsche, samtidig som de lanserer 918 Spyder.

Supersportsbiler har begynt å få ytelser av en annen verden. Når sprinten til 100 km/t går unna på drøye 2,5 sekunder kreves det enorme mengder energi, i tillegg til at man må ha veigrep nok til å få kreftene ned i bakken.

Et annet aspekt er forbruk og utslipp. Utfordringen er å skape den mengden energi som trengs, særlig i de få sekundene man trenger litt ekstra, men på en måte som ikke gir et helt avsindig drivstofforbruk, med påfølgende CO2-utslipp.

Porsche lanserer i disse dager sin hypersporsbil, 918 Spyder. Vi har testet bilen på Circuit Valencia, og rapport kommer. 918 har tre motorer- en midtstilt forbrenningsmotor, pluss en elektromotor på hver av akslingene.

- Dette er en ren nødvendighet for å få de ytelsene vi var ute etter, forteller Michael Hölscher, teknisk direktør for Porsche 918.

Ikke bare gjør det nytte for fremdriften og akselerasjonstidene, men det gjør også en nytte i fordelingen av kreftene mellom foran og bak, og de generelle kjøreegenskapene.

- Med én sterk forbrenningsmotor og to elektromotorer får vi et spillerom med tanke på kraftfordeling som man ikke har uten, forteller han videre.

Ulempen er naturligvis at man må dra på en batteripakke man ellers ikke hadde trengt, men selv med denne innberegnet er fordelene og gevinsten mye større enn uten, mener Hölscher.

Honda er enig

Foto: Newspress Vis mer


Nye Honda NSX blir også en hybrid. Riktignok blir den en snillere bil enn Porsche 918 Spyder, men også Honda tenker på utslippstallene når de nå lager en supersportsbil.

Årsakene her er de samme, nemlig forbruk, påfølgende utslipp og et ekstra dreiemoment ved sterkt behov.

På denne måten kan bilprodusentene nedskalere forbrenningsmotoren, senke forbruket, og fortsatt opprettholde kreftene i de situasjonene føreren trenger litt ekstra drivkraft.

Toyota viser sportshybrid?

Vis mer


Nå ryktes det at også Toyota er i ferd med å lansere en sportsbil med hybrid drivlinje. Lenge har det vært snakk om en ny Supra, for vi vet at Mr. Toyoda junior, som nå styrer sjappa, har sagt at Toyota skal slutte å lage kjedelige biler.

Han ledet deretter Toyota inn i F1-sirkuset, og fikk også laget GT86 i samarbeid med Subaru, som Toyota er deleier av.

Den nye Supra skal sjokkere verden, om vi tror de høye herrer i Toyota. Den skal by på mer enn 400 hestekrefter, uten at det er gitt noen signaler om hvor mye mer. Dette er likevel på nivå med Honda NSX, men fortsatt under halvparten av Porsche 918 Spyder.

Bortsett fra Lexus LFA, som ikke var en hybrid, har heller ikke Toyota-konsernet for vane å lage biler som ikke kan selges i stor skala, og en Supra vil derfor holdes nede på et nivå som gjør at den kan omsettes i et antall på noen tusener.

I januar vet vi svaret, etter Detroit Motor Show, hvor DinSide selvfølgelig er på plass.