Supersportbil med V12 og fire turboladere - fra Afrika

Etter å ha vist frem en studie av en supersportsbil med midtmotor for to år siden har marokkanske Laraki nå to modeller på programmet, den ene heftigere enn den andre. Lav vekt og voldsomt sterke motorer burde gjøre Larakis Fulgura og Borac i stand til å konkurrere med det ypperste i Ferrari-klassen.

Supersportbil med V12 og fire turboladere - fra Afrika

  1. Store bilder


Det begynner å bli lenge siden Laraki hevdet at typegodkjennelsen av gateraceren Fulgura var nært forestående, men lanseringen i markedet har trukket i langdrag. Abdeslam Laraki, den marokkanske designeren som er utdannet ved de beste europeiske designskoler, har imidlertid ikke gitt opp. Den unge, begavede yacht og bil-designeren, driver sin virksomhet i Casablanca med kapital fra sin fars bilimport-aktivitet i ryggen. Bilene skal selges gjennom en eksklusiv forhandler i Monaco. I dag har han to modeller i sin katalog, og de er fullstendig redesignet og mye mer originale enn det som ble vist i Genève for to år siden.

Siste skudd: Borac

Vi tar et lite forbehold mens vi venter på offisiell publikasjon av tallene, men basert på tidligere presentasjoner og de seneste opplysninger til pressen ser det ut til at den nyeste modellen, den frontmotoriserte kupéen Borac, vil være utstyrt med en V12-motor som yter 540 hestekrefter. Denne modellen ble vist på siste Genève-utstilling og utgjør nok en opptrapping i Larakis PR-virksomhet omkring den forestående lanseringen av merket.


V12 på 680 hestekrefter

Når det gjelder Fulgura, supersportsbilen med midtmontert motor, har det vært snakk om at den ville komme i en V8- og en V12-variant. Den råeste skal visstnok få en Mercedes V12-motor med fire turboladere som skal yte 680 hestekrefter. Kreftene overføres til bakhjulene viea en sekstrinns girkasse. Med slike krefter bak forsetene er en toppfart på 350 kilometer i timen fint innenfor rekkevidde.

Det går visstnok an å bestille bilene; produksjonen skal komme igang i år - målet er å produsere to biler i måneden. Det spørs om markedet er klar for det: Prisene i kroner og med norske avgifter burde ligge på cirka 2,9 millioner for Borac og 5,1 millioner for en 680 hesters Fulgura - omtrent på samme nivå som en Porsche Carrera GT.

Laraki er bare 32 år gammel og har allerede laget seg et navn i design-verdenen, blant annet med noen fantastiske Bugatti-yachter. Det vi ser her er et tegn på at en ny generasjon står klar til å videreføre og berike historien når det gjelder drømmebiler.

  • Klikk her for store bilder