<B>IKKE BARE RØR:</B> eRoehr-serien fra Roehr er angivelig det råeste som finnes på el-motorsykkel-fronten. Foto: Produsenten
IKKE BARE RØR: eRoehr-serien fra Roehr er angivelig det råeste som finnes på el-motorsykkel-fronten. Foto: ProdusentenVis mer

Supermotorsykkel uten bensinlokk

Selv garvede anti-miljøvernere kan glede seg over de el-drevne eRoehr-motorsyklene.

Så langt er elektriske motorsykler fortsatt ikke like harry-sexy som sirkuset som omgir superstjernene innenfor den profesjonelle motorsykkelløpsindustrien, men Roehr motorsykler forsøker så godt de kan å tilføre den miljøvennlige delen av bransjen noen ekstra hakk med pomp og prakt.

eRoehr er ikke noe hyggelig navn å stotre fram ved eventuel telefonbestilling, men bak de seks bokstavene skjuler det seg noen svært hyggelige tall.

Sykkel i trespann

Syklene kommer i tre forskjellige utgaver, der den minste, eSuperSport, har en 48-hesters motor, matchvekt på usle 180 kilo, doble bremseskiver på forhjulet, og batterier med en kapasitet på 5.8 kilowattimer.

Det gir en rekkevidde på nesten 130 kilometer, og en toppfart på 161 km/t.

Neste trinn på el-motorsykkel-stigen til eRoehr er eSuperBike. Med to motorer istedenfor en, av samme type som på eSuperSport, yter den 96 hestekrefter, fordelt på en vekt på 227 kilo. Batterikapasiteten er også bedre - 7.7 kilowattimer -, noe som til, tross for de to motorene og den høyere vekta, gir en rekkevidde på 161 kilometer.

Toppfarten ligger på 217 km/t, som altså angivelig gjør den til den raskeste elektriske motorsykkelen som finnes.

Øverst på pallen finner vi det aller ypperste.

RR kunne stått for Rasende Rask

Den såkalte RR-modellen har de samme motor- og batterispesifikasjonene som mellommodellen, men er i tillegg utstyrt med enda bedre forgaffel, aluminiumsfelger, og racingdekk.

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
IKKE BARE RØR: eRoehr-serien fra Roehr er angivelig det råeste som finnes på el-motorsykkel-fronten. Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten


RR er ikke først og fremst laget for de som nattes racer rundt på motorveien i usedvanlig ulovlige hastigheter, men er en regelrett løpssykkel beregnet på de to elektriske MC-løpene TTXGP og e-Power.

De amerikanske prisene er oppsiktsvekkende. Lettvekteren eSuperSport koster 16.995 dollar (105.000 kroner), mens salgssummen gjør et kraftig hopp opp til de to neste modellene. eSuperBike og RR koster henholdsvis 27.595 dollar (170.000 kroner) og 34.495 dollar (212.000 kroner).

Ingen av syklene er satt i masseproduksjon, men bygges på bestilling - forutsatt at du klarer bestemme deg for farge og betale et depositum på rundt 13.000 kroner.