Superlativer fra Mercedes: Ny S-klasse

I 1998 lanserte Mercedes dagens S-klasse. Den er siden blitt produsert i 485.000 eksemplarer hvorav mindre enn 300 er blitt førstegangsregistrert i Norge. Den suksessrike store luksusbilen blir nå erstattet, og grunnformelen er i store trekk den samme.

Superlativer fra Mercedes: Ny S-klasse

  1. Store bilder av nye S-klasse


Hos Mercedes har bokstaven S stått for spesiell luksus i over femti år, selv om "S-klassen" som sådan ble innført på begynnelsen av 70-tallet. I dag er S-klassen den mest solgte luksusbilen i verden, og representerer noe av det ypperste innen teknologi, komfort og sikkerhet. Nærmeste konkurrenter er biler som BMW 7-serie, Audi A8, VW Phaeton og Jaguar XJ-serie.

Mer markant design

Selv om nye S-klasse er umiskjennelig Mercedes er det en del nye stilelementer som gjør at bilen får et litt mer autoritært uttrykk. Ny lyktedesign, markante hjulbuer og den løftede hekken. Interiøret er "lett banglifisert", det vil si inspirert av Bangle's design av BMW 7-serie.

Sammenlignet med forgjengeren er den nye toppmodellen også større i alle dimensjoner. Det kan velges mellom to karosserivarianter: Den ene er 5,08 meter lang og den andre 5,21. Det er i overkant av henholdsvis 3 og 4 centimeters økning i forhold til utgående utgave. Akselavstanden øker relativt mer: henholdsvis 7 og 8 centimeter til respektive 3,035 meter og 3,165 meter. Dessuten er karosseriet 1,6 centimeter bredere og 2,9 centimeter høyere enn tidligere.

Det blir dermed bedre plass til alle passasjerene. Det blir øket plass til skuldre og albuer med inntil 3,9 centimeter og takhøyden forbedrer seg med ytterligere en halv centimeter. Baksetepassasjerene får større seteavstand (+ 1 cm) og mer bevegelsesfrihet til knærne (+ 1,1 cm). Lastevolumet i bagasjerommet øker ifølge Mercedes med 60 liter til totalt 560 (VDA målemetode).


Fokus på sikkerhet

Det fremtidsrettede sikkerhetssystemet bremseassistent PLUS registrerer bilen som kjører foran ved hjelp av radar og varsler når avstanden er kort eller noen nærmer deg for raskt. Er det fare for sammenstøt, beregner systemet lynraskt den optimale bremsekraften, som straks blir stilt til rådighet - selv om bilføreren trår for lett på bremsepedalen. Mercedes hevder at antall påkjørsler bakfra slik kan reduseres betydelig. I tillegg kommer det adaptive bremselyset, som ved bråbremsing varsler bilistene bak ved å blinke intenst og raskt.


Mercedes-Benz kombinerer bremseassistent PLUS med det velkjente PRE-SAFE, som innebærer enda flere sikkerhetsfunksjoner ombord ny S-Klasse. PRE-SAFE oppfatter ulykkessituasjoner i deres spede begynnelse. Overskrider nedbremsingstiden et bestemt nivå eller er det fare for skrens, strammer systemet selene i forsetet og pumper luft inn i multikontursetene som støtter føreren og passasjerene både i forsetet og bak i bilen. Dessuten integrerer Mercedes-Benz for første gang også sidevinduene i det preventive sikkerhetskonseptet; de lukkes automatisk dersom en ulykke truer.

Enda mer avansert assistanse

Bremseassistent PLUS kan leveres i kombinasjon med en videreutviklet DISTRONIC PLUS. Dette radarbaserte systemet arbeider nå i hastighetsområdet fra 0 til 200 km/t og bidrar til enda mer komfortabel kjøring. Ved rykkete by- eller køkjøring holder DISTRONIC PLUS nye S-Klasse i riktig avstand til bilen foran, bremser bilen automatisk ned til den står stille og akselererer den til ønsket hastighet når trafikken går igjen.

Kommer.... Vis mer
...går. Vis mer


I utstyrspakken med bremseassistent PLUS og DISTRONIC PLUS inngår også en ny parkassistent, som også benytter radarsensorer. Den har større rekkevidde enn ultralydsignaler slik at bilføreren under rygging kan bli advart på et tidligere tidspunkt hvis det er fare for kollisjon.

Med en helt ny nattsynsassistent, som har premiere i nye S-Klasse, er målsetningen å redusere ulykkesrisikoen ved mørkekjøring. Systemet er basert på infrarødlys, som ikke kan sees av det menneskelige øyet og derfor ikke blender møtende bilister. To infrarøde lykter lyser opp kjørebanen og øker bilførerens synsfelt ved innkoblet nærlys til over 150 meter. Slik gjør nattsynsassistenten det mulig å oppdage fotgjengere, syklister, parkerte biler eller andre hindringer mye tidligere. Et infrarødkamera på innsiden av frontruten fanger opp det reflekterte bildet av veibanen, som vises på skjermen i kombiinstsrumentet.

Tre nye motorer av fire

Tre av de fire motorene som kan leveres i nye S-Klasse, er nyutviklet av Mercedes-Benz. De byr på inntil 26 prosent mer effekt og inntil 15 prosent mer dreiemoment. Allerede under markedslanseringen høsten 2005 står to motorer til disposisjon. S 350, 3,5-liter V6-motor med 200 kW/272 hk, og S 500, åttesylinder med 285 kW/388 hk og allerede fra 2800/min utvikler et solid dreiemoment på 530 newtonmeter.


Fra første kvartal 2006 vil Mercedes-Benz utvide motorprogrammet i S-Klasse med den nye S 320 CDI, en V6 CDI-motor med 170 kW/231 hk. Den stiller fra 1600 o/min et maksimalt dreiemoment på 540 newtonmeter til disposisjon. Dermed overgår den nye S 320 CDI forgjengermodellen med 13 prosent mer effekt og 8 prosent mer dreiemoment.

Effekten av den 12-sylindrede motoren i toppmodellen S 600 (leveringsklar fra første kvartal 2006) øker til 517 hk/380 kW, dreiemomentet forbedrer seg med snaut fire prosent til anselige 830 newtonmeter fra 1900 o/min.

7G-TRONIC-girkassen, en sjutrinns automatkasse, følger standard med V6- og V8-motorene.


Ytterligere oppgradering av komfortnivået

De nyutviklede setene i S-Klasse skal kunne tilpasses Mercedes-kundenes personlige krav til komfort. Elektrisk regulerbare 16-trinns-forseter med korsryggstøtte hører til standardutstyret. Utover dette kan man velge som tilleggsutstyr komfortseter med setevarme og seteventilasjon, multikonturseter (foran og bak) samt kjøredynamiske multikonturseter (foran) hvor setepute- og ryggkonturen til enhver tid tilpasses kjøresituasjonen og alltid skal gi optimal sidestøtte.

"Panzer-S-klasse" fra 90-tallet Vis mer

Dessuten er kjøredynamiske multikonturseter utstyrt med separate luftkammer i seteryggen. Disse fylles og tømmes etter tur per tastetrykk. På denne måten blir ryggmuskulaturen massert... Massasjefunksjonens intensitet og hastighet kan reguleres i fire trinn via COMAND-systemet. COMAND (Cockpit Management and DataSystem på Mercedes-språk), er Mercedes' svar på BMWs kompliserte I-drive system, og håndterer funksjoner tilknyttet radio, TV-mottaker, CD/DVD-skifter, telefon og navigasjonssystem. Systemet er designet slik at føreren, avhengig av sine vaner og preferanser, skal kunne velge å bruke COMAND direkte via kontrollenheten på midtkonsollen, eller de mer konvensjonelle tastene eller knapper på multifunksjonsrattet.


Også understellet med den standardleverte, videreutviklede luftfjæringen AIRMATIC skal bidra til høy kjørekomfort i nye S-Klasse. Per tastetrykk kan bilføreren velge mellom en komfortpreget eller en sportslig innstilling. Fra 120 kilometer i timen eller hvis sportsprogrammet er aktivert senkes karosseriet automatisk med inntil to centimeter for å oppnå bedre kjøredynamikk, aerodynamikk og drivstofforbruk.

Det nyutviklede bremseanlegget ADAPTIVE BRAKE tilbyr tilleggsfunksjoner som for eksempel forkorter bremselengden på våte veier. Parkeringsbremsen arbeider for første gang med elektrisk hjelp - et trykk på knappen er nok til å aktivere den. Ved oppstarting løses den automatisk.

Ambisiøst for Norge

I år ble det registrert kun 7 nye S-klasse av utgående modell i årets første fem måneder. Er dette et tegn på at markedet venter på den nye modellen?

En tidlig S-klasse - idag en klassiker. Vis mer


- S-Klasse er vårt flaggskip og vi ser frem til å presentere den nye bilen for våre kunder. Forrige modell S-Klasse har vært en suveren ener i sitt segment og vi er sikre på at den nye bilen vil overta plassen etter sin forgjenger, sier Erik Tønnesen, direktør for Mercedes-Benz personbiler i Norge.

Totalt er det solgt 270 biler av 220-serien siden introduksjonen høsten 1998. - Vårt salgsmål for ny S-Klasse er rundt 50 biler i år og 80 biler i 2006, sier Tønnesen.

I Norge vil standardutstyret blant annet omfatte metallic lakk, skinninteriør, parktronic, memoryfunksjon på forseter, COMAND APS med harddiskbasert navigasjonssystem, innbrudds- og tyverialarm, Bi-xenon lys med aktive kurvelys og dynamisk hjørnebelysning og DVD-skifter.

Store bilder av nye Mercedes-Benz S-klasse finner du her.

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder