Vis mer

Superhybrid med firehjulsdrift

Russ Wicks har grunnlagt Kepler Motors og viser sin første hybridsportsbil i Dubai.

Bilen er relativt kompakt og har et utseende som vi synes minner mer enn litt om Pagani Zonda. Det har nok mer å gjøre med at form følger funksjon enn noen bevisst imitasjon.

Dubai-show

Det er ingen tilfeldighet at bilen nå vises første gang i Dubai; tross gjeldskrisen som nylig truet landet er det mye penger i denne regionen av verden og denne typen bil får god avsetning. Kepler Motion, som denne bilen heter, er dermed et av trekkplastrene på Dubai Motor Show som varer fra 16. til 20. desember.

Karbonkeramisk

Her finner man det meste av moderne supersportsbil-teknologi fra det ultra-lette karosseriet som for en stor del består av karbonfiber-kompositt materiale. Både aerodynamikk og understell kan selvsagt reguleres variabelt. Kepler Motors gjør edt stort nummer ut av bremseteknologien som kommer fra Stoptech og kalles "Continuous Carbon Ceramic (C3) AeroRotors". Forsterkede keramiske bremser, med andre ord.

Michelin Pilot Sport-dekkene har dimensjonene 275/35-19 foran og 335/30-20 bak.

Kepler Motion er 444 centimeter lang, to meter bred og 119 centimeter høy. Akselavstanden er 267 centimeter. Noen vektoppgaver har vi ikke funnet, men tatt i betraktning de heftige ytelsene som er forventet kan ikke vekten være veldig høy.


To motorer, to turboer

Dette er en supersportsbil som skal greie 0 til 100 på drøye 2,5 sekunder hvilket i så fall plasserer den i den ypperste verdenseliten. For å få til dette har man i midtposisjon plassert hovedmotoren, en 3,5-liters Ford EcoBoost V6-motor med biturbolading, som produserer 550 hestekrefter. Denne motoren driver bakhjulene via en syvtrinns sekvensiell girkasse. I tillegg kommer en elektromotor på tilsvarende 250 hester som driver forhjulene. Bilen har altså firehjulsdrift. Energilagringen foregår i litiumion-batterier.

Vi har gjennom årene brakt mange nyheter om lanseringer av nye, sensasjonelle supersportsbiler, og når vi ser oss tilbake må vi innrømme at svært mange av dem ikke har latt høre fra seg i etterkant. Er dette nok et PR-stunt eller en overoptimistisk satsning som er dømt til å mislykkes?

Det er for tidlig å si, men vi kan jo håpe det beste for Russ Wicks og de 50 kundene (ikke fler), han håper å få til sin Kepler Motion.