Superbil på hydrogen

Giugiaro VAD.HO er nok et navn som vekker assosiasjoner hos de færreste. Italdesign høres kanskje litt mer kjent ut for noen og det er de som lager Giugiaro VAD.HO, en merkelig skapning med hydrogendrevet V12-motor.

Italdesign prøver med denne bilen med det kronglete navnet å vise vei for fremtidige sportsbiler. Drivstoffvalget er neppe tilfeldig i disse miljøtider. Hydrogenmotoren har hele tolv sylindre og er utviklet og produsert av BMW. Du kjenner den kanskje igjen fra BMW 7-serie med navnet BMW Hydrogen 7 hvor den yter 260 hestekrefter og sørger for enn toppfart på 230 km/t?

Det som er spesielt med denne motoren, er at hydrogenet ikke brukes i en brenselcelle til å skape strøm, men sprøytes inn i sylinderen på samme måte som vanlig bensin. Det er altså snakk om en konvensjonell forbrenningsmotor med et ukonvensjonelt drivstoff.

Toseter

Vis mer

Superbil på hydrogen

  1. Store bilder


Om motoren er den samme som i BMW 7-serie, er det meste annet ulikt. Designen er mildt sagt spektakulær. VAD.HO har plass til to personer, men passasjeren har ikke fått plass ved siden av føreren som er det vanlige, men må finne seg i å sitte bak sjåføren. Der hvor passasjeren vanligvis sitter, finner vi nå motoren. Bak den igjen sitter tanken hvor det flytende hydrogenet må helles på.

Futurisk

For øvrig minner linjene om en supersportsbil. Italdesign trekker frem Ferrari 550/575 Maranello som et eksempel på biler med lignende proporsjoner. Men VAD.HO er langt mer dramatisk og ikke minst futurisk i linjeføringen. Enda mer futurisk blir det imidlertid på innsiden.

Drive by wire

Vis mer


Interiøret er mildt sagt nyskapende. Rattet er byttet ut med to joystick’er. VAD.HO er hundre prosent ”drive by wire”. Det vil si at det ikke er noen mekanisk forbindelse mellom bilens kjørekontroller, altså joystick’er og pedaler, og hjul og motor. Alt foregår elektronisk. Entreen skjer gjennom en stor topphenglset dør og ting er i det store og det hele slik vi ikke forventer det.

At dette ikke er en bil som skal i produksjon med det første, skjønner sikkert de fleste. Selv omtaler Italdesign prosjektet som et åpen prosess hvor folk kan følge med mens utviklingen pågår. Bilen ble første gang vist på Genèveutstillingen tidligere i vår.

  • Store bilder finner du her