Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Superbil-invasjon i Norge!

Kl. 10.00 onsdag morgen rullet en unik og oppsiktsvekkende kortesje ut av Kiel-fergen i Oslo.

OSLO (DinSide Motor): Den som kjøper en Mercedes SLR McLaren (en bil som ny har kostet fra cirka fem millioner kroner og oppover), blir automatisk medlem av en selekt klubb - Club SLR. Klubben inviterer sine medlemmer på eksotiske arrangementer, blant dem opplevelsesreisen "Midnight Sun Tour" som har utgangspunkt i Oslo, tar en sving via vestlandske fjordlandskap opp til Ålesund, dreier østover inn i Sverige og ender opp i Stockholm - med en ekstraetappe til Gøteborg for de som ønsker det.

Snasen karavane

For bivånerne av denne ekslusive karavanen blir synet minst like spektakulært som det SLR-eierne kan nyte fra sine bilseter. Her har vi nemlig hele 13 eksemplarer av Mercedes' superbil SLR McLaren i forskjellige varianter. Det var et kompakt oppbud med pressefotografer som, sammen med Mercedes-representanter fra Tyskland utgjorde velkomstkomité på Hjortneskaia da de eksklusive råskinnene kjørte i land. Derfra gikk turen til Mercedes-forhandleren Autostern hvor bilene ble stilt opp på parkeringsplassen.

Mercedes' mest eksklusive

Et unikt og eksklusivt syn i Oslo: 9 av i alt 13 SLR-McLaren på norgesbesøk Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi fikk deretter anledning til å treffe en av topplederne i Daimler-konsernet, som eier Mercedes-Benz. Detlef Barthelmes er direktør for salg og marketing i nivået "Eksklusiv 2", altså det høyeste nivået i Mercedes-produktspekteret. Her håndterer man kun det snevre markedet for superluksusmerket Maybach på den ene siden og altså SLR McLaren på den andre.

Unikt eventyr

Barthelmes benektet at den kommende sportsbilen fra AMG, SLS - som DinSide har kunnet iaktta kjørende, noe kamuflert, i nærheten av AMG-hovedkvarteret - er noen etterfølger etter SLR McLaren. "SLR har vært, og er, et unikt eventyr", sier han. Han vil ikke si noe mer om SLS, men gir utfyllende informasjon om dagens tema, SLR.

Legendene SLR og S.Moss

Her kjører de første SLRene av Kiel-fergen for å innta Oslo Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Følgebil: G55 AMG, også brukt under det celebre Mille Miglia-løpet Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Et unikt og eksklusivt syn i Oslo: 9 av i alt 13 SLR-McLaren på norgesbesøk Foto: Knut Moberg
Daimler-direktør Barthelmes i samtale med Autofil-journalist Knut Arne Markussen Foto: Knut Moberg

SLR-eventyret går nå mot slutten i og med at Mercedes-McLaren-kontrakten utløper i år. Kupéversjonen ble tatt ut av produksjon i 2007 og nylig ble også produksjonen av roadsteren avsluttet. Dermed er det bare den hyper-eksklusive versjonen Stirling Moss Edition som produseres, og den skal lages i et begrenset opplag - kun 75 biler vil bli bygget. (Les om den her). Det er en passende avrunding på SLR-eventyret i og med at det var racinglegenden Stirling Moss - som snart fyller 80 år - som gjorde SLR-navnet berømt da han kjørte Mercedes-Benz 300 SLR til seier i mange prestisjetunge løp på 50-tallet.


SLR: 2003-2009.

Det var på bilutstillingen i Frankfurt i 2003 SLR McLaren ble vist første gang. Det var kupéversjonen som da ble lansert. Avtalen mellom daværende DaimlerChrysler og den britiske sportsbilspesialisten McLaren gjorde at produktutvikling var felles, motorene produsert av Mercedes-AMG og bilene, med karosseri i karbonfiber, bygget ved McLaren-anlegget i Woking utenfor London. Motoren er et kapitel for seg. AMG-motoren er en V8-motor på 5,4 liter, utstyrt med skrukompressor fra Lysholm. Den produserer 626 hestekrefter i standardversjon, gjør 0 til 100 på 3,8 sekunder og har en toppfart på 334 km/t. I 2006 kom en spesialserie med betegnelse 722 Edition, etter startnummeret Stirling Moss i sin tid hadde da han kjørte en SLR i løpet Mille Miglia. Den yter 650 hestekrefter og greier 0 til 100 på 3,6 sekunder. 722 er også noe senket og stivet opp.

Høsten 2007 ble roadsterversjonen lansert, til glede for flere av kundene som fant veien til Oslo i solskinnet.

De forskjellige utgavene av bilen er blitt mer eksklusive enn Mercedes hadde håpet; salgsmålet på 500 eksemplarer per år ble aldri nådd.

Og nå nærmer det seg altså definitiv solnedgang for SLR-McLaren...

DinSide har prøvekjørt SLR McLaren. Les om den heftige opplevelsen her!