Superb og Octavia med imponerende firehjulsdrift

Skoda-modellene Superb og Octavia har allerede mange sterke sider. Nå har de i tillegg fått firehjulsdrift som imponerer.

KIRUNA, NORD-SVERIGE (DinSide Motor): Vi har skrevet mye pent om andre generasjon Octavia, som ble lansert her i landet høsten 2004. For noen uker siden var vi i utlandet og prøvekjørte den ansiktsløftede utgaven av andre generasjon, som offisielt Norges-introduseres i disse dager. Vi kunne da rapportere at Octavia har blitt enda mer attraktiv og nå fremstår som enda mer bil for pengene.

Blant de beste i mellomklassen

Også andre generasjon Skoda Superb, som ble lansert i fjor høst, har fått mange lovord her på DinSide Motor. Vi har prøvekjørt og testet bilen flere ganger og har kunnet konstatere at nye Superb er en meget god bil. Så god at bilen fremstår som et av de aller beste mellomklasse-kjøpene du kan gjøre.

En av de få ulempene ved nye Superb, er at den som forgjengeren foreløpig ikke er tilgjengelig som stasjonsvogn. Vi har imidlertid sikre kilder på at Skoda denne gangen vil få lov til å lage en Superb stasjonsvogn - selv om en slik bil åpenbart kan bli en farlig konkurrent for familiemedlemmene Volkswagen Passat, Audi A4 og Audi A6. Vi antar at Superb stasjonsvogn vil være på plass sent 2009 eller tidlig i 2010.

Haldex fra 1999

Vis mer
«Her skulle det vise seg at understyring aldri ble noen problemstilling - utfordringen lå i å begrense overstyringen i å utarte til fronten sto gal vei. Med andre ord - bakhjulene er med, hele tiden.»

Superb og Octavia med imponerende firehjulsdrift

  1. Store bilder: Octavia og Superb 4x4
  2. Prisliste: Octavia og Superb 4x4
Vis mer


Helt siden Volkswagen tok Skoda under sine vinger på begynnelsen av 90-tallet, har firehjulsdrift vært med i den tsjekkiske bilprodusentens strategi. Riktignok tok det noe tid før Skoda kom skikkelig i gang. Da Octavia I - den første "nye Skoda"-modellen - ble lansert i 1996, kom den først utelukkende med forhjulsdrift. Men i 1999 kom Octavia 4x4. Denne var i likhet med Audi TT og Volkswagen Golf utrustet med firehjulsdrift basert på Haldex 1-teknologi. Haldex var den gangen for de fleste av oss et relativt ukjent svensk firma. Men Haldex skulle med tiden vise seg å bli en av verdens største leverandører av firehjulsdrift-teknologi.

Haldex 2

Da andre generasjon Octavia ble lansert for litt over fire år siden, valgte Skoda igjen å tilby en firehjulsdrevet variant, fortsatt under det jordnære navnet "4x4" (Audi og Volkswagen flotter seg med "quattro" og "4Motion"). Mens første generasjon kunne fås med firehjulsdrift både i kombikupé- og stasjonsvogn-utgave, satset Skoda imidlertid denne gangen utelukkende på stasjonsvogn-utgaven.

Mens ordinære stasjonsvogner har 14,0 centimeter bakkeklaring, fikk 4x4-utgavene 16,3 centimeter (senere, i 2007, kom Octavia Scout med 18,0 cm). Samtidig ble 4x4-teknologien oppgradert fra Haldex 1 til Halex 2.

Haldex 4

Skoda Octavia 4x4 til venstre, Superb 4x4 til høyre. Octavia leveres kun med firehjulsdrift for stasjonsvognutgaven, Superb finnes foreløpig kun i "kombi-sedan"-utgave (det unike bagasjelokket sørger for at man kan velge mellom å åpne koffertlokket eller hele bakluken). Vis mer


I fjor valgte imidlertid Skoda å oppgradere fra Haldex 2 til Haldex 4, som er den aller nyeste Haldex-teknologien. Innføringen av Haldex 4 skjedde imidlertid i det stille. Dette har sannsynligvis sammenheng med at Skoda ønsket å markere den forbedrede firehjulsdriften samtidig som de lanserte den ansiktsløftede Octavia II. Ved å vente litt med å fortelle om Haldex 4 kunne Skoda også lage en felles 4x4-kampanje for Octavia og nye Superb.

4x4 for Superb

Vis mer


I motsetning til forrige generasjon Superb kan nemlig den nye utgaven nå leveres med 4x4 - også denne av typen Haldex 4. Superb har i utgangspunktet 13,9 centimeter bakkeklaring og er dermed langt fra noen terrengbil. Men om ønskelig kan bilen bestilles med en såkalt "Bad Road"-fjæring som øker markfrigangen til 15,8 centimeter.

Vi har nå prøvekjørt både Octavia 4x4 og Superb 4x4 og lot oss imponere over hvor godt den nyeste Haldex-lamellpakken fungerer.

Lamellplater

Vis mer


I løpet av de nærmeste dagene kommer vi tilbake med en grundig gjennomgang av Haldex-teknologien og dens historikk. Vi farer derfor med harelabb over teknologien i dag. Det vi imidlertid skal nevne, er at motorkreftene i de to bilene fordeles fremover og bakover av et vinkeldrev. Drivakselen som strekker seg mot bakhjulene, ender opp i en enhet som rommer både en Haldex-kobling og bakdifferensial. Haldexkoblingen består av en rekke lamellplater, der halvparten er koblet til mellomakselen, mens resten er koblet til bakakselen. Ved hjelp av hydraulikk kan stempler presse lamellene sammen, noe som gir varierende grad av drift på bakhjulene.

Permanent drift på alle fire

Vis mer
«Octavia 1.9 TDI har en innstegspris på bare 294.000 kroner. Dette er en oppsiktsvekkende lav pris for en så stor (457x177 cm) stasjonsvogn med firehjulsdrift. Ingen relevante konkurrenter er i nærheten av å matche denne prisen.»


Haldexkoblingen styres av en rekke givere og mottar blant annet informasjon om turtall, gasspådrag, rullehastighet på det enkelte hjul og rattvinkel. Dette er komplisert materie, men det som er interessant for føreren er at både elektronikken, mekanikken og hydraulikken gjør en imponerende jobb. Vi opplevde rett og slett Octavia 4x4 og Superb 4x4 som permanente firehjulstrekkere.

Vi fikk lov til å prøvekjøre bilene både på asfalt, snødekte veier og diverse isbaner i Kiruna. Isbanene vi fikk tilgang til ville umiddelbart avkledd enkle innkoblbare firehjulsdriftsystemer som først kobler inn etter at forhjulene har mistet grepet. Men Haldex 4 lot seg ikke avkle, tvert i mot.

Sidelengs

Vis mer


For å demonstrere hvor effektiv teknologien er, ble vi blant annet bedt om å kjøre sidelengs på en sirkulær bane så lenge vi klarte. Her skulle det vise seg at understyring aldri ble noen problemstilling - utfordringen lå i å begrense overstyringen i å utarte til fronten sto gal vei. Med andre ord - bakhjulene er med, hele tiden. De harde øvelsene bekreftet også at Haldex 4 overhodet ikke er belemret med varmgangsproblematikk.

Samtidig fikk vi demonstrert hvor effektivt Haldex 4 arbeider sammen med blokkeringsfrie bremser (ABS) og - ikke minst - antiskrens (ESP). De gangene vi lot ESP være innkoblet, opplevde vi aldri antydning til vridninger eller plutselig kraftforskyvninger, uansett hvor hardt vi provoserte bilene.

Overbevisende

Vis mer


Mange 4x4-entusiaster sverger til mekaniske, tannhjulbaserte løsninger, fordi disse garanterer kontinuerlig drift på alle fire. Og vi har hørt mange hevde at innkoblbare systemer aldri blir det samme som robust metallbasert firehjulsdrift.

Hvis målet er krevende terrenggjøring har nok entusiastene rett. Men for biler ment for offentlig vei - som Octavia og Superb - har i hvert fall vi latt oss overbevise om at Haldex 4 fungerer helt utmerket. Ja, vi skulle likt å hilse på den som i en blindtest ville klart å avsløre at Haldex 4 faktisk er basert på en innkoblbar løsning.

Vi fikk forøvrig også prøvekjøre en Superb 4x4 der Haldexkoblingen var frikoblet. Sammenlignet med de firehjulsdrevne utgavene kjentes denne nærmest hjelpesløs ut på de samme isbanene.

Fortsatt god plass

Vis mer


Både Octavia og Superb kan skilte med uvanlig store bagasjerom. I motsetning til enkelte andre bilmodeller, som taper bagasjeromsplass når de utrustes med firehjulsdrift, har Skoda klart å få plass til 4x4-komponentente uten å ofre en eneste bagasjeromsliter i noen av modellene.

Octavia: Fra 294.000 kroner

Også motorutvalget er bra, spesielt for Octavias vedkommende. Octavia 4x4 kan leveres både som 1.9 TDI (105 hk, diesel), 2.0 TDI (140 hk, diesel) og 1.8 TSI (160 hk, bensinturbo).

Vis mer


Octavia 1.9 TDI har en innstegspris på bare 294.000 kroner. Dette er en oppsiktsvekkende lav pris for en så stor (457x177 cm) stasjonsvogn med firehjulsdrift. Ingen relevante konkurrenter er i nærheten av å matche denne prisen.

Superb: Fra 398.000 kroner

Superb er dessverre kun tilgjengelig med en relativt kraftig dieselmotor, en 2.0 TDI-variant som yter 170 hestekrefter. Denne starter på 444.000 kroner. Dermed fremstår bensinalternativet - 1.8 TSI (160 hk) - som en mer interessant bil. Denne kan nemlig skilte med en flott turbomotor og en startpris pålydende 398.000 kroner.

Vær imidlertid oppmerksom på at verken Octavia 4x4 eller Superb 4x4 foreløpig er tilgjengelig med automatgirkasse.

Full Octavia 4x4- og Superb 4x4-prisliste finner du her.
Store Octavia 4x4 og Superb 4x4-bilder finner du her.

Våre Skoda-tester finner du her.
Våre Skoda-prøvekjøringer finner du her.
Våre Skoda-nyheter finner du her.

Følg med, i løpet av de nærmeste dagene kommer det mer 4x4-stoff.