Superb GreenLine

Skodas GreenLine-filosofi er en ren kopi av Volkswagens BlueMotion-strategi. Det betyr små og billige endringer som gir et noe lavere drivstoff-forbruk.

Superb GreenLine er basert på Superb 1.9 TDI, noe som betyr at vi snakker om en 105-hesters dieselmotor. Denne forbruker i utgangspunktet 0,57 liter per mil, noe som gir utslipp av 151 gram CO2 per kilometer. Ved hjelp av visse endringer har imidlertid Skoda klart å senke disse tallene til henholdsvis 0,51 liter og 136 gram for GreenLine-versjonens vedkommende.

Redusert luftmotstand

Vis mer

Dette har de klart blant annet ved å senke bilen 15 millimeter, noe som blant annet gir mer effektive luftbevegelser under bilen.
Den aerodynamiske optimeringen involverer også en liten spoiler på bakluken. For å senke vekten er reservehjulet erstattet av et dekkreparasjonssett, mens ekstra mørke sideruter og bakvindu skal gi redusert behov for klimaanlegget. Dekk med ekstra lav rullemotstand er i tillegg montert og den manuelle femtrinnskassen har fått ekstra høy utveksling. En girskiftindikator skal i tillegg hjelpe føreren til å spare på drivstoffet.

Mellom Comfort og Ambition?

GreenLine har det samme utstyret som grunnutgaven Comfort og kan i tillegg skilte med blant annet elektronisk klimaanlegg med to soner, fartsholder, paraplyholder samt skinntrukket ratt, girspakkule og håndbrekk.

Vi antar at Superb GreenLine vil prises midt mellom Superb Comfort og Superb Ambition.

Tar Skodas nye flaggskip seg godt ut i virkeligheten? Og er den en godt kjøp? Les våre svar her.