Vis mer

Superb får også "alt"

Både DSG, 4x4 og 140-hesters TDI.

Vi har allerede laget en grundig omtale av den nye Skodaen som mange har etterspurt. (Lenk nederst i denne saken). Skoda fortsetter sitt løp hvor man legger opp til at kundene skal få mye varer for pengene. Det gjør de også, og i dette tilfellet er det bortimot sensasjonelt hva Skoda hvil diske opp med på Superb stasjonsvogn.

Tidligere har vi omtalt denne løsningen som kommer på Passat. Passat vil få DSG, 4-motion og 170-hesters TDI nå i høst. Mer informasjon om det kommer.

Lavere avgift

Skoda vil om mulig bli enda mer populær siden den vil bli levert med 140 hestekrefter i stedet for 170. Det betyr mye mindre avgift. Det som også er verdt å merke seg er at 140-hesters dieselmotor i dagens Superb er utstyrt med pumpedyse innsprøytningsteknologi, men at dette vil bli byttet til innsprøytning av typen common rail til sommeren neste år. Det betyr roligere gange og mindre vibrasjoner. Dagens 170-hester i Superb har common rail nå.

Priser

Det er litt langt frem og det er mye som må falle på plass, men vi kan resonnere litt. Superb Twindoor som er dagens kombikupé med 140 hesters Tdi motor (pumpedyse) og DSG automatkasse, koster fra 401.300 kroner i dyreste utstyrsnivå (Elegance). Prispåslag for stasjonsvogn blir omlag 14.000 kroner, skifte fra pumpedyse til commonrail er det uklart hva vil medføre av prisforandringer, men mest sannsynlig ikke stort, og tillegget for firehjulsdrift er nå cirka 50.000 kroner.

Med vår egen kalkyle ender vi opp på snaut 470.000 kroner for Superb stasjonsvogn med DSG, 4x4 og Tdi og høyeste utstyrsnivå. Bilen er på plass mot slutten av 2010. Dette er mye bil for pengene.

  • Mer om Superb stasjonsvogn.
  • Jeg er 1,96 høy og sitter greit bak. Her er forsete trukket litt vel langt frem, men dette er godkjent. Vil man ha god takhøyde dropper man panoramataket som denne bilen hadde.