Vis mer

Super-Evo lansert

Med over 400 hester blir Evolution X FQ-400 en eksplosiv fartsdjevel.

Det er ikke første gang den engelske grenen av Mitsubishi Motors kommer med en spesialversjon av Lancer Evo, og mange husker sikkert FQ-300-versjonene av forgjengeren til sportssedanen vi i dag kjenner som Lancer Evolution hos oss og Evo X i Japan og England.

Oppgradert

Her kommer oppfølgeren, og hvilken oppfølger! Den kjente 2.0 MIVEC-motoren er blitt oppgradert med nytt innsprøytningssystem, ny turbolader med økt ladeevne og dertil hørende ladeluftkjøler med høyere kapasitet, et nytt eksosanlegg og omprogrammering av motorens styringsenhet.

Over 400 hk

Resultatet er denne eksplosive FQ-400 som - noe navnet gir en indikasjon på - produserer mer enn 400 hestekrefter. Dreiemomentet på 525 newtonmeter er tilgjengelig ved 3.500 omdreininger.

Stivere og lavere

Firehjulsdriftssystemet med aktiv senterdifferensial, som er effektivt i utgangspunktet, er det samme, men for å omgjøre maksimalt med krefter til akselerasjon er bilen senket, den har bredere sporvidde og oppstivet understell med Eibach-fjærer og Bilstein-støtdempere. Nye 18-tommers lettvektsfelger hører med til FQ-400-utstyret, likeledes forsterkede bremser.

Som bildene viser er også stylingen noe mer aggressiv enn på standard Evolution.


Tangerer SLR McLaren

Alle disse kombinerte grepene resulterer i en forrykende akselerasjon og 0 til 100 skal gå unna på 3,8 sekunder. Det tilsvarer tidene til noen av de heftigste supersportsbilene - ja det er faktisk en tangering av ingen ringere enn Mercedes SLR-McLarens tid på samme øvelse.

En halv million pluss avgifter

FQ-400 kommer i salg i Storbritannia i juni. Da er en rekke standardutstyr inkludert - noe mange entusiaster for øvrig godt kunne klart seg uten. Eksempler: Bluetooth håndfrikommunikasjon, lydanlegg med 30 GB harddisk (vi ville greid oss med motorlyden!), DVD-basert navigasjonssystem, regnsensorer (for så vidt nyttig på en slik bil), og automatiske hovedlys. Prisen på herligheten, i England, er cirka 500.000 kroner.

Vil du ha den til Norge må du i tillegg regne med godt over millionen i engangsavgift...