Super-Corvetten offisiell

Endelig er den offisiell. Den definitive versting-corvetten skal hete ZR1 og blir minst like rå som alle har trodd.

«Regn likevel med at ZR1 blir en lynende rask bil også når veien eller banen svinger på seg.»


De fleste vil være enige i at vanlige Corvette er en grom bil med sin 6,2 liter store motor med 430 hestekrefter. Men den har lite å stille opp med mot beistet Z06, som under panseret skjuler en V8er på hele 7,0 liter og 505 hestekrefter. Få sportsbiler holder følge med denne.

Men det har lenge vært enda verre ting på gang. En ekstrem variant med en diger muskelkul på panseret har blitt spionfotografert ved en rekke anledninger. Nå er den offisiell, og ikke noe mildere enn spekulasjonene har tilsagt.

620 ++

Vis mer

Super-Corvetten offisiell

  1. Store bilder
Vis mer


Rent størrelsesmessig har man imidlertid gått ned i motorstørrelse og landet tilbake på 6,2 liter. Men om ZR1 mangler noe i slagvolum i forhold til Z06, mangler den ingenting i krefter. Takket være en skrukompressor er nemlig effekten skremt opp til godt over 600 hestekrefter. Grunnen til det noe unøyaktige effektanslaget, er at disse sifrene ikke er bekreftet fra Corvette ennå. Men effektuttaket kommer til å ligge på minimum 100 hestekrefter per liter, så et sted over 620 hestekrefter er hvor man trolig kommer til å lande.

Stakkars dekk

Heller ikke dreiemomentet er spesielt pinglete. Ved 4.000 omdreininger yter den maksimalt moment på om lag 800 newtonmeter, og hele veien mellom 2.600 og 6.000 omdreininger er 90 prosent av dette tilgjengelig. Allerede ved 1.000 omdreininger i minuttet stiller motoren 434 newtonmeter til førerens disposisjon. En skikkelig dekkrøyker, med andre ord.

Litt tyngre

Vekten kommer til å øke med snaut 100 kilo sammenlignet med Z06 og lander på 1.519 kilo, fortsatt imponerende og et resultat av utrakt bruk av plast og karbonfiber i en rekke karosserideler. Vektbalansen forringes marginalt med om lag 52 prosent av massen hvilende på fremhjulene. Regn likevel med at ZR1 blir en lynende rask bil også når veien eller banen svinger på seg. Sammenlignet med Z06 har ZR1 imidlertid faktisk et noe mykere fjæringsoppsett, uten at det er komforthensyn som først og fremst har forårsaket det.

Ekstrem-rask

Noen tall for 0-100 er ikke oppgitt, men regn med et lavt 3-tall. Det vil i så fall være helt i klasse med de vasseste supersportsbilene på markedet. Toppfarten vil ligger på om lag 320 kilometer i timen.

Girkassen blir av den vanlige manuelle typen med seks trinn. Kløtsjen er dobblet for å tåle påkjenningene fra den voldsomme motoren.

Hullete panser

Vis mer


Rent designmessig blir ZR1 også et høydepunkt. ZR1s tydeligste kjennetegn er det solide luftinntaket i panseret som bringer tankene tilbake til de gode, gamle muskelbilene fra 60- og 70-tallet. Litt nærmere frontruten kan man se toppen av selve motoren som nærmest tyter opp av panseret. Ikke regn med all verdens fotgjengersikkert på denne bilen.

Komposittbremser

Dekkene er solide og måler 335 millimeter i bredden på de 20 tommer store bakhjulene. Like imponerende er bremsene. Størrelsen er én ting, men materialvalget er vel så oppsiktsvekkende. Bremseskivene er nemlig laget i komposittmateriale og måler henholdsvis 394 og 380 millimeter foran og bak. Vanlige stålskiver blir ikke tilgjengelig. Bilen avsluttes av fire solide eksosutslipp. Noen opplysninger om hva som kommer ut av disse, gis ikke.

Billig – på en måte

Vis mer


Til tross for disse ekstreme spesifikasjonene blir Corvette ZR1 en relativt billig bil. I USA kommer den til å koste om lag 100.000 dollar, hvilket vil si et godt i underkant av 600.000 norske kroner. Det er omtrent det samme som en Ford Mondeo med drøyt en tredjedel av hestekreftene koster med norske avgifter. Også sammenlignet med konkurrentene er prisen oppsiktsvekkende. En Ferrari 599 GTB koster eksempelvis over 2,5 ganger så mye.

ZR1 skal presenteres på bilutstillingen i Detroit om kort tid. Om bilen kommer til Europa og eventuelt blir tilgjengelig i Norge, er i skrivende stund uvisst.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Chevrolet-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder