Foto: BMW
Foto: BMWVis mer

Super-BMW til Frankfurt

Det kan se ut som at BMW gir Peugeot rett i at dieselhybrider har noe for seg.

Hvordan kombinere den BMW-typiske kjøregleden og miljøhensynene som det er uunngåelig å planlegge for når fremtidens bilteknologi forberedes? Det er utfordringen denne bilen skal være et svar på.

Spektakulær effektivitet

Denne super-BMWen skal stilles ut på bilmessen i Frankfurt som åpner om drøye to uker. Den heter Vision Efficient Dynamics og integrerer resultatene av BMWs tenkning rundt miljøteknologier for fremtiden, det hele pakket inn i et spektakulært skall som viser stilretningen designsjef Adrian van Hoydonk og hans team ser for seg fremover. Designen av denne konseptbilen symboliserer samtidig målet med teknologien: Dynamikk kombinert med effektivitet.

Først noen nøkkeltall før vi ser nærmere på selve teknologien.

Konseptbilen er 460 centimeter lang, 190 centimeter bred og kun 124 centimeter høy. Det er en 2+2-sportskupé, altså med begrenset plass i baksetene. Takket være saksedørene er det imidlertid lett å stige inn og ut av bilen. Bagasjerommet er lite men det er da noe: 150 liter ifølge BMW. Tross den avanserte hybridløsningen er bilen lett (vekten skal være begrenset til 1.395 kilo). Den er også svært aerodynamisk (cd på 0,22). Begge tallene borger for mer effektiv energiutnyttelse.

0-100 på 4,8 s, 99 gram CO2

Foto: BMW
Foto: BMW

Denne bilen har en total makseffekt som en sportslig mellomklassekupé: 356 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er 800 newtonmeter. Samtidig er bilen lettere enn tilsvarende biler man finner på markedet i dag og prognostiserte ytelser er 4,8 sekunder fra 0 til 100 og en toppfart elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen. Bilen har med andre ord ytelser omtrent som kruttønnen BMW M3. Men der stopper sammenligningen - Vision Efficient Dynamics er nemlig bygget for å komme under den magiske grensen på 100 gram utslipp av CO2 per kilometer. Gjennomsnittsforbruk ved blandet kjøring er oppgitt til 0,38 liter per mil og CO2-utslippet skal ligge på 99 g/km. Når bilen går i elektromodus (kun på strøm) tilsvarer energiforbruket (EU-strømsyklus) et utslipp på 50 gram CO2 per kilometer ifølge BMW, mens lokalutslippet er null. Rekkevidden på bare elektrisitet er 50 kilometer.


Diesel og strøm

For å få til dette har BMW tatt i bruk flere virkemidler. De første går på drivlinjen. Vision Efficient Dynamics er en plugg-inn fullhybrid - som altså kan lades opp fra en stikkontakt samt kjøres med de kombinerte kreftene fra en forbrenningsmotor og fra el-motorer. Den kombinerer en tresylindret dieselmotor med 1,5 liter slagvolum (halvparten av den velkjente treliters rekkesekseren fra 335d), med to elektromotorer; den ene opererer på forakselen og den andre på bakakselen. Bilen har med andre ord firehjulsdrift.

To el-motorer

Selve dieselmotoren har en makseffekt på 163 hester og gir 290 newtonmeter dreiemoment. Den opererer i samarbeid med en første elektromotor på bakakselen, hvilket utgjør BMWs nye fullhybridløsning. Elektromotoren sitter mellom dieselmotor og dobbeltkløtsj-girkassen. Den har en jevn ytelse på 34 hestekrefter og en midlertidig toppytelse på 52 hester. Dreiemomentet er maksimalt 290 newtonmeter.

I tillegg får forakselen drift fra elektrisk motor nummer to. Den har en jevn ytelse på 82 hestekrefter, en midlertidig ytelse i opp til 30 sekunder på 114 hestekrefter og i opp til 10 sekunder kan den levere 141 hester. Dreiemomentet denne motoren kan produsere er maksimalt 220 newtonmeter.

Energilagringen foregår i en batteripakke som består av 98 litium-polymerceller. Den skal kunne lades helt opp på to og en halv time.

Mer om BMWs energieffektivere fremtid når Frankfurt-utstillingen har åpnet sine dører.