Super-Aston med V12 på vei

I Genève ble produksjon bekreftet, og nå testes superbilen på Nürburgring.

Nettstedet Motor Authority bringer informasjonen om at den kommende Aston Martin V12 Vantage RS, som produsentens toppsjef Ulrich Bez nylig bekreftet skal komme i produksjon, for tiden undergår tester på Nürburgring-banen i Tyskland. Vi bringer derfor i reprise følgende bakgrunnsartikkel som vi publiserte første gang i desember 2007:

For en stor del er Aston Martins suksess de siste årene et resultat av at ingeniører og designere har kunnet arbeide hånd i hånd for å oppnå den best mulige forenlighet mellom form og funksjon.

Form/Funksjon

Denne kommentaren fra den eksklusive britiske bilprodusentens designdirektør, Marek Reichmann, representerer i stor grad grunnfilosofien hos Aston Martin. Den er ikke ny, men er blitt fornyet og effektivisert, og slett ikke dementert etter at Aston ble skilt ut av Ford-konsernet for tre kvart år siden.

Så mye er bilen din verdt

V12 Vantage RS

Vis mer

Super-Aston med V12 på vei

  1. Store bilder!
Vis mer


Det nye designsenteret som ble åpnet 11. desember understreker denne utviklingen. I anledning denne åpningen kunne Aston Martins toppsjef, Ulrich Bez, stolt vise frem det nyeste råskinnet: Aston Martin V12 Vantage RS, en bil som ble presentert som en konseptbil, men som helt tydelig er beregnet på produksjon.

Se de store bildene av V12 Vantage RS her!

Se bilder av alle tiders Aston Martin-modeller her!

I praksis dreier det seg om et første eksemplar som skal brukes til å ta pulsen på markedet, og avhengig av tilbakemeldingene vil avgjørelsen om produksjon eller ikke produksjon tas.

Her er import-kalkulatoren

Råsterk

Bilen er basert på den potente V8 Vantage, men her har man jobbet mot en erke-sportslig tolkning av sportsbilkonseptet med lettere vekt og større og sprekere motor.

Motoren er en V12-maskin med seks liter slagvolum. Toppytelsen er oppgitt til 600 hestekrefter (oppgitt i Brake Horse Power - tilsvarer i overkant av 608 hk i vår europeiske standard), og maksimalt dreiemoment ligger like oppunder 700 newtonmeter - 690, for å være nøyaktig.

Lett og super-rask

«Aston Martin er i vinden blant rike, bilentusiastiske feinschmeckere som aldri før»


Samtidig er altså bilens masse holdt i sjakk; den skal ligge under 1.600 kilo. I likhet med den nylig lanserte modellen DBS kommer den med panser og bagasjelokk i karbonfiber og bremsene er karbonkeramiske. Diverse nye åpninger i front sørger for tilstrekkelig lufttilførsel og kjøling mens en spoiler som heves automatisk i høye hastigheter sørger for forbedret marktrykk.

Denne kombinasjonen gir Aston Martins raskest akselererende modell noensinne; 0 til 100 skal gå unna på fire sekunder blank. Toppfarten nevnes ikke, men bilen burde greie 330 km/t.

DinSide store fotoboks-oversikt

Eksklusivitet

Aston Martin er i vinden blant rike, bilentusiastiske feinschmeckere som aldri før og flere tusen biler ruller ut av fabrikken i Gaydon, Warwickshire, England, hvert år. Det er derfor viktig å ha modeller med spesielt høye ytelser på programme for å bevare eksklusiviteten, som trues i takt med at merket blir mer utbredt - en situasjon Porsche og til en viss grad Ferrari har opplevd å havne i.

Sjekk heftelser gratis

Kjempedyr

Når V12 Vantage RS kommer på markedet skal den prises på en måte som reflekterer dens eksklusivitet, lover Ulrich Bez. I Norge, hvis den kommer hit til landet, betyr det en del millioner kroner...

  • Se de store bildene av V12 Vantage RS her!
  • Se vår bildespesial - Aston Martins gjennom tidene!
  • Denne artikkelen er en lett oppdatert versjon av saken som ble publisert den 16. desember 2007.

    Her finner du mer Aston Martin-stoff:

  • Nyheter
  • Spionbilder