Vis mer

Sultan-Ferrarien er veldig lang

Lang som et vondt år, når sant skal sies.

Det er pussig hva tittelen verdens rikeste monark kan føre til når en skal kjøpe bil. Det vet Sultanen av Brunei. Han ringte kanskje først Ferrari-fabrikken i Italia, formidlet sine ønsker, før han fakset over en kontoutskrift tre sekunder etter de første "no, no, no!"-ene fra Ferrari-sjefene jallet gjennom mobilhøyttaleren hans.

Plutselig var Ferrari-stasjonsvognen født.

Stygg?


Det skulle den nok ikke vært. En Ferrari skal være så formfullendt og så full av smekre linjer at den kan plasseres i museum når den graves fram av arkeologer om en 3-400 år. Denne stasjonsvognen ser ut som noen har presset et Munch-maleri gjennom en pepperkakeform.

Les også: Bruktbilene du virkelig bør holde deg unna

Omstendighetene rundt den sjeldne Ferrariens tilblivelse er omgitt av mystikk, og der noen sier at det bare finnes ett eksemplar, sier andre at Sultanen bestilte hele sju. Modellen er tuftet på legendariske Ferrari 456, men istedenfor tre dører har den nå fått fem - i tillegg til den lange, lange hekken.

Den har i tillegg fått utvidet akselavstanden med 20 centimeter sammenliknet med originalen, og har naturligvis også fått et litt mer romslig baksete. Sultanen har som kjent stor familie.

På auksjon


Stasjonsvogna, som offisielt har fått navnet Ferrari 456 Venice, er designet og bygget av det berømte, italienske designhuset Pininfarina. Den sto tilfeldigvis parkert utenfor auksjonshust Sotheby's i London denne uka, mens den britiske samtidskunstneren Damien Hirst kvittet seg med kunst for ubegripelige 1,1 milliarder kroner.

Det er nesten like ubegripelig som denne Ferrarien.

Se heller: Ny drømmebil fra Ferrari