Subaru Tribeca får nytt ansikt etter bare to år

Etter knappe to år på markedet er det allerede klart for en ansiktsløftning av Subaru B9 Tribeca med den mildt sagt særpregede fronten. Med på kjøpet får man en ny og kraftigere motor.

Man kan mene hva man vil om B9 Tribeca, men personlighet og særpreg har den i alle fall. Likevel tror vi de færreste med hånden på hjertet kan si at de synes bilen, og da spesielt fronten, er spesielt pen. Den triangelformede grillen og de nærmest utenpåliggende og insektaktige frontlyktene har vakt oppsikt, og Subaru har etter hvert måtte innse at designen ikke har falt i spesielt god jord hos kundene. Det tar de nå konsekvensene av og presenterer en helt ny front sammen med en del andre designmessige modifikasjoner. Dette i seg selv er nok et nederlag for Subaru. Å forandre designen på en modell etter bare et par år kan kun ses som en erkjennelse av at man bommet i utgangspunktet.

Foran og bak

Vis mer

Subaru Tribeca får nytt ansikt etter bare to år

  1. Store bilder
Vis mer


Det er som sagt først og fremst fronten som er endret. Grillen og frontlyktene er nå langt mer normale og harmoniserer mer med det vi vanligvis forbinder med denne biltypen. Mer diskré og elegant, men samtidig kanskje en smule kjønnløst. Resten av bilen er også modifisert for å matche fronten og det er først og fremst i hekken man legger merke til det. De bakre sidevinduene har blitt litt større slik at profilen blir noe annerledes. Baklysene og bakluken er også forandret.

Større motor

I tillegg til designmessige endringer, har motoren fått en oppgradering. Slagvolumet har økt fra 3,0 liter til 3,6. Effekten har bare steget med 11 hestekrefter, fra 245 til 256, men det viktigste er at momentet nå er oppe i 340 newtonmeter mot forgjengerens snaue 300. Det betyr bedre bunndrag og mindre masete oppførsel fra girkassen, noe kundene har etterspurt.

Ikke diesel foreløpig

Dagens B9 Tribeca Vis mer


På tross av økt slagvolum og mer krefter, har ikke forbruket og tilhørende utslipp endret seg nevneverdig. Det betyr at motormodifikasjonen blir straffet i svært liten grad av det norske avgiftssystemet. Likevel blir Tribeca, som nå har mistet fornavnet B9, tungsolgt i Norge uten dieselmotor. Vi vet nå at det kommer en firesylindret bokserdiesel om et års tid, men den blir for liten for Tribeca. Det har imidlertid også gått rykter om en sekssylindret dieselmotor med den ukonvensjonelle bokser-konfigurasjonen, men den ligger i så fall ytterligere et stykke frem i tid.

Subaru Tribeca vises nå i oppdatert utgave på bilutstillingen i New York. Til Norge kommer den til høsten.

  • Store bilder finner du her
  • Her finner du mer Subaru-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer