<b>KAMP:</b> Klarer japanern å bryne seg på tyskern i denne duellen? Foto: Kasper van Wallinga
KAMP: Klarer japanern å bryne seg på tyskern i denne duellen? Foto: Kasper van WallingaVis mer

Subaru Outback møter VW Passat Alltrack til kamp!

Dieselforbud og stadig strengere miljøkrav gjør at typiske norgesbiler, gjerne kjent som høyreiste familiebiler med firehjulstrekk, får det stadig tøffere.

Men finnes det noe alternativ til de kjente og kjære firehjulstrekkerne med høy praktisk nytteverdi, mye plass og god komfort?

VW Passat Alltrack 2.0 TDi

Det var en gang da det knapt ble solgt annet enn stasjonsvogner her til lands, og noe av denne trenden henger fortsatt igjen.

Blant de modellene der det tilbys både sedaner og stasjonsvogner, er det knapt noen som velger sedanen. Men tidene har endret seg, og stasjonsvognen har fått konkurranse av SUV’ene.

Derfor ser vi at bilprodusentene liker å lage stasjonsvogner som er litt høyere enn ordinært, og som har fått ispedd sorte plastdetaljer på hjulbuer og andre steder hvor dette kan gi et røffere uttrykk.

MEST SOLGT:Det er lett å forstå hvorfor Passat er klassens mest solgte bil, og med Alltrack blir det enda mer åpenlyst.» Foto: Kasper van Wallinga Vis mer


Passat Alltrack er nettopp en slik bil, og kan på mange måter sammenlignes litt med det som ofte omtales som «crossover», en krysning av stasjonsvogn og SUV.

LES OGSÅ: Klarer XC90 hamle opp med Q7?

Finslepen over tid

Med Passat har VW fintrimmet en suksessformel over tid. Det bærer den også preg av, selv om noen mener det kan bli en smule kjedelig. Heldigvis har ikke VW gått i fella ved å bli bitt av elefantsyken.

Mange produsenter ser til å tro at en ny generasjon alltid må være større enn forgjengeren. Det er ikke nødvendig når bilen allerede er stor nok, som Passat.

Foto: Kasper van Wallinga Vis mer


Et bagasjerom på 639 liter før ryggen på baksetene legges ned er stort, og det er et langt rom som tar imot 1.769 liter når alle rygger ligger flatt. Men like viktig er utformingen. Det finnes rom med mye vinkler og kurver kan kanskje skryte av flere liter, men de er ikke nødvendigvis mest praktisk.

Bagasjerommet i Passat stasjonsvogn er nær helt firkantet, og er gir dermed et ærlig litervolum.

Normalt kan firehjulsdrift stjele litt plass på grunn av mekanikken, men på Alltrack er ikke dette noe problem. Bilen er hevet en smule, og har fått plass til både et fullverdig uavhengig understell bak sammen med differensialen.

Tilnærmet premium

Gapet mellom de typiske merkene som kalles premium og de øvrige er i ferd med å krympe.

Passat er definitivt en av bilene som er med på å dra den tidligere middelklassen opp mot premium-bilene.

Byggekvaliteten er umulig å avdekke i slike enkelttester, men den opplevde kvalitetsfølelsen er meget bra. Her er det ingen tilfeldigheter, unøyaktigheter, eller enkeltdetaljer som peker i negativ retning.

I tillegg er de praktiske detaljene nøye gjennomtenkt. Summen av alle disse detaljene er også noe av årsaken til at Passat er en soleklar leder i segmentet i det norske markedet.

Når innpakning en også innfris av en motor som ikke er å finne i mengden av slike biler, så nærmer pakken seg meget komplett. 2-literen drikker riktig nok diesel, men den tilfredsstiller naturligvis kravene innen Euro 6, og vi er dessverre langt fra å kunne avskrive diesel på lenge enda.

Med 400 Nm dreiemoment tilgjengelig relativt tidlig, så virker bilen svært kraftfull. Effekten er 190 hestekrefter. I Passat kan du – foruten å ha det moro - også bruke kreftene til noe praktisk, som å dra henger.

LES OGSÅ: HR-V møter CX-3 til duell!

HERLIG: Instrumentene er et konfigurerbart display. Helt ypperlig. Foto: Kasper van Wallinga Vis mer


Kjøreoppsett? Velg selv

Passaten har det adaptive oppsettet hvor du kan justere både styring, motorrespons og understell fra å vise seg på den komfortable siden til den sportslige, og noe midt i mellom.

Slikt selvvalg setter vi pris på, men du må være villig til å betale 10.800 kroner for det.

GOD PLASS: Bagasjerommet er godt utformet for å utnytte volumet på beste måte. Foto: Kasper van Wallinga Vis mer


Med en modulær plattform og et chassis som er satt opp over tid, viser også Passat seg fra en svært god side ute på veien.

Selv om Alltrack har et par centimeter høyere stylter enn en standardversjonen, så gjør ikke dette nevneverdig med kjøreegenskapene. Det er knapt merkbart i negativ retning.

LUFTIG: Panorama soltak gir ikke bare noe bedre takhøyde for lange passasjerer. Da kan du også montere takstativ. Foto: Kasper van Wallinga Vis mer


Testbilen fra VW er utstyrt med nærmest alt som er å oppdrive, inkludert det konfigurerbare displayet foran rattet, Active Info Display. Moroa koster kun 4.700 kroner, og er derfor i høyeste grad å anbefale på utstyrslisten.

Om ikke annet vil det gjøre bilen mer attraktiv når du skal selge den igjen. Går du for den store skjermen i midtkonsollen i tillegg, så har du det meste.

Denne koster likevel langt mer, med en prislapp på 12.300 kroner. Subaru Outback byr på sin side knapt på annet enn det absolutt mest nødvendige.

TILNÆRMET PERFEKT: Passat leverer en fullverdig pakke, og det er nesten umulig å ikke finne riktig sittestilling med alle de justeringsmulighetene man har her. Foto: Kasper van Wallinga Vis mer


Moroa koster

Passat Alltrack med 190-hesters dieselmotor koster deg i rene kroner rundt 45.000 kroner mer enn en standard Passat stasjonsvogn med samme motor.

I denne differansen er det en del utstyr som ikke følger med på den vanlige versjonen, men Alltrack er likevel blant de høyest prisede Passatene du får.

Testbilen er lesset med mye utstyr, og koster ikke lenger 549.000, som er utgangspunktet med denne motoren. Med et rikelig utvalg fra utstyrslisten, kommer prisen elegant opp i 664.700 kroner, men da har du også mer enn de fleste har fantasi til å be om, inklusive transportpakke til 17.600 kroner, og førerassistentpakke til 13.000 kroner.

I motsetning til Subaru varsler Harald A. Møller AS at de ikke har noen planer om å øke prisene på grunn av valutaen.

LES OGSÅ: Volkswagen duell; GTD møter GTI

Subaru Outback

Noen produsenter forsøker å selge seg inn med fasjonabelt utstyr du kanskje ikke trenger, eller villig til å betale for. Andre går stikk motsatt vei, og holder seg til det kjøperne trenger, og knapt det.

Subaru er en av disse trauste produsentene, en av de om eksempelvis er mer opptatt av å tilby varme i setet, enn hvordan knappene for funksjonen ser ut, eller er plassert.

Foto: Kasper van Wallinga Vis mer


Subaru er i så måte typisk Japansk, der praktisk funksjonalitet er viktigere en å fremstå som noe de kanskje ikke klarer å leve opp til. De er det dønn ærlige alternativet.

Ulempen med dette er at den kan oppfattes som gammelmodig og nøktern, og store deler av markedet er slettes ikke ute etter nøkternhet.

Men Subaru er også ansett som et bunnsolid alternativ, som har godt ry for holdbarhet. Dette gjenspeiles også i undersøkelser, der kvalitet gjenspeiles. Det skal man ikke kimse av.

Stor, men liten

I motsetning til Passat, har Outback akkurat et slikt bagasjerom vi mener ikke er fullt så effektivt som det Passat har å by på.

Med seteryggene oppe har også Outback det minste volumet, med sine 559 liter. Til gjengjeld kan det skilte med hele 1.848 liter når ryggene legges ned.

Om vi ser bort fra tallene på et stykke papir, så er det ikke nevneverdig store forskjellene på Passat og Outback.

Under panseret sitter det 2-liters diesel, og tradisjonen tro er den en boxermotor som leverer 150 hestekrefter fra et dreiemoment på 350 Nm. Dette gjør den på ingen måte til testens spenstigste, tvert imot, og når motoren i tillegg er hektet på en CVT-girkasse, så florerer ikke superlativene fra testpanelet.

Firehjulsdriften er på den annen side av fremragende Subaru-kvalitet, men den er også en av Subarus verste fiender.

Dette helmekaniske systemet er med på å bidra til at Subaru har testens høyeste forbruk og dermed også utslipp.

Foto: Kasper van Wallinga Vis mer


Her har Subaru fortsatt en vei å gå. For øvrig har Subaru gjort denne femte generasjonen en anelse større, uten at de har strukket akselavstanden tilsvarende. Den er testens korteste, selv om bilen er lenger enn Passat.

LES OGSÅ: Hvilken Astra er egentlig best?

Ikke bare rosenrødt

Å sette seg inn i Outback etter å ha kjørt Passat først blir som å ta to steg tilbake i tid.

Skjermen i midtkonsollen er faktisk så liten at den blir lagt merke til nettopp på grunn av dette.

Det øvrige er greit organisert, men man får ikke inntrykk av at denne generasjonen Subaru Outback er en relativt ny bil, som kom for et år tilbake. Når den i tillegg ikke leverer på verken prestanda eller ytelser for øvrig, så forsterkes det trauste inntrykket ytterligere.

STORT, MEN LITE: Bra volum, men utformingen er ikke av det mest praktiske med alle sine krinker og kroker. Her er det også lavt opp til seteryggen. Foto: Kasper van Wallinga Vis mer


Bilen har færre hester, høyere forbruk, og høyere utslipp enn konkurrentene. I tillegg er den med 9,9 sekunder tregest i både akselerasjonen til 100 km/t, og i mellomakselerasjoner. Men det stopper ikke der.

Mens VW kjører serviceintervall på 30.000 km, så må du inn hver 15.000 kilometer med en Subaru. Slike forskjeller koster penger.

Svært lettkjørt
Betyr det at det ikke er stort å skryte av? Slettes ikke. Subaru Outback er som sagt kanskje den ærligste av bilene, og det du ser er det du får, og den oppleves akkurat slik. Bilens gode rykte kommer av en grunn, og eierne er fornøyd.

Ute på veien er den svært letthåndterlig, og har svært gode tilbakemeldinger til fører, og den føles dermed svært trygg.

Dette forsterkes gjennom et enkelt, men responsivt fjærsystem av den velkjente og funksjonelle typen. Nivåregulering bak trekkes dog frem som et pluss.

Subaru leverer dessuten bilen med 17” hjul, mot 19” på Passat.

TRADISJONELT: Lav sittestilling, intim kupé og en klubbe til å styre giraspaken med. Selv gamle BMW-eiere vil finne igjen alt der de er vant til å finne det. Foto: Kasper van Wallinga Vis mer


Du kjøper likevel ikke en Outback dersom du er av typen som liker aktiv kjøring.

Da er Passat har bedre alternativer. Men igjen, å sette fingeren på de funksjonelt negative sidene ved Outback er ingen enkel jobb, ettersom det er langt mellom dem.

God, men god nok?

Så var det økonomien da, og vi har allerede vært inne på det. Subaru Outback har en serviceintervall som ikke taler i dens favør. Den skal inn dobbelt så ofte som Passat.

Heller ikke i bruk er Outback en sparebøsse, sammenlignet med først og fremst Passat, som er mest sammenlignbar.

IKKE STØRST, MEN BRA NOK: Det lyse interiøret er tiltalende og bakseteplassen er akseptabelt god. Isofix finner du i de to ytterste setene. Foto: Kasper van Wallinga Vis mer


Den bruker tross alt mest drivstoff, og får dermed også et miljøregnskap som heller ikke er gunstig.

Spørsmålet blir da om den marginalt lavere prisen på bilen ved innkjøp er lav nok?

Subaru har allerede gjort sine valutajusteringer, så det er ikke ventet noen overraskelser på dette området, og til bilens fordel skal det sies at du ikke har en kilometerlang utstyrsliste du må velge fra for å bli fornøyd.

Bilen leveres i stor grad med det Subaru har å tilby som standard, uten at det er noe revolusjonerende utstyr å snakke om av den grunn.

EyeSight-systemet har fått gode skussmål, men fungerer i det grunnleggende veldig likt de øvrige autobrems-systemene der ute.

  • 1. plass: VW Passat
    VW Passat Alltrack fremstår som en moderne bil, særlig med det utstyret testbilen har. Når den i tillegg leverer på de økonomiske bruksaspektene i tillegg, så havner den på en soleklar førsteplass.

    Bilen har en høy opplevd kvalitetsfølelse, og nærmer seg faretruende nært premium-segmentet. At en Passat kan virke kjedelig fordi den er vanlig er greit nok, men ikke nok til at bilens positive egenskaper kan feies under teppet.

  • 2: Subaru Outback
    Beklager, men dette holder ikke helt inn. Den har dårligst ytelse, høyest forbruk, høyest utslipp, kortest akselavstand, minst bagasjerom før seteryggene legges ned, og en serviceintervall som gir deg mest bryderi, og antagelig høyest kostnad etter antall besøk på verkstedet å bedømme.

    At den mildt sagt virker mer gammeldags enn sine konkurrenter taler heller ikke i dens favør. Det gjør derimot dens rykte om å være svært holdbar, men det er ikke nok i denne kampen.