<b>KLASSISKE FORMER:</b> Sett fra siden vil nye LEVORG smelte inn i trafikkbildet uten å vekke oppsikt. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
KLASSISKE FORMER: Sett fra siden vil nye LEVORG smelte inn i trafikkbildet uten å vekke oppsikt. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Subaru med ny modell: Levorg

De kaller det en Sports Tourer, og den skal være Subarus teknologiske utstillingsvindu.

Da vi omtalte Levorg sist, var det en konseptbil vi så utstilt i Tokyo, og vi omtalte den som «den neste Legacy». Det ser imidlertid ut til å bli noe litt annet, nemlig en stasjonsvogn i størrelsesorden litt over dagens Impreza.

Octavia-størrelse

Bilen er 469 centimeter lang, 178 centimeter bred og 148 centimeter høy. Akselavstanden er 265 centimeter. Bilen er med andre ord en anelse mer kompakt enn familiestasjonsvogner som VW Passat, Ford Mondeo og Toyota Avensis og Mazda 6. Den er mer på størrelse med Volvo V60 - eller Skoda Octavia stasjonsvogn for den saks skyld.

Ellers er det ikke så veldig mye vi vet om bilens spesifikasjoner, dette fordi modellen fortsatt er under tilpasning til det europeiske markedet.

Like vill som entusiastbilen den deler understell med, nye WRX STI, blir den i hvert fall ikke.

DOBLE ENDERØR: Noe sier oss at det er toppversjonen av Levorg som står utstilt i Genève. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Kommer til Norge

Men vi har vært i kontakt med den norske importøren ved kommunikasjonssjef Stian Thrane, som kan fortelle at det nå er bekreftet at bilen kommer til Norge til høsten. Han kan derimot ikke utdype de tekniske spesifikasjonene utover at bilen vil få en boxer-motor, som seg hør og bør hos Subaru, og at det blir en turboladet 1,6-liter.

Den såkalte 1,6 DIT-motoren antas å levere 170 hestekrefter, med et dreiemoment på 250 newtonmeter. Samtidig har de også utviklet en tilsvarende motor med to liter slagvolum, men den skal ikke være aktuell for Norge.

KLAR FOR NORGE: I hvertfall nesten. Familiestasjonsvognen fra Subaru kommer til høsten. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
SPORTY FJES: Fronten bringer tanken hen til entusiastbilen WRX STI. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
SPORTS TOURER: Som så mange andre, blander Subaru av en eller annen grunn ordet «sport» inn i stasjonsvogn-definisjonen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
KLASSISKE FORMER: Sett fra siden vil nye LEVORG smelte inn i trafikkbildet uten å vekke oppsikt. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK


God trinnløs

Bilen får ellers Subarus symmetriske firehjulsdrift og girkassen er av typen trinnløs variabel (CVT), som hos Subaru heter Lineartronic.

Vi pleier normalt ikke å være overmåte begeistret for trinnløse girkasser, men vi må innrømme at den imponerte oss med sin bruksvennlighet og evne til å simulere en klassisk automat i testen av Subaru Outback.

LUNT: Interiøret i nye Subaru Levorg. Foto: SUBARU Vis mer