Golf, Focus, eller denne? BIlen skal konkurrere med landets mest populære biler.  Foto: Knut Moberg
Golf, Focus, eller denne? BIlen skal konkurrere med landets mest populære biler. Foto: Knut MobergVis mer

Subaru med Golf-utfordrer

Nå skal Subaru inn i klassen hvor det selges mest biler. Ny modell er på vei.

i Tokyo: Vi har tidligere skrevet om Subaru Advanced Tourer uten å kunne vise annet enn skisser av doningen. Nå har vi beskuet den ekte varen under den pågående bilmessen i Tokyo, og det er et ganske skrudd konsept Subaru har å vise oss.

Subaru BRZ vekker oppsikt

Norgesvennlig

På bildene kan bilen se relativt stor ut, men sannheten er at denne skal inn i samme segment som VW Golf og Ford Focus. Dette er et segment hvor Subaru ikke er sterkt representert i dag, noe vi kan ta som et signal om at konseptbilen har en funksjon for det fremtidige. Lengden på denne stasjonsvognen er 4,58 meter, hvilket er 3 cm lengre enn stasjonsvognen av Ford Focus, og 5 cm lenger enn Golf stasjonsvogn.

Se bildene fra Tokyo:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Golf, Focus, eller denne? BIlen skal konkurrere med landets mest populære biler. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Saftige utsagn

Subaru er ikke kjent for å lage biler som er kjedelige å kjøre, noe de lover at heller ikke denne skal bli. De drar frem superlativer som enestående kjøreegenskaper og fleksibilitet i samme setning. Subaru fortsetter med at den har et innovativt interiør som ikke er å få i dagens stasjonsvogner, noe vi venter med å bekrefte til vi har sett og kjørt det som engang blir produksjonsversjonen.

Subaru XV, deres mest spennende bil, skal snart prøvekjøres.

Godt utstyrt

Foto: Knut Moberg Vis mer


Videre kan Subaru fortelle at publikum gjerne må se på bilen som en slags kupé, og da er vi vel strengt tatt inne i segmentet hvor mange av de såkalte sportstourerne befinner seg. For at takhøyden ikke skal virke for lav har Subaru gitt bilen en takplate som er fullt og helt av glass. En funksjon vi skal like å se komme på markedet er den store skjermen som er plassert i senter av rattet. I så fall kan det by på utfordringer i forhold til kollisjonsputen.

Gode resultater for XV i EuroNCAP

Nedskalerer

Subaru forteller at de i kommende tid vil legge store resurser i å utøve ”downsizing” på motorfronten. Både 2,5 og 2-literne skal ned til 1,6 liter, og turboteknologi skal ta kompensere for manglende slagvolum. Deres nyeste girkasse, Lineartronic, skal tydeligvis bli en mye anvendt kasse i de kommende motorene.

Alltid firehjulsdrift

Subaru er for de fleste synonymt med firehjulsdrift. Det har Subaru ingen som helst intensjoner å endre på, og de har utviklet et hybridsystem som skal gå fint sammen med Subarus ”Symmetrical AWD” system. Hybridpakken skal også gjøre det mulig å kjøre bilene på ren eldrift i all den tid det er strøm til det på batteriet. Foruten dette har Subaru også implementert nye sikkerhetssystemer som vi får se i denne bilen for første gang. Når? Det blir ren gjetning.