Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Subaru Impreza: Fortsatt sterk, men billigere

Boxerdiesel i Impreza: Lavere motoreffekt gir bedre pris.

Subaru Impreza med sin meget originale boxerdiesel-motor er et spennende innslag i en ellers ganske uspennende bilkategori, nemlig Golfklassen (eller C-segmentet).

Med sin kraftfulle motor og flotte kjøreegenskaper imponerte den oss da vi kjørte den i april i fjor. Les testen her.

Først i verden

Nå forteller en pressemelding fra Subaru at det lanseres en ny versjon av verdens første dieselmotor av boxer-typen. Denne motoren, som i utgangspunktet er en toliter på 150 hestekrefter med et dreiemoment på 350 Nm, lanseres nå med lavere motoreffekt. Den "nye" motoren er nedtunet til 109 hestekrefter, men yter tross alt solide 300 newtonmeter.

Bedre pris

- Dette betyr lavere avgift og kunden får en bedre pris, sier informasjonsdirektør i Subaru Norge, Stian Thrane. Startprisen på Subaru Impreza Comfort med 109-hesters diesel er kr 289.900.

- Subaru Impreza har til nå blitt kjøpt av en litt yngre målgruppe enn den tradisjonelle Subarukunden, og vi håper at vår nye 109 hk vil bidra til å øke salget ytterligere, sier Thrane.

Thrane forteller DinSide at motoren har fått en liten nedgang i CO2-utslipp - på 3 gram - og at det gjelder både 150- og 109-hestersutgavene.

Modellutvalg - Impreza, 2011-modell:

(DinSide runder av prisene til nærmeste 1.000 kroner.)
VersjonEffektPris
2.0 D Sport Premium150 hk370.000 kr
2.0 D Sport Classic109 hk315.000 kr
2.0 D Comfort109 hk290.000 kr
1.5 Classic bensin m/automat107 hk285.000 kr
Fra-pris gjelder levert Oslo.


Modellprogrammet gjelder fra og med nå.

Råtassen Impreza WRX STI lagerføres ikke, men Subaru bestiller den gjerne for kunder som ønsker det.

Bilder av diesel-Impreza:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg