<b>OPPGRADERES:</b> Dagens Forester erstattes av denne fornyede utgaven med forbedret komfort, kjøreegenskaper og sikkerhetssystemer. Foto: SUBARU
OPPGRADERES: Dagens Forester erstattes av denne fornyede utgaven med forbedret komfort, kjøreegenskaper og sikkerhetssystemer. Foto: SUBARUVis mer

Subaru Forester moderniseres

Fornyet front, utvidelse av sikkerhetspakken og lavere støynivå.

Subaru Forester har en egen plass i nordmenns hjerte.

Siden den dukket opp som en crossover mellom stasjonsvogn og SUV i 1997 er det solgt cirka 24.000 nye eksemplarer av de fire generasjonene som har etterfulgt hverandre siden da.

Etter hvert har bilen utviklet seg til å bli mer av en rendyrket SUV i moderne forstand.

Det er tre år siden dagens generasjon ble lansert, større og bedre på alle måter enn forgjengerne.

LES TESTEN HER: Fjerde generasjon Subaru Forester

Oppgraderes - først i USA

Av det vi trakk for i oppsummeringen, var det beskjedne utstyrsnivået når det gjelder aktiv sikkerhet.

Til en viss grad er det blitt forbedret i etterkant, og nå som fjerde generasjon nærmer seg midten av sin levetid, nærmer det seg også en grundigere oppdatering av modellen.

Dette skal gjøre bilen mer aktuell sikkerhetsmessig, men også på en del andre måter.

SMALNET: Frontlyktene har smalere design med C-formet LED-motiv i ytterkant. Foto: SUBARU Vis mer


Det er foreløpig de amerikanske spesifikasjonene vi har fått tilgang til, da den fornyede Forester skal lanseres først i USA.

Vi har imidlertid tilbakemelding fra den norske importøren på at disse ikke vil bli vesentlig forskjellige på modellen som er på vei til Norge.

En lettere facelift frisker opp fronten på Forester, med ny sekskantet grill og ny design på frontlyktene som blir slanket en smule. Baklyktene får en såkalt C-formet LED-signatur.

Les også: Her er helt nye Subaru Impreza.

Utstyrsoppdatering

Det introduseres også 17-tommers standard-aluminiumsfelger i ny kontrast-design, men viktigere for kundene er nok at lydisoleringen er forbedret, hvilket skal gi lavere støynivå i kupéen.

Forester kommer nå med varme i rattet, som vil bli et velkomment tilskudd for norske kunder.

Fornyet Forester vil også bli bedre å kjøre, skal vi tro presseinformasjonen fra Subaru. Det innføres nemlig en form for torque vectoring, der moment fordeles mellom hjulene ved behov, slik at hjulene med best grep får mest krefter til enhver tid.

Fordelingen baseres på impulser fra sensorene til VDC-systemet (antiskrenskontrollen hos Subaru) med informasjon om rattutslag, akselerasjon, retardasjon, sideveis akselerasjon og tilgjengelig grep. Momentfordelingen skjer via en Subaru-proprietær transfer-kløtsj.

Dette betyr at Subarus symmetriske firshjulsdrift utvides til også å bli adaptiv, aktiv firehjulsdrift.

TEST: Subaru Outback - vinterkongen?

SIKRERE ENN FØR: Kontinuerlig momentfordeling, torque vectoring, supplerer nå det symmetriske firehjulsdriftsystemet. Foto: SUBARU Vis mer


Aktiv sikkerhet

Førerassistanse for et bedre sikkerhetsnivå blir også forbedret. Subarus såkalte EyeSight-teknologi blir dermed fornyet til den nye årgangen Forester. Fargekameraer skal dekke et større synsfelt, både i lengde og bredde.

Les her om Eyesight-systemet fra da det ble introdusert

Det reviderte systemet inkluderer også aktiv filholder og blindsoneovervåking og varsling for trafikk fra siden ved rygging hører også med til utvalget av sikkerhetssystemer.

Vi har ikke fått melding om endringer i motorisering, men drivstofføkonomien skal ha blitt noe forbedret.

Fornyet Forester lanseres altså først i Nord-Amerika, og det er ikke klart når den blir introdusert for norske kunder - muligens til neste år. Prislister er derfor naturlig nok ikke ennå tilgjengelige - vi oppdaterer saken når vi mottar disse.

Les også: Duell mellom Subaru Levorg og Scoda Octavia Scout

FORSIKTIG ANSIKTSLØFTET: Subtile endringer i fronten gir Forester et lett modernisert uttrykk. Foto: SUBARU Vis mer


Utviklingen av salget av Forester i Norge:

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken Foto: KNUT MOBERG Vis mer