<b>TO KAMERAER:</b> Bilen følger selv med i øyeblikk hvor du ikke gjør det.   Foto: Fred Magne Skillebæk
TO KAMERAER: Bilen følger selv med i øyeblikk hvor du ikke gjør det. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Subaru EyeSight, en venn i nøden

Subaru lanserer nå sine versjoner av allerede kjente systemer. Men helt like er de ikke - heldigvis.

Førerfeil er definitivt den største årsaken til at uhell og ulykker oppstår i trafikken. Derfor har bilbransjen innført passive og aktive sikkerhetssystener i bilene gjennom lang tid.

Dette arbeidet ble for alvor satt på kartet da Nils Bohlin og Volvo innførte trepunkts sikkerhetsbelte for 55 år siden. Så kom kollisjonsputene, og tidlig på 90-tallet ble ABS-bremser standard på veldig mange biler. I ettertid har vi også stiftet bekjentskap med ESP, antispinn og mange andre assistansesystemer.

Den virkelig store effekten av sikkerhetssystemene har kommet etter at systemene begynte å snakke samme.

Et resultat langt der fremme blir til slutt at bilen takket være hjelpesystemene kommer til å kjøre selv. Slike biler har vi også prøvekjørt i flere forskjellige grader og versjoner, og det blir garantert veldig mange flere frem til 2020, da de fleste produsentene sier de skal ha godkjente løsninger tilgjengelig. Jeg vil i så måte minne om at tiden går fort, og 2020 er ikke en evighet til.

I mellomtiden lanserer stadig flere bilprodusenter små systemer, som til sammen utgjør store skritt i denne retningen.

Euro NCAP bedømmer autobrems-systemer

Et krav

Du har kanskje hørt navnet før, og det er ikke merkelig. Subaru begynte utviklingen av EyeSight allerede i 1989, men det ble først implementert i en bil i 1999. I Japan og USA har de hatt tidlige utgaver av systemet i lengre tid, men det er først nå EyeSight skal lanseres i Europa for fullt.

Dette er ikke bare et ønske fra Subaru sin side, men rett og slett en nødvendighet og et krav. Nå begynner Euro NCAP faktisk å trekke poeng for nye biler som kommer uten eksempelvis autobrems, så vi vil fremover se den ene bilprodusenten etter den andre komme med slikt utstyr.

Subaru er som sagt ikke nybegynnere på området, og i dag leveres80 prosent av alle bilene de selger med EyeSight. Halvparten av kundene som har systemet forteller at det har hjulpet dem til å unngå en ulykke.

Systemet som kommer til Europa er likevel ikke det samme som i Japan. Vi får den helt nye generasjonen, og vi har testet det.

Autobrems: Like effektivt som kollisjonsputer

Full kontroll

Subaru poengterer kraftig at EyeSight ikke er Autonomous Driving (selvkjørende bil), ettersom det hele tiden er føreren som har - og skal ha - kontrollen. EyeSight er per i dag kun et assistansesystem, og vil aldri overta.

Likevel er vi klar over at Subaru har testet selvkjørende biler, og tidligere har de sagt at dette er noe som skal på veien i 2020.

Med dette i minnet er det vanskelig å ikke se på den nye generasjonen EyeSight som et skritt på veien. Det er når flere systemer snakker sammen at mulighetene åpner seg.

BMW og Mercedes skuffer i sikkerhetstest

Hvordan?

I motsetning til andre produsenter, som stort sett bruker forskjellige varianter av radarer og enkeltkameraer, så bruker Subaru to CMOS fargekameraer som er plassert med en viss avstand fra hverandre. At det er fargekameraer er vesentlig, ettersom disse gir et bilde hvor det er enda lettere å skille informasjonen de fanger fra hverandre.

Kameraene er plassert inne i bilen, helt øverst ved frontruten på hver sin side utenfor speilet. Dette leser alt fra fotgjengere, syklister, andre biler, med mer. Subaru bekrefter også at systemet vil lese elg, rådyr og annet vilt på samme måte som det leser en fotgjenger.

I og med at de to kameraene sitter med en viss avstand, så ser de også to forskjellige bilder. De ser likevel de samme elementene foran bilen, og smelter deretter de to bildene sammen til et. På denne måten er det ren geometri som beregner avstander fra bilen, og analyserer dette sammen med hastigheten på bilen.

Subaru forteller at de har utviklet denne løsningen rett og slett fordi den er raskere enn øvrige løsninger på markedet, samtidig som at dette systemet kan brukes til flest funksjoner. Dette har de tildels fått bekreftet gjennom tester gjort av amerikanske IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), og japanske Nikkei Technology. I begge disse testene gikk Subaru seirende ut, også foran Volvo sitt City Safety system. Dette skyldes først og fremst raskere responstid og bedre analyse, med dertil en bedre evne til å unngå skader og uhell.

VED SIDEN AV SPEILET: Et kamera på hver side av speilet følger med på hva som skjer foran bilen. Når får vi kameraer bak? Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Outback først ute

EyeSight har som sagt vært på markedet i mange år, men systemet vi her har prøvekjørt er en helt ny generasjon, med flere funksjoner og virkemåter enn de tidligere utgavene.

Den første bilen som får dette systemet er den nye Outback, som kommer rett over nyåret.

Etter dette bil Subaru implementere systemet i de videre nylanseringene som dukker opp fra selskapet. Hovedårsaken til at bilprodusentene nå lanserer slike assistansesystemer er som sagt at Euro NCAP gjør krav på det, og legger det inn i sikkerhetsbedømmingen av bilene.

Vi testet systemet ute i trafikken, og på dummy’er. Alt ser ut til å virke etter intensjonen, og i motsetning til slik det endte da Volvo skulle vise frem sitt system for en stor horde representanter for pressen, så gikk alt etter planen med EyeSight.

Noen tester i virkelige hendelser er i utgangspunktet ikke noe å hige etter, men vi kommer tilbake med mer dersom det skulle vise seg å ikke virke etter intensjonen.

Dette er systemets seks hovedfunksjoner:


EyeSight har i hovedsak seks funksjoner som skal hjelpe deg med typiske situasjoner som oppstår nesten daglig. Noen varsler deg slik at du selv kan reagere. Andre systemer trer inn og gjør jobben for deg, men ingen av systemene overtar fullt ut. Dette er noe av Subaru sin filosofi.

1) Pre-kollisjons bremsing
Dette systemet jobber i tre faser. Det overvåker hele tiden hva som skjer foran bilen. Ser det at en potensiell fare er forut, så varlser den deg. Dersom faren øker til høy risiko, så bremser den ned, samtididg som du blir varslet. Dersom du fortatt ikke foretar deg noe, så varsler den videre, mens den bremser kraftig. Denne funksjonen virker i alle hastigheter opp til 200 km/t, og i girposisjonene Drive, Manuell, og Nøytral.

I hastigheter under 120 km/t hjelper den deg også med å styre unna. Den føler på hvilken vei du vrir rattet, og bremser deretter opp ekstra på de innerste hjulene for å bidra til at du kommer deg unna til riktig side.

Dersom du kjører på en måte som gjør at dette systemet må bistå deg flere ganger, så mener systemet at nok er nok etter tre ganger. Etter dette hjelper det ikke til lenger, og du må stoppe og starte bilen igjen for å reaktivere systemet.

2) Pre-kollisjons gasskontroll
Tenk deg at du står parkert med fronten inntil en mur. Du skal ut, og setter ved et uhell bilen i Drive i stedet for Revers. Når du gir gass ser bilen at det ikke er klart foran, så den gir deg ikke det pådraget du har bedt om. Det samme gjør den dersom det er en bil foran deg under kjøring. Du må med andre ord legge deg ut, og avhengig av overlappingen, så gir den deg også nok krefter til at du får gjort det du skal, eksempelvis en forbikjøring. Mengde tillatt gasspådrag avhenger av hvor langt unna du er objektet.

3) Adaptive fartsholder
Denne holder farten i samsvar med bilen foran. Den gir på for å holde følge opp til gitt hastighet, og den sakker av for å holde avstand når foranliggende bil senker hastigheten. Når du har satt systemet til å følge bilen foran, så kan du også velge avstanden den skal holde.
Systemet kan programmeres til hastigheter mellom 30 og 180 km/, mens det følger bilen foran helt ned til 0 km/t. Disse tingene er etter hvert blitt kjente funksjoner, men Subaru skiller seg likevel fra de andre på et vesentlig punkt.

Etter å ha stoppet opp, eksempelvis ved et lyskryss eller annet, så starter ikke en Subaru med EyeSight automatisk å kjøre igjen når bilen foran setter av sted. Subaru har valgt å gjøre det slik fordi bilen ikke kan vite om du har fokus på det som skjer foran bilen. Flere andre produsenter har et system som virker også ved køkjøring. Subaru har valgt å ikke gjøre det slik, og intensjonen er logisk og god.

4) Start-varsling
Med bakgrunn i at de velger å ikke la bilen starte etter først å ha stoppet i eksempelvis en kø, så har de heller implementert en varslingsfunksjon når foranliggende kjøretøy begynner å kjøre igjen. Du vil da bli varslet i form av et lydsignal for å gjøre deg oppmerksom på at nå begynner trafikken å kjøre igjen.

5) Filskift-varsler
Dette er en kjent funskjon, og Subaru sitt system virker ikke veldig forskjellig fra andre systemer. Krysser du en oppmerket linje, så varsles du om at du kanskje gjør noe du ikke har til hensikt å gjøre. Dersom du har satt på blinklyset før du krysser linjen, så forstår systemet at linjen krysses med hensikt.

6) Vinglevarsler

Denne funksjonen varsler dersom du ligger i 60 km/t, eller mer, og vingler i egen fil. Er du i ferd med å sovne, eller taster du på mobiltelefonen? Årsaken spiller ingen rolle, for dersom du vingler, så skal systemet varsle. Vi gjorde noen tilgjorte forsøk, uten at vi klarte å få noe resultat av det, men så var også vårt testeksemplar en tidlig utgave av alle de nye systemet.