SINNA STI: Subaruen som vekker oppsikt. BRZ Concept - STI er egnet til å bli lagt merke til med sin muskuløse fremtoning og aggressive front. Foto: Fred Magne Skillebæk
SINNA STI: Subaruen som vekker oppsikt. BRZ Concept - STI er egnet til å bli lagt merke til med sin muskuløse fremtoning og aggressive front. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Subaru BRZ vekker oppsikt

Los Angeles (DinSide Motor): Utstillingen her har mye gromt å by på i år. Subaru BRZ er blant stjernene.

Bilen som vises på utstillingen kalles et konsept - BRZ Concept – STI, for å være nøyaktig. Imidlertid vet vi at en slik bil skal i produksjon, og det i overskuelig fremtid. Nå har vi sett den live i Los Angeles, og er av den oppfatning at Subaru har greid å differensiere seg på en fin måte fra Toyotas kommende FT-86, som er basert på Subarus konstruksjon.

Råner-versjonen

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
SINNA STI: Subaruen som vekker oppsikt. BRZ Concept - STI er egnet til å bli lagt merke til med sin muskuløse fremtoning og aggressive front. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Subaru

De to bilmerkene har jo ulike tradisjoner, og at Subaruen er mer "flashy" enn Toyota-søskenet burde ikke komme som noen overraskelse. STI-emblemet er viktig her - det står for Subaru Technica International, og betyr at vi har med den råeste versjonen å gjøre - slik de mest harry spektakulære Imprezaene som rivaliserte med Mitsubishis EVO-er var symboler på under lang tid.


To liter og direkte innsprøytning

Dette er altså første gang vi får se konseptet med karosseri - tidligere er bare innmaten vist på utstilling. Og innmeten er på mange måter det mest interessante; det dreier seg om en helt ny boksermotor med sylindre som har identisk boring og slaglengde - 86mm x 86mm. Slagvolumet er to liter. Maksimal effekt og dreiemoment får vi ikke oppgitt i denne omgang, dessverre. Derimot får vi opplyst at motoren får direkte bensininnsprøytning - teknologi hentet fra samarbeidspartner Toyota.

Bakhjulsdrift

For øvrig blir dette noe så spesielt som den første bakhjulsdrevne Subaruen. Takket være bokserkonfigurasjonen med motliggende sylindre blir tyngdepunktet meget lavt hvilket skulle gi en utmerket vektdistribusjon og ditto kjøreegenskaper. Hjulene har dimensjoner 215/45-18 foran og 225/45-18 bak. Bremsene kommer fra Brembo.

Våren 2012

Produksjonsutgaven av Subaru BRZ kommer i produksjon allerede til våren og vil da, som Subaru påpeker, utmerke seg som verdens eneste bakhjulsdrevne sportsbil med boksermotor og foranliggende motor. (I motsetning til Porsche som har motor bak- eller midtmontert)...