Strengere prikkbelastning fra nyttår?

Men de trafikkskadde savner satsing på vei og politi.

«- God veipolitikk er god helsepolitikk.Leder av landsforeningen for trafikkskadde, Henning Bjurstrøm»


Fra og med nyttår kan prikkbelastningssystemet bli strengere, men det blir ingen flere politimenn å se på veiene.

- I dag er det liten sjanse for å bli tatt, sier leder av Landsforeningen for Trafikkskadde, Henning Bjurstrøm.

Han mener at dersom vi ikke får flere politimenn på veiene, vil folk fortsette å kjøre for fort fordi det er så sjeldent man blir tatt.

Og han mener de dårlige veiene forstørrer problemet.

Fra åtte til seks prikker

Samferdselsminister, Liv Signe Navarsete, sier at hun baserer endringene i prikkbelastningssystemet på en Sintef-rapport som bekrefter at førere som har fått prikker blir mer lovlydige i trafikken. Foto: Bjørn Sigurdssønn/SMK Vis mer


Allerede i juni meldte Samferdselsdepartementet at de nå gjennomgår prikkbelastningssystemet, med tanke på å stramme inn ordningen ved å redusere antallet prikker som fører til tap av førerkortet.

I dag mister man førerkortet dersom man får åtte prikker i løpet av tre år. Etter nyttår kan ordningen altså strammes inn til seks prikker.

Les også:
Nå mister du lappen i turbofart
Så lenge må du klare deg uten lappen

- Vi regner med at den nye forskriften er ferdig ved årsskiftet, sier politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, Anne Tingelstad Wøien.

At prikkbelastningssystemet er vedtatt i en forskrift, betyr at det ikke må opp i Stortinget før det trer i kraft.

Trafikkskadde savner orden

- En gjennomgang av prikkbelastingssystemet er en grei sak det, sier Bjurstrøm.

Men slik som det er organisert i dag, mener ikke forbundslederen at prikkbelastningssystemet fungerer særlig bra.

Han forteller at politiet har problemer med å samkjøre prikkene som blir gitt ut, slik at dersom du får én prikk i Nordland og én prikk i Vestfold, er det ikke sikkert at begge prikkene blir registrert.

Dessuten savner foreningslederen mer synlig politi på veiene slik at det er større sjanse for å bli tatt.


- Det må være mer politifolk på veiene. Og organiseringen av prikkbelastningen må være slik at du faktisk blir tatt og faktisk mister førerkortet, sier Bjurstrøm.

- Først da blir dette et system som fungerer.

Les også: Disse syndene gir prikker i førerkortet

Mangler politi på veiene

- Det blir nok ikke økning i antall hoder på veiene på grunn av underskudd i politistyrken, sier sjef for utrykningspolitiet (UP), Odd Reidar Humlegård.

For å kompensere for manglende politifolk på veiene, forsøker UP nå å jobbe mer effektivt og målrettet mot de utsatte gruppene, samt bruke mer teknisk utstyr.

Les også: - Kan ikke leve av politilønn

Men han innrømmer at det har vært en del problemer med det eksisterende prikkbelastningssystemet.

- Man kan få prikker på forskjellige måter. Og man kan få flere prikker på kort tid, slik at det ikke blir registert, sier han.

- Dersom man får en prikk og skulle bli tatt fra førerkortet på stedet, er det vanskelig når man blir tatt av en fotoboks. Da kan det nemlig ta to måneder fra man blir tatt til det blir registrert.

UP-sjefen forteller at dette er noe som nå tas opp i gjennomgangen av systemet, men understreker at det er de lokale politidistriktenes oppgave å registrere bilister som er fotografert av fotoboksene.

Les også: Her finner du fotoboksene

- Dårlige veier dreper

Men det er ikke bare strengere regler som vil sørge for bedre trafikksikkerhet, mener Bjurstrøm.

Han mener det er et stort etterslep på veiene.

- Dårlige veier dreper, sier han. Og viser til et eksempel fra junimåned der et hull i veien i Gjerdrum tok livet av en motorsyklist.

- Man kan ikke bare legge skylda på sjåførene.

Og han sier det er viktig at man prøver å luke vekk en del av feilene på veidekket som gjør at det blir så fatalt.

Han konkluderer derfor med at god veipolitikk er god helsepolitikk.

- Det er dessverre slik i dag at hadde man puttet opp midtdeler (mellom motgående kjørefelt, journ.anm.), hadde man spart 70 liv og 400 hardt skadde i møteulykker. Dette hadde jo gjort at det hadde vært mye mindre ventelister på operasjoner, sier foreningslederen for de trafikkskadde.

Bjurstrøm mener at en opprustning av veiene vil spare både penger og liv.

- Det er en vinn-vinn situasjon, sier han.

Så fort ryker tusenlappene
Har du tilhenger eller lastebil? Da må du passe farten!

Ekstra prikker for ungdom?

Det skal også vurderes om det skal innføres strengere regler for de under 24 år.

- Med det store tallet på ulykker der ungdommer er innblandet, er det viktig å finne effektive sanksjoner mot unge førere som jevnlig bryter trafikkreglene, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete i en pressemelding.

Humlegård støtter samferdselsministeren og peker spesielt på unge gutter mellom 18 og 24 år.

- De mangler erfaring i tillegg til at de kjører for fort, og er derfor også overrepresentert på dødsstatistikken, sier han til Trygg Trafikk.

Men selv om nesten halvparten av de som mistet livet i sommer var under 20 år, mener administrerende direktør i NAF, Jan Johansen, at det blir feil å straffe alle unge bilkjørere.

- Tøffere prikkbelastning og lavere grense for førerkortinndragelser blant ungdom er ikke veien å gå, sier Johansen til Aftenposten.

Han er mer positiv til forebyggende tiltak helt fra ungdomsskolen, og vil heller at staten skal satse på å ta de som kjører under ruspåvirkning, skriver VG.

Her finner du oversikt over alle fotoboksene.

Prikker og bøtesatser finner du her.