<b>TOM TANK?</b> Lostjenesten i Oslo kommune er tatt ut i streik. Det rammer skipstrafikken, og kan bety tomme drivstofflager på Sjursøya. Ifølge Oslo havn kommer 25 prosent av landets oljeforbruk til boliger og drivstoff inn over Sjursøya. Hver dag går to 300 meter lange tog til flyplassen på Gardermoen med flydrivstoff. Foto: Alloverpress
TOM TANK? Lostjenesten i Oslo kommune er tatt ut i streik. Det rammer skipstrafikken, og kan bety tomme drivstofflager på Sjursøya. Ifølge Oslo havn kommer 25 prosent av landets oljeforbruk til boliger og drivstoff inn over Sjursøya. Hver dag går to 300 meter lange tog til flyplassen på Gardermoen med flydrivstoff. Foto: AlloverpressVis mer

Streik i lostjenesten rammer skipstrafikken

Lostjenesten i Oslo kommune er tatt ut i streik. Det kan gi overraskende konsekvenser også på land.

Bruddet i lønnsforhandlingene i statlig sektor kan få konsekvenser for sjøtrafikken i Oslofjorden. 42 loser i Oslofjorden er tatt ut i streik. Dette utgjør nesten samtlige loser i området, ifølge Kystverket.

Etter bruddet i lønnsforhandlingene mellom Staten og LO Stat, YS Stat, Unio og Akademikerne er losene tatt ut i streik.

Dette innebærer full stopp for all lospliktig trafikk i Oslofjorden, altså for skip og selskaper som ikke har farledsbevis. Unntaket vil være eventuelle tilfeller der dispensasjon fra losplikten kan gis, ifølge Kystverket.

Også skattepengene kan bli forsinket: Skatteetaten tatt ut i streik

Tomme tankanlegg?

– Det som kanskje kommer til å få mest innflytelse i forhold til osloregionen, er innførsel av bensin og diesel. Alle tankskip vil heller ikke få los, så det er kanskje mer alvorlig i forhold til den menige mann i gata, sier Esden Glad, hovedtillitsmann for losene i Oslofjorden, til DinSide.

– Spørsmålet blir jo da hvor lenge oljelagerene kan levere ut før det er tomt, sier Glad.

Her må du betale bensinen før du tanker

– Vi har produkter på Sjursøya for flere dager fremover, så det er ingen kritisk situasjon i dag. Men vi følger utviklingen i dagene som kommer, så må vi vurdere ny status når helga er over, sier Knut Hilmar Hannsen, pressetalsmann i Statoil Fuel & Retail til DinSide.

I Statoils lager på Sjursøya ligger både diesel, bensin og Jet A1, som er flydrivstoff, i tillegg til fyringsprodukter. Ifølge Hannsen dekker lageret på Sjursøya cirka 40 prosent av det norske markedet, som vil si Østlandsområdet.

Norske Shell har begynt å se på alternativer for levering fra andre steder.

– Foreløpig har vi produkter til å forsyne markedet fra vårt depot på Sjursøya. Vi har også begynt å se på alternative innforsyninger fra depot andre steder i landet, uttaler kommunikasjonssjef Lillian Aasheim i A/S Norske Shell til DinSide.

DinSide kommer tilbake med mer informasjon etterhvert.

To cruisebåter må ligge

– Båter som er lospliktige, skal ha los for å komme inn og ut i fjorden, men nå får de ikke los ombord. Til vanlig er det mulig å få dispensasjon ved losmangel, men hvis dette skyldes at losene er i streik, vil det være streikebryteri å gi dispensasjon, sier Glad til DinSide.

Streiken i lostjenesten vil også ramme passasjerer på cruisebåter.

– Cruisebåter vil bli rammet av det, de må i utgangapunktet ha los. I teorien kan vi gi dispensasjon, men vi mener at det ikke bør gis til eksempelvis cruisebåter. Vi mener de bør ha los, og at det vil være steikebryteri å gi dem dispensasjon, sier Jens Christian Batt, leder i konfliktutvalget i YS stat.

Dette betyr at det ikke blir mulig for cruiseskip å seile inn Oslofjorden, og heller ikke ut.

– Nå ligger det to cruisebåter i Oslo, de har ikke fått dispensasjon, så de vil måtte ligge der til streiken er over, sier Glad til DinSide.

– I tillegg var én båt på vei inn gjennom fjorden. Den er nå omdirigert til en annen havn, sier Glad.

Danskebåten og Kiel-farga har imidlertid dispensasjon fra losplikt.

– Danskebåten og Kielbåten behøver ikke los, så de vil gå som normalt, sier Batt til DinSide.