STANSER PARTIKLENE: Ulike bilprodusenter har satset på ulike teknologiske løsninger, men felles for partikkelfiltrene er at de nærmest eliminerer dieselbilers utslipp av helseskadelige dieselpartikler. (Illustrasjon: PSA)
STANSER PARTIKLENE: Ulike bilprodusenter har satset på ulike teknologiske løsninger, men felles for partikkelfiltrene er at de nærmest eliminerer dieselbilers utslipp av helseskadelige dieselpartikler. (Illustrasjon: PSA)Vis mer

Straffer de reneste dieselbilene

I dag koster det 4.900 kroner å utruste en Skoda Octavia 1.9 TDI med et partikkelfilter. Etter nyttår stiger prisen med nesten 2.000 kroner.

På slutten av 90-tallet arbeidet de ulike bil- og motorprodusentene på spreng for å tilfredsstille de nye utslippsgrensene i EU3, som skulle tre i kraft 1. januar 2000. EU3-kravene innebar en kraftig innstramming av utslippsgrensene for både bensin- og dieselbiler. Blant annet ble øvre lovlige grense for partikkelutslipp senket til 0,50 gram per kilometer for dieselbilers vedkommende. Øvre grense for utslipp av hydrokarbon (HC) og nitrogenoksid (NOx) ble fastsatt til 0,56 g/km.

Halvvering

De aller fleste bilprodusenter med aktivitet i Europa klarte å tilfredsstille EU3-kravene. Det betød imidlertid ikke at bilprodusentene kunne puste lettet ut - tvert i mot. Så snart EU3 trådte i kraft måtte de forholde seg til neste trinn på stigen - EU4. Og EU4-kravene, som skulle tre i kraft 1. januar 2005, var oppsiktsvekkende strenge. Ikke bare skulle HC/NOx-utslippene ned fra 0,56 til 0,30 gram per kilometer. I tillegg skulle partikkel-utslippene ned fra 0,50 til 0,25 gram - en halvvering.

Drastisk reduksjon av partikkelutslipp

MANGLER I MANGE DIESELBILER: Flere bilprodusenter klarer i dag å tilfredsstille EU4-kravene uten å ta i bruk partikkelfiltre. Dette er årsaken til at det fortsatt selges en rekke dieselbiler uten denne miljøvennlige teknologien. (Illustrasjon: Mercedes-Benz) Vis mer


Det var disse strenge utslippsgrensene som ga opphav til det såkalte partikkelfilteret, ofte forkortet DPF (Diesel Particulate Filter). De ulike produsentene har satset på ulike teknologiske løsninger, men felles for partikkelfiltrene er at de nærmest eliminerer dieselbilers utslipp av helseskadelige dieselpartikler.

EU4 uten partikkelfilter

Samtidig som bilprodusentene arbeidet på spreng med å utvikle partikkelfiltre, arbeidet de også med å effektivisere og forbedre dieselmotorenes forbrenningsprosess. Og da 1. januar 2005 nærmet seg, viste det seg at flere motorprodusenter faktisk hadde vært så dyktige at de klarte å tilfredsstille EU4-kravene uten å ta i bruk partikkelfiltre.

Sørgelig fra et miljøperspektiv

DPF: Eksempel på et partikkelfilter, som på engelsk vanligvis omtales som DPF, eller Diesel Particulate Filter. (Illustrasjon: BMW) Vis mer


Sett fra et miljøperspektiv er det paradoksalt nok sørgelig at bilprodusentenes motoringeniører var så dyktige. Resultatet er nemlig at det i dag selges en rekke dieselbilmodeller uten partikkelfiltre. Disse modellene holder seg riktignok innenfor grensen på 0,25 gram dieselpartikler per kilometer. Med partikkelfilter ville de imidlertid ha vært langt, langt renere. De fleste av dagens partikkelfiltre er så effektive at utslippene kommer ned mot 0,02 gram - omkring en tidel av EU4-kravet.

Økonomien styrer

Dessverre er det selvsagt logisk at bilprodusentene kun tar i bruk partikkelfilter i modeller som trenger dem for tilfredsstille EU4-kravene. Partikkelfiltre er nemlig ikke gratis. Og fordi konkurransen bilprodusentene mellom er knallhard, vil de selvsagt kutte enhver kostnad som kuttes kan.

Partikkelfilter som ekstrautstyr

Skoda Octavia Vis mer


Men heldigvis er det enkelte bilprodusenter som tar seg bryet med å tilby partikkelfilter som ekstrautstyr. En av disse er Skoda. Det betyr at spesielt miljøbevisste Skoda-kunder har mulighet for å utruste bilen sin med partikkelfilter. Dette koster i dag 4.900 kroner, noe som allerede i utgangspunktet er en stiv sum for den miljøbevisste. Hvis regjeringen får gjennom sitt forslag til nye bilavgifter, blir det imidlertid enda dyrere å ta hensyn til astmatikere og andre med luftveislidelser.

Økte CO-utslipp

ØKT CO2-AVGIFT: Volkswagen-konsernets partikkelfilter-teknologi er gir en liten økning i CO2-utslippene. Resultatet er økt CO2-avgift for Audi- og Skoda-kunder som ønsker å bidra til mindre lokal forurensing. (Illustrasjon: Volkswagen) Vis mer


Det er nemlig slik at Volkswagen-konsernets partikkelfilter-teknologi gir en liten økning i CO2-utslippene. En Skoda Octavia 1.9 TDI produserer for eksempel 138 gram CO2 uten partikkelfilter. Når partikkelfilteret settes på, øker CO2-tallet med fem gram, til 143.

Økningen er altså ikke stor. Problemet er at den nye CO2-avgiften er sterkt progressiv, noe som blant annet betyr at nybilkunder betaler over 500 kroner per gram CO2 som overstiger 140 gram. Det betyr at partikkelfilteret alene utløser en tilleggsavgift på 1.889 kroner.

Hvis vi forutsetter at den norske Skoda-importøren ikke gjør andre tilpasninger i sammenheng med det nye avgiftssystemet, vil altså prisen på et partikkelfilter stige fra 4.900 kroner til nesten 6.800 kroner. Dermed blir det enda mindre sannsynlig at Skoda-kunder vil velge å beskytte sine omgivelser.

5.600 kroner i CO2-avgift

Audi A6 Vis mer


Også Audi tilbyr partikkelfilter som ekstrautstyr. Den som for eksempel kjøper en Audi A6 2.7 TDI quattro Tiptronic må i dag betale 6.700 kroner for et slikt filter (biler med fire sylindre slipper unna med 5.600 kroner). For denne bilens vedkommende stiger CO2-utslippene fra 222 til 226 gram per kilometer. Det betyr at CO2-utslippene stiger med fire gram, ett gram mindre enn for Octavias vedkommende.

CO2-satsene i det nye avgiftssystemet er imidlertid ekstremt progressive, noe som betyr at hvert gram CO2 utover 180 gram utløser mer enn 1.400 kroner i CO2-avgift. Det betyr at partikkelfilteret for Audiens vedkommende utløser drøye 5.600 kroner i CO2-avgift. Resultatet er at prisen for et partikkelfilter stiger fra dagens 6.700 kroner til 12.300 kroner.

Ingen regel uten unntak

POSE OG SEKK: Franske PSA (Citroën og Peugeot) er blant bilprodusentene som har klart å utvikle partikkelfilter-teknologi som ikke øker CO2-utslippene. (Illustrasjon: PSA) Vis mer


Dieselmotorer, CO2-utslipp og partikkelfiltre er komplisert materie. Den norske Peugeot-importøren opplyser for eksempel at deres partikkelfilter-teknologi ikke øker CO2-utslippene. Det finnes også eksempler på bilmodeller som får lavere CO2-utslipp med partikkelfilter. Vi har ikke hatt kapasitet til å innhente teknisk informasjon for alle bilmodeller som kan leveres med partikkelfilter i Norge. Det vi imidlertid vet, er at en rekke Audi-, Skoda- og Volkswagen-modeller får økte CO2-utslipp når et partikkelfilter kobles på, noe som altså resulterer i økte avgifter.

Relaterte artikler:

  • Alt om de nye bilavgiftene
  • Vil belønne gamle og forurensende dieselbiler
  • Billigere eller dyrere? Prøv vår nye avgiftskalkulator