En motor lager lyd, eller er det støy?  Foto: Opel
En motor lager lyd, eller er det støy? Foto: OpelVis mer

Støy eller lyd?

Hører du motorstøy eller motorlyd?

Bilprodusentene lager for tiden lettere og lettere biler. Dette for å kunne konkurrere om lavt forbruk og utslipp. Utfordringen for produsentene er samtidig at utviklingen jobber mot dem.

Må sikkerheten lide?

Til enhver tid må bilene levere bedre ytelser, og de skal ha flere sikkerhetssystemer å slå i bordet med. I tillegg må de gjøre det bedre og bedre i Euro NCAP kollisjonstester. Til slutt går kabalen rett og slett ikke opp. Midt oppe i dette dilemmaet er det noe som heter komfort, og der skal vi i hvert fall ikke ofre noe.

To goder

Bose er kjent for i de senere årene å lage hodetelefoner med støykanselering. I tillegg lager de bilstereosystemer som er ferdig integrert fra billeverandørene. Disse teknologiene kan kombineres for å fjerne uønsket støy i bilene, mens godlyden fortsatt skal få bli igjenm, mener Bose. I utgangspunktet skulle man tro at dette var et tapsprosjekt fordi ytterligere teknologi veier mer, men ikke i dette tilfellet.

Ett onde

Dødvekt er uønsket, og støydempingsmaterialer er langt opp på listen over dødvekten i biler. Dersom Bose eller andre klarer å lage effektive støydempingssystemer, så betyr dette at de gamle tunge mattene kan kastes i søpla. Dette betyr vinn-vinn og Bose mener å ha fasiten klar allerede.

Er dette verdens beste bilstereo?

Stillheten senker seg

Vis mer


Ved å benytte tilsvarende teknologi som i hodetelefoner kan de bruke bilens stereosystem til å utligne uønsket støy. Dette gjøres ved at mikrofoner tar opp det som defineres som støy i kupeen. Deretter prosesseres dette, og kjøres ut gjennom bilens høyttalere, bare fasevendt 180 grader. Det vil si at de nøytraliserer sinuskurven på signalnivå. Resultatet blir som et regnestykke med to like verdier, hvor det ene har negativt fortegn, og det andre positivt. Resultatet blir null. I bilen blir det stillhet.

Utfordringen

I en bil blir dette derimot vanskeligere enn i et sett hodetelefoner. Med hodetelefonene er det to forskjellige rom. Det er støyen utenfor hodetelefonene, og det er lyttekammeret innenfor hodetelefonene. I en bil er disse to miljøene ett og samme rom. Derfor må Bose sortere ut den delen av lyden i kupeen som er støy, før de prosesserer den videre. Det er jo synd om de hadde fjernet den lyden som er ønskelig.

Hva er hva?

Det er nå den virkelige diskusjonen starter, for hva er ønsket lyd, og hva er uønsket lyd? Her finnes det ingen fasit, for det er forskjellig avhengig av hva slags bil det gjelder. Er eksempelvis motorlyd ønsket eller uønsket lyd? Eksoslyd samme så. Bilprodusentene legger store resurser ned i å fintune motor og eksoslyd til å bli så riktig som mulig. Da er det synd om bilens stereosystem skal fjerne alt sammen.

Reparere eller kjøpe ny?

Lurelyd

I lange tider har bilprodusentene anvendt psykoakustikk for å gi bilførerne en bedre følelse. Etter hvert som bilmotorer er blitt mindre og mindre, så lager de også mindre og spedere lyd. Derfor har produsentene nå begynt å lage resonanser blant annet på innsugssiden i en bil, for på den måten gi oss inntrykk av at motoren lager lyd slik vi håper og forventer at den skal være. Ikke som en ”symaskin”, slik realiteten er på flere mindre motorer. Dessuten, motorlyd er et element sansene trenger for bedre å manøvrere bilen på beste måte.

Vis mer


Uønsket lyd = støy

Hjulstøy blir derimot ikke anset som veldig konstruktiv lyd. Det samme med vindstøy. Dette er dessuten monotone lyder som det er lett for systemet å skille ut, for så å sende dette i motfase gjennom bilens høyttalere, noe som igjen faser ut den uønskede støyen.

Endelig en app-radio for bil

Tett samarbeid

Når Bose nå skal lage et fullverdig system for støykanselering i bil, så gjøres dette i samarbeid med bilprodusentene. Dermed får Bose tilgang til en del av informasjonen fra motorstyringen, og kan således bruke dette for å gi et enda riktigere resultat til slutt.

Systemet er til og med så komplekst at det tar hensyn til hvorvidt du sitter på førersiden eller passasjersiden. Kompleksiteten er også en av ulempene med det hele. Dette er systemer som blir laget for implementering i biler som standardutstyr, altså ikke ment for ettermontering. Dette betyr likevel ikke at det ikke vil komme en gang i fremtiden, for i stor grad handler det om signalbehandling. Ettermontert utstyr kan sikkert gjøre store deler av den samme jobben, men ikke like fullverdig som når det er integrert på beste måte fra fabrikken av.

Hvilke biler som er først ute er foreløpig ikke kjent, men om vi går gjennom listen over merker som har en avtale med Bose fra før, så er vi antagelig ikke langt unna svaret.