STORTEST: Tre store - Audi Q7 mot ML og Discovery

Store, tunge og ikke alt for trege - dette knippet viser alle fasetter i stor-SUV-klassen.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Audi Q7 er helt klart ment for de som trives med størrelsen, men sliter med klassens kjøreegenskaper. Den er kanskje først og fremst et svar på et behov som var betydelig større bare et par år tilbake i tid. Nå har de fleste store SUVene luftfjæring og den verste krengingen har gitt seg.

Men BMW X5 og Porsche Cayenne har vist at det er en stor kundegruppe som trives best med et sportsligere oppsett, og disse bilene vil klart merke at Q7 er på banen.

Overrasker

Det overrasker derfor ikke at Audien holder Mercedes-Benz ML og Land Rover Discovery bak seg når svingene kommer tett og tempoet er relativt høyt. Det som overrasker mer er hvor mye komforten har fått lide og, sett i forhold til komforttapet, hvor nær Mercedesen er i evnen til å holde tempoet oppe.

Det er ikke størrelsen

En annen liten overraskelse er hvor utvendig stor og innvendig liten Audien er. Den måler 5,08 meter, men har mindre bagasjerom enn begge konkurrentene inkludert ML som er under 4,80 meter lang.

Forklaringen ligger i Q7s form; den er formgitt som en moderne stasjonsvogn med fallende taklinje bakover. Den er dessuten lav i utgangspunktet, over 20 centimeter lavere enn Discovery.

850.000 kroner

Disse bilene drar på seg ekstremt med avgiftskroner på grunn av vekt, og at vekten i sin tur krever store motorer. Slagvolum mellom 2,7- og 3-liter og antall hestekrefter på inntil 233 klinger godt i statskassen på toppen av egenvekt mellom 2.100 og 2.400 kilo.

Den tyngste bilen har den minste motoren, men allikevel har Land Rover Discovery den snilleste startprisen på under 740.000 kroner. De to andre ligger rundt 850.000 kroner, og selv med oppgradering av utstyret i Discovery er det en forskjell som kan være utslagsgivende.

Tung luksus

Klassen for store SUVer har klart begynt å konkurrere med luksusbilklassen, og dette trekløveret er intet unntak. Til og med bruksbilen Discovery flørter med komfortnivå som bare luksusbiler hadde for noen år siden.

Vis mer


Den største forskjellen gjør som nevnt luftfjæringen, men også V6-dieselenes inntog har gitt betydelig komfortøkning. Og i norske hastigheter er for eksempel vindstøy uproblematisk selv om disse bilene nok alle ville strøket til vindtunneleksamen.

Videre skal vi ta for oss litt mer spesifikke områder for å se på forskjeller og likheter, og vi begynner med motor og kjøreegenskaper.