Vis mer

Størst og sterkest i verden

SUVer med 500 hestekrefter er kanskje ikke det verden trenger, men det finnes - heldigvis. Dagens testbil er den groveste redskapen i premium-SUV-klassen.

«Når du gir full gass røsker det av gårde. Fronten løfter seg, hjulene slipper til og med på tørr asfalt og nå gjelder i høyeste grad å følge med fremover!»


Uansett hvordan man snur og vender på det, er dette en unik bil. Den har V12 dieselmotor, noe som i seg selv er en sensasjon i personbiler. Det er også den sterkeste dieselmotoren på markedet og Q7 V12 TDI blir dermed den råeste SUVen på markedet, vel og merke hvis det er mest mulig effekt og dreiemoment som teller. Vi er også av de heldige som har kjørt bil med 1.000 newtonmeter før. Det skjedde for noen år siden i en Mercedes CL 65 AMG.

Vi har også kjørt flere ekstreme SUVer opp gjennom årene, og de fleste har det til felles at de bruker bensin i et oppsiktsvekkende tempo. Det renner igjennom. Unntaket har vært når vi kjører dieselversjoner hvor det har vært mulig å nyte drivtsoffet i noe større grad før det forsvinner.

På dieselsiden har det imidlertid vært vanskelig å finne biler som går skikkelig fort. Både Audi Q7 og Mercedes ML og GL finnes med V8-diesel, men det er ikke oppsiktsvekkende nok. Volkswagen Touareg har V10-dieselmotor som var en skikkelig rugg da den kom, men den har nå blitt mer eller mindre innhentet av V8-erne.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Nå begynner vi å nærme oss sakens kjerne. En Mercedes ML420 CDI klarer 0 til 100 på 6,5 sekunder. Noe som selvsagt er svært fort, men som blir tregt i forhold til testbilen.

Audi Q7 V12 TDI klarer nemlig 0 til 100 på gode 5,5 sekunder. Vi snakker da om en SUV med automatgir, firehjulsdrift og som ikke minst veier over 2,6 tonn.

Motor

Man kan på mange måter si at alt er feil her. Hverken vekt eller størrelse skulle tilsi at dette var en kjapp bil, men motoren er heldigvis unntaket som gjør dette voldsomt. Testbilen har en 6-liters V12 dieselmotor med to turboladere. Dreiemomentet ligger på røslige 1.000 newtonmeter fra 1.750-3.250 omdreininger, og effekten er 500 hestekrefter ved 3.750 omdreininger i minuttet. Ingen turtallsmaskin akkurat, men såpass sterk at det kompenserer for et noe smalt brukbart register. Toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen, og med friskt i minne hvor hardt det akselererer, tror vi gjerne at den har i seg å gå en del fortere.

Lover gjerrighet

Audi oppgir et forbruk ved blandet kjøring på 1,13 liter per mil. Det betyr at man må betale avgift av 298 gram CO2. Audi oppgir også et forbruk ved landeveiskjøring på 0,93 liter per mil. De mener altså at en 6-liters V12-motor skal kunne kjøres på under én liter på mila! Vi fikk ikke dobbeltsjekket det på vår lille rundtur, men det høres oppsiktsvekkende ut.

Noe man også merker er at dette kanskje er den eneste dieselmotoren vi har kjørt som virkelig ikke høres ut som en dieselmotor. Den hveser potent, og har ikke noe av den buldrende gangen som en V8-motor har.

Audi har også vist en konseptbil som heter Audi R8 TDI V12. Den er utstyrt med den samme motoren. Vi gleder oss til å kjøre denne motoren i en bil som forhåpentligvis veier bortimot ett tonn mindre enn en Q7. Vi gjør som i kirken, ber og tror. Forhåpentligvis ikke forgjeves.

Girkasse

Det er ikke lett å håndtere slike kraftmengder, og Audi-kreftene går gjennom en sekstrinns automatkasse på vei ut til hjulene. Den fungerer for så vidt bra og sjalter i vei etter beste evne når vi skuffer inn krefter. Det virker imidlertid som om girkassa er litt "redd" motoren. Det stopper litt opp ved hvert girskift og det kan synes som om man har tatt i bruk noen småtriks for å verne litt om girkassa.

Dette er strengt bedømt, men med tanke på at de beste girkassene i dag er ekstremt gode, mener vi det er litt å gå på her. For eksempel har dobbelkløtsjkassene kommet for å bli, og de fungerer ekstremt godt. Hvis noen nå tenker at dobbelkløtsjkasser ikke sitter i biler med så mye moment, så er det akkurat det de gjør. Det finnes til og med i et Volkswagenkonsernmerke. Bugatti bruker dobbelkløtsjkasse i Bugatti Veyron som også har rikelig med newtonmeter, mye mer enn Q7 V12!


DRAG!

Og nå snakker vi fremdrift med stor F. Når du gir full gass røsker det av gårde. Fronten løfter seg, hjulene slipper til og med på tørr asfalt og nå gjelder i høyeste grad å følge med fremover! Det tar ikke lange tid før man må slippe opp; ikke akkurat hverdagskost for å si det slik.

Den store bilen som kan føles både klumpete og uhåndterlig, kjennes plutselig lett og leken ut. Dekk i dimensjonen 295/35-21 klorer seg fast det de klarer.

Ut fra en grafikk (med andre ord ikke helt nøyaktig) som finnes blant de tekniske dataene ser det ut som dreiemomentet ligger på 550 newtonmeter ved cirka 1.000 omdreininger. fra 1.000 til 1.750 stiger dette til 1.000 newtonmeter. I dette lille turtallsområdet bygger det seg med andre ord opp ekstreme krefter som gjør dette til en veldig morsom og underholdende bil. Fartsøkningen litt opp i fart er også dramatisk. Nåla på fartsmåleren flyr oppover skalaen.

Utseende

Vis mer
Vis mer


V12-versjonen av Q7 skiller seg litt fra de andre modellene. Foran har den enorme luftinntak, loddrette riller i grillen, LED-lys og en stållist nederst i støtfangeren. På siden kan man se at den har bredere skjermer og 20-tommers felger som standard. Baklysene har mørk bakgrunn. Eksosrørene på V12-modellen er ovale og integrert i støtfangeren.

Innvendig kan man også notere noen forandringer i forhold til modeller med basismotorene. Man finner blant annet blanke MMI-knapper, karbonfiber i midtkonsollen, pedaler og fothviler i stål og sportsseter i skinn. I tillegg har den en del standardutstyr i tillegg.

Konklusjon

Og hva skal man med denne bilen? Det finnes som kjent ikke dumme spørsmål, kun dumme svar. Derfor skal vi være litt forsiktige, men vi regner med at bilen kun er utviklet med tanke på en kresen kundegruppe med romslig lommebok og store krav til underholdning og prestisje. Og ikke minst for at Audi kan vise fingeren til Mercedes og BMW, som ikke har en slik bil på markedet. Vi tror spesielt det siste har vært viktig da Audi som regel holder til på nederste pallplass i dette selskapet.

Prisen starter på snaut 2,4 millioner. Noe som i praksis vil si 2,5-2,6 millioner når man er ferdig med individuelle valg.