Storselgere med spennende teknikknytt

Ford Mondeo, S-Max og Galaxy får ny superdiesel og kompaktklassebilen Focus satser på ny, høyeffektiv dobbelkløtsjgirkasse.

«Mondeo gjør 0-100 på 8,7 sekunder med den nye 2,2-literen om bord.»


Ford Mondeo har vært en suksess på de fleste måter etter den ble lansert i tredje generasjon på vårparten i fjor. Her på Dinside og ellers i pressen har den mottatt svært gode skussmål, ikke minst på grunn av høy kjøreglede og svært gode plassforhold innvendig.

Dyr bensinmotor

Den hittil største motoren er Volvos 2,5-liters turbomotor på 220 hestekrefter. Med en startpris på godt over 500.000 kroner blir den imidlertid for dyr for de fleste. I stedet har mange valgt å gå for den 2,0 liter store dieselmotoren med 140 hestekrefter og 320 newtonmeter, en kledelig kraftkilde for denne bilen.

Mondeo, S-Max og Galaxy

S-Max Vis mer
Galaxy er størst Vis mer


Men det ekstraordinære overskuddet har den ikke vært i stand til å by på. Derfor tilføres det nå en ny konge på dieselhaugen i Mondeo så vel som i flerbrukssøsknene S-Max og Galaxy. Motoren er 2,2 liter stor og utviklet i samarbeid med de franske produsentene Peugeot og Citroën. Fra før sitter denne kraftkaren i biler som Peugeot 607, 407 og Citroën C5.

Biturbo

Ytelsene blir faktisk enda bedre hos Ford, nærmere bestemt 175 hestekrefter og 400 newtonmeter. Vi har tidligere skrytt mye av denne motoren, og den viktigste årsaken til det er den sekvensielle biturboløsningen som gjør at det utnyttbare registeret blir svært stort for en dieselmotor.

Mondeo gjør 0-100 på 8,7 sekunder med den nye 2,2-literen om bord. Noen tall for S-Max og Galaxy oppgis ikke, men regn med omtrent et halvt sekund ekstra for S-Max og et sekund for Galaxy.

Powershift til Focus

En annen morsom nyhet for dieselfans er en ny girkasse som blir tilgjengelig til Focus og C-Max. Den jobber etter det samme prinsippet som Volkswagens DSG og BMWs M DKG, altså med to automatisk styrte kløtsjer. I praksis blir opplevelsen svært lik den en vanlig automatkasse gir, men dobbelkløtsjkassene er raskere og mer effektive.

Kun til diesel

Focus er nettopp ansiktsløftet Vis mer
Og det samme er fleksibilen C-Max Vis mer


Ford har valgt å kalle sin løsning for Powershift, og den samme girkassen er også på vei til Volvo. Hos Ford blir den tilgjengelig i forbindelse med to effektversjoner av en 2,0 liter stor dieselmotor. Minstemann yter 110 hestekrefter og den kraftigste gir 136 hester. Førstnevnte vil bare bli levert i kombinasjon med Powershift. Kjøper du manuell girkasse får du en 1,6-liter med 109 hester.

Fra 428.000 kroner

Mondeo, S-Max og Galaxy er allerede klare for bestilling med den nye dieselmotoren. For Mondeos vedkommende starter prisene på 428.000 kroner og inkluderer da høyeste utstyrsnivå. Det samme er tilfellet for S-Max som koster fra 484.000 kroner. Dyrest er Galaxy til 508.000 kroner.

Powershift for 26.000 kroner

Focus og C-Max med den nye girkassen går i produksjon mot slutten av februar og blir tilgjengelig for kunder like etter. Pristillegget blir på omlag 26.000 kroner sammenlignet med manuell girkasse.

Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder