Alle modellene kom seg fint gjennom kollisjonstesten, men litt uventet spenning ble det for Toyota Foto: Euro NCAP
Alle modellene kom seg fint gjennom kollisjonstesten, men litt uventet spenning ble det for Toyota Foto: Euro NCAPVis mer

Storselgere krasjtestet

Toyotas viktigste nyheter er testet hos Euro NCAP. Det gikk som forventet bra, men ikke helt uten dramatikk.

Fire biler har fått gjennomgå i Euro NCAPs siste runde med kollisjonstester, nærmere bestemt Toyota Rav4, Toyota Auris, Skoda Octavia og elbilen Renault Zoe. Alle fire leverer gode resultater og får følgelig fem av fem stjerner.

Litt uventet dramatikk var det likevel hos Toyota. I den ene sidekollisjonstesten åpnet den ene bakdøren seg på Auris. I Rav4 blåste ikke førerkollisjonsputen seg tilstrekkelig opp, med det resultat at testdukkens hode "bunnet" kollisjonsputen og støtte mot rattet.

Vi har testet nye Rav4

Ikke avgjørende

Begge hendelsene ble straffet, men ikke med verre poengtap enn at totalsummen likevel ble god nok for fem stjerner. Ikke noen avgjørende brist med andre ord, selv om Euro NCAP understreker at det er svært uheldig at en bakdør åpner seg i en kollisjon. Vi tipper i hvert fall at Toyota-leiren hadde litt høyere puls enn normalt inntil toppkarakteren var i boks.

Toyota Rav4 Foto: Euro NCAP
Skoda Octavia Foto: Euro NCAP
Skoda Octavia Foto: Euro NCAP
Skoda Octavia Foto: Euro NCAP
Skoda Octavia Foto: Euro NCAP
Renault Zoe Foto: Euro NCAP
Renault Zoe Foto: Euro NCAP
Renault Zoe Foto: Euro NCAP
Renault Zoe Foto: Euro NCAP
Toyota Rav4 Foto: Euro NCAP
Toyota Rav4 Foto: Euro NCAP
Toyota Rav4 Foto: Euro NCAP
Toyota Rav4 Foto: Euro NCAP
Toyota Rav4 Foto: Euro NCAP
Skoda Octavia Foto: Euro NCAP
Alle modellene kom seg fint gjennom kollisjonstesten, men litt uventet spenning ble det for Toyota Foto: Euro NCAP
Toyota Auris Foto: Euro NCAP
Toyota Auris Foto: Euro NCAP
Toyota Auris Foto: Euro NCAP


Rav4 fikk en prosentuttelling på 89 for voksenbeskyttelsen, 82 for barnebeskyttelsen og 66 for fotgjengerbeskyttelsen. Sikkerhetsutstyret ble også vurdert til 66 prosent. Auris fikk til sammenligning 92 prosent for voksenbeskyttelsen, 84 prosent for barnebeskyttelsen, 68 prosent for fotgjengerbeskyttelsen og 66 for sikkerhetsutstyret. Auris var med andre ord hakket bedre enn storebror.

TEST: Toyota Auris

Skoda Octavia

Også Skoda Octavia blir en storselger i Norge når den nå kommer i ny utgave. Da er det også godt å vite at den scorer høyt i denne kollisjonstesten. 93 prosent uttelling for voksenbeskyttelse, 86 for barnebeskyttelsen, 82 for fotgjengerbeskyttelsen og 66 for sikkerhetsutstyret gjør den best i denne gjengen.

TEST: Nye Skoda Octavia

Renault Zoe

Også elbilen Renault Zoe har vært til dyst. Dette er en bil som ikke kommer på markedet her i Norge før neste år. Det er fortsatt knyttet litt ekstra spenning til elbiler når det gjelder kollisjonstester, men Zoe bekrefter at det er liten grunn til bekymring. 89 prosent uttelling for voksenbeskyttelse, 80 for barnebeskyttelse, 66 for fotgjengerbeskyttelse og 85 for sikkerhetsutstyr plasserer den på linje med de andre bilene i denne testrunden.