Storselger får nye motorer - vi har prisene

I desember blir Mitsubishi Outlander tilgjengelig med to nye motoralternativer. Samtidig introduseres en trinnløs girkasse.

"Den nye sjefen blant folke-SUVene", skrev vi da vi testet Mitsubishi Outlander i mars i år. Vi lot oss rett og slett imponere over Mitsubishis nye syvseter og kåret bilen til vår nye klassefavoritt.

Salgssuksess

DinSide Motors positive test var nok ingen ulempe for Outlander, som raskt ble en salgssuksess. Selv om det bare er noen få måneder siden bilen ble lansert, sitter den norske Mitsubishi-importøren allerede på mer enn 3.000 undertegnede salgskontrakter.

Baksiden av suksess-medaljen er at mange Outlander-kunder må belage seg på å vente til årsskiftet før de får bilen overlevert.

Først ut: 2.0 Di-D

KLASSEFAVORITT: Vi kåret Mitsubishi Outlander til beste kjøp i folke-SUV-klassen etter å ha testet bilen i mars. Vis mer


Så langt har Outlander kun vært tilgjengelig med en 2,0-liters dieselmotor. Pumpedyse-dieselen, som er innkjøpt fra Volkswagen-konsernet der den kalles 2.0 TDI, yter 140 hestekrefter og 310 newtonmeter. Med denne motoren under panseret er snittforbruket oppgitt til 0,69 liter per mil ved blandet kjøring og 0 til 100 skal gå unna på 10,8 sekunder.

Desember I: 2.2 Di-D

I desember utvides imidlertid motorutvalget med to nye kraftkilder - én diesel- og én bensinmotor. Den nye dieselmotoren er en 2,2-liter med common rail innsprøytning og er den samme som vil bli å finne i søsken-modellene Citroën C-Crosser og Peugeot 4007. Den moderne dieselmotoren yter 156 hestekrefter ved 4.000 o/min og hele 380 Nm ved 2.000 omdreininger.

Verken forbrukstall eller akselerasjonstider er foreløpig tilgjengelige for Outlanders vedkommende. Citroën og Peugeot kan imidlertid opplyse at C-Crosser og 4007 skal klare 0 til 100 på 9,9 sekunder - og at forbruket ligger på 0,73 liter per mil med 18-tomsfelger (0,72 l/mil med 16-tommere). Det er naturlig å anta at Outlander-tallene er nærmest identiske.

Desember II: 2.4 MiVEC

Vis mer


Det andre motoralternativet er en 2,4-liters bensinfirer som yter 170 hestekrefter ved 6.000 og 232 Nm ved 4.100 omdreininger. Mitsubishi-fabrikken tilbyr både manuell og trinnløs girkasse (CVT), men den norske Mitusbishi-importøren har valgt å utelukkende satse på CVT-varianten. Begrunnelsen for dette valget er blant annet at CVT-kassen gir et lavere forbruk og dermed også lavere CO2-utslipp enn den manuelle girkassen. Med trinnløs girkasse under dørken oppgis bilen å bruke 10,8 sekunder til 100 og 0,93 liter per mil ved blandet kjøring.

Kun to utstyrsnivåer

Dagens Outlander-varianten, 2.0 Di-D, har til nå vært tilgjengelig i fire utstyrsnivåer; Invite, Intense, Intense+ og Instyle. I sammenheng med introduksjonen av de to nye motoralternativene dukker det opp enda et utstyrsnivå; Instyle+. Outlander 2.0 Di-D vil dermed være tilgjengelig i hele fem utstyrsnivåer.

De to nye motoralternativene vil imidlertid kun bli tilbudt i to nivåer; Intense og toppnivået Instyle+. Intense vil kun leveres som femseter og de som ønsker tre seterader er derfor nødt til å velge Instyle+.

Masse utstyr

Vis mer


Instyle+ er forøvrig heftig utstyrt. I tillegg til alt Instyle-utstyret, som blant annet omfatter skinnseter, elektrisk justerbart førersete, xenonlykter, nøkkelfri adgang og start, bluetooth, et avansert Rockford Fosgate stereoanlegg og 18-toms alufelger, kommer Instyle+ i tillegg med harddiskbasert navigasjon på stor fargeskjerm, DVD-spiller, ryggekamera og regnsensor.

2.4 MiVEC CVT: 430.000 og 480.000 kr

Outlander 2.4 MiVEC CVT Intense med fem seter vil koste 430.000 kroner, mens 2.4i CVT Instyle+ med syv seter vil koste 480.000 kroner - 50.000 kroner mer.

2.2 Di-D: 450.000 og 500.000 kr

Med 2,2-liters dieselmotor blir bilen 20.000 kroner dyrere. Det betyr at Outlander 2.2 Di-D Intense med fem seter vil koste 450.000, mens 2.2 DiD Instyle+ med syv seter vil koste 500.000 kroner.

65.000 kroner i prisforskjell

Vis mer


Det betyr at Outlander 2.2 Di-D vil koste 65.000 kroner mer enn en Outlander 2.0 Di-D med tilsvarende utstyrsnivå. For denne summen får man 70 flere newtonmeter, 14 ekstra hestekrefter og 0,9 sekunder kvikkere akselerasjon. Man blir også eier av en mer sofistikert og stillegående motor. Samtidig skal man være klar over at forbruket øker med 0,04 liter. Det skal dermed bli spennende å følge med på hvor mange nordmenn som velger å betale et såpass stort pristillegg fremfor å velge den eksisterende motoren.

Full oversikt over alle Outlander-prisene finner du her.

I løpet av noen få uker er søskenmodellene Citroën C-Crosser og Peugeot 4007 på banen. Hvordan står de franske utgavene seg mot Outlander? Følg med, på mandag vil vi fortelle deg hvilken av trillingene du bør velge.

  • Store eksteriør-bilder finner du her.
  • Store interiør-bilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • TEST: Mitsubishi Outlander 2.0 Di-D Instyle
  • Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder