<b>SATSER MASSIVT:</b> Etter å ha investert en milliard dollar i Faraday Future, legger nå LeEco 1,8 milliarder (15 milliarder kroner) i en ny elbil-fabrikk i Kina. På bildet ser vi konseptbilen LeSee, som den kinesiske elektronikk-giganten viste i april. Foto: LEECO
SATSER MASSIVT: Etter å ha investert en milliard dollar i Faraday Future, legger nå LeEco 1,8 milliarder (15 milliarder kroner) i en ny elbil-fabrikk i Kina. På bildet ser vi konseptbilen LeSee, som den kinesiske elektronikk-giganten viste i april. Foto: LEECOVis mer

Storsatsning fra kinesisk Tesla-konkurrent

LeEco investerer massivt i elbil både i Kina og i USA. Ny fabrikk med kapasitet på 400.000 biler på vei.

Nylig har vi sett at det har roet seg en god del på elbil-markedet her hjemme. Likevel er det ingen tvil om at de store bilprodusentene i stadig større grad innser at elektrifisering er et helt grunnleggende element i strategien for fremtiden.

Kina/California

Det Tesla har vist er mulig å få til ved eksklusivt å satse fra start på elbil, har inspirert andre.

Blant disse har vi spesielt merket oss en kinesisk aktør ved navn LeEco. Det er et elektronikk-konsern som blant annet er blitt kjent som stor-investorer i det relativt mystiske Faraday Future-prosjektet i California.

De har dermed en fot solid plantet på hver side av Stillehavet - et strategisk godt utgangspunkt, vil vi tro.

I dag ble det for øvrig kjent at California vil innføre strengere krav til bilbransjen angående andelen av bilsalget som vil måtte bestå av biler med null utslipp i trafikken.

VIL TREFFE MARKEDET: LeEco-toppsjefen Jia Yueting viser her den selvkjørende elbilen som ble annonsert i 2015. LeSEE er navnet på det som per i dag er en konseptbil. Foto: LEECO Vis mer


Skal starte med 400.000 i året

Det første spadestikket for det som skal bli merkets første bilfabrikk i Kina skal tas om kort tid. Den skal bygges i nærheten av byen Huangzhou og skal ifølge LeEco få en produksjonskapasitet på 400.000 biler i året.

Det dreier seg om første fase av det som skal bli et anlegg til tre millarder dollar og som også vil omfatte en temapark og opplevelsessenter for elbilbrukere.

Dette samtidig med at det blir kjent at partneren i USA, Faraday Future, planlegger fabrikk nummer to, som skal ligge i California.

De er alt i gang med byggingen av fabrikk nummer én i Nevada - der også Teslas nylig åpnede gigantfabrikk ligger - og har lovt at den første elbilmodellen fra merket skal komme på markedet til neste år - i 2017.

KONSEPT INNTIL VIDERE: LeEco Lesee, som ble vist i april i år, viser hvordan LeEco tenker. Om produksjonsbilen blir seende slik ut, vites ikke. Foto: LEECO Vis mer


Produserte konseptbil

LeEco viste sin prototype LeSee i april i år og vakte oppsikt med den avanserte teknologien konseptbilen la for dagen, med sitt ratt som kan foldes bort for å la bilen kjøre selv, seter som tilpasser seg kroppens fasong og front som kan brukes som informasjonsskjerm.

Mange har kommentert den Tesla-lignende profilen bilen har, og stilen er unektelig lik, selv om det er vanskelig å snakke om noen ren kopi.

Se video her:


Tidlige dager

Nå er det selvsagt slik at LeEco foreløpig ikke har noen elbil i produksjon ennå, mens Tesla har vært på markedet i flere år. Likevel er det kanskje ikke feil tidspunkt å starte opp på nå for en utfordrer.

Kina har ikke enda noen elbil-andel å snakke om, verken når det gjelder produksjon eller salg. Størst i dag er produsenten BYD, som også har klart å selge en del eksemplarer av sin elektriske flerbruksbil BYD E6 i Europa og som har kraftig vekst i salget av ladbare hybrider i Kina.

Men luftforurensningen som er blitt et stort problem i kinesiske byer har ført til en dreining av offisiell politikk i retning av støtteordninger for mer miljømessig bærekraftige teknologier.

Salget av ladbare biler har dermed vist en kraftig akselerasjon de siste månedene og LeEco har nok ikke tatt beslutningen om så omfangsrike investeringer uten å ha informasjon som tilsier at det vil lønne seg i det lange løp.

Likefullt ligger de syv år bak Tesla i løypa når det gjelder igangsetting av sitt prosjekt (se lenke nedenfor), så de bør holde høyt tempo fremover for å treffe et modnende marked tidlig i vekstfasen.

LES OGSÅ:

Her er hva vi skrev om Tesla Model S for 7 år siden!
Batterier vil være hovedkomponenten i biler i fremtiden

Vis mer