Storsatsing på turbo

Ingen satser hardere på turbomotorer enn Volkswagen-konsernet. Vi kikker nærmere på de nye kraftkildene.

På begynnelsen av 2000-tallet var Volkswagen-konsernets 1.8T-motor høyst sannsynlig verdens mest utbredte bensinturbomotor. Kraftkilden fantes i hele åtte effektvarianter (150 hk, 156 hk, 163 hk, 180 hk, 190 hk, 210 hk, 225 hk, 240 hk) og ble plassert i en rekke Audi-, Seat-, Skoda- og Volkswagen-modeller. Men så, for noen få år siden, begynte Volkswagen-konsernet å fase ut denne flotte arbeidshesten, som i dag kun finnes igjen i to bilmodeller - Volkswagen Polo GTI (150 hk) og Audi A4 1.8T (163 hk).

En stund så det ut som om konsernet var i ferd med å forlate turbo-teknologien til fordel for selvpustende motorer, som etter hvert ble utrustet med direkte bensin-innsprøytning (FSI på Volkswagen-språk).

2.0 TFSI: 170 hk, 200 hk, 220 hk, 265 hk

Audi A3 3-dørs Vis mer

Storsatsing på turbo

  1. Effektdiagram og store bilder
Vis mer


Men så, med introduksjonen av Golf GTI på nyåret 2005, kom en helt ny turbomotor. Denne fikk navnet 2.0 TFSI, en bokstavkombinasjon som forteller innvidde at vi snakker om en turbomotor (T) med direkte bensin-innsprøytning (FSI). Den heftige kraftkilden produserte ikke bare 200 hestekrefter, men også voksne 280 newtonmeter ved lave 1.800 omdreininger. Dermed kunne motoren faktisk måle seg med dieselmotorer når det kom til dreiemoment.

Siden den gang har motoren blitt introdusert i stadig flere bilmodeller, og er i dag å finne i både Audi A3, A4 og TT, Skoda Octavia samt Volkswagen Golf, Eos og Passat.

I dag finnes det også fem andre effektvarianter av motoren. I Audi A4 og A6 finner vi en nedtrimmet 170-hestersversjon (samme dreiemoment, 280 Nm), i Audi A4 finner vi en 220-hestersversjon (300 Nm), i Golf GTI Edition en 230-hestersversjon (300 Nm), i Seat Leon en 240-hestersversjon (300 Nm) og i Audi S3 en 265-hestersversjon (350 Nm).

1.4 TSI: 140 hk, 170 hk

Så, i sammenheng med introduksjonen av Golf GT våren 2006, kom en enda mer interessant motor; 1.4 TSI. Denne motoren er ikke bare turboladet, men støttes i tillegg av en kompressor. Resultatet er hele 170 hestekrefter, noe som innebærer en litereffekt på oppsiktsvekkende 121 hestekrefter.

Denne ekstraordinære motoren finnes i dag i både Golf og Jetta og er i ettertid også lansert i en 140-hestersversjon. Sistnevnte er å finne i Golf, Golf Plus, Jetta og Touran.

1.4 TFSI/TSI: 122 hk, 125 hk

Audi A3 Sportback Vis mer
Vis mer


Bruk av både turbo og kompressor er dyrt, og kostnadene er nok årsaken til at Volkswagen nylig har lansert en ny turboladet 1,4-liter, som må klare seg uten kompressor.

Det som imidlertid er svært forvirrende, er at den nye motoren til tross for fraværet av kompressor, bærer navnet 1.4 TSI i Volkswagen-sammenheng. Dermed bærer den faktisk samme navn som den kompressormatede 1.4-literen. All logikk tilsier at den nye turbomotoren skulle vært kalt 1.4 TFSI. Volkswagen har foreløpig nøyd seg med å plassere motoren i Golf, der den vil produsere 122 hestekrefter.

Når den nå straks er på plass i Audi A3, vil den derimot benevnes med det logiske navnet 1.4 TFSI. Audi A3 1.4 TFSI kan skilte med 125 hestekrefter og 200 newtonmeter helt fra 1.500 til 4.000 omdreininger. Bilen er snart på plass i Norge og vil koste 264.000 kroner som tredørsutgave, 275.000 kroner som Sportsback (fem dører).

Det betyr at A3 Sportback 1.4 TFSI, som skal klare 0 til 100 på 9,6 sekunder, bare vil koste 12.000 kroner mer enn A3 Sportback 1.6 FSI (115 hk, 155 Nm, 11,1 sek). Den gunstige prisen har sammenheng med at nykommeren kun slipper ut 154 gram CO2 per kilometer, fire gram mindre enn 1.6 FSI.

1.8 TFSI: 160 hk, 170 hk

I tillegg til 2.0 FSI og de to 1.4-litersvariantene har Volkswagen-konsernet nettopp lansert enda en turbomotor; 1.8 TFSI. Denne er i første omgang å finne i Audi A3 og Skoda Octavia, der den leverer 160 hestekrefter og 250 Nm. Snart vil imidlertid denne motoren også bli å finne i A5, der den ifølge Audi skal produsere 170 hestekrefter.

Hvilke motorer får Tiguan?

Volkswagen Tiguan Vis mer


I sammenheng med den første offisielle Tiguan-pressemeldingen opplyste Volkswagen at Tiguan vil få "tre TSI-motorer" med henholdsvis 150, 170 og 200 hestekrefter. Volkswagen forteller imidlertid ingenting om slagvolum.

Da vi leste denne pressemeldingen i slutten av juni, var betegnelsen "TSI" ensbetydende med turbo og kompressor. Vi regnet derfor med at 150- og 170-hestersversjonene var basert på den omtalte 1,4-liters turbokompressor-motoren og at Volkswagen hadde utviklet en helt ny 200-hestersmotor.

Men nå viser det seg altså at Volkswagen har valgt å bruke TSI-betegnelsen også på rene turbomotorer. Det kan dermed godt tenkes at 150- og 170-hestersmotorene er basert på den nye 1.8 TFSI-motoren, som altså ikke har kompressor. Likeledes åpner den nye begrepsbruken for at 200-hestersversjonen er den velkjente Golf GTI-motoren.

SISTE: Vi har nå funnet ut av hvilke motorer Tiguan faktisk får. Les mer i artikkelen "Sannheten om Tiguan-motorene".

Effektvarianter eller modeller du mener vi har utelatt? Send gjerne en epost til artikkelforfatteren.

  • Effektdiagram og store A3-bilder finner du her.
  • Volkswagen-konsernets bensin-turbomotorer
     1.4 TSI/TFSI*1.4 TSI1.8 TFSI2.0 TSI/TFSI*
         
    TurboJaJaJaJa
    KompressorNeiJaNeiNei
         
    Varianter122 hk/200 Nm140 hk/220 Nm160 hk/250 Nm170 hk/280 Nm
     125 hk/200 Nm150 hk/240 Nm170 hk/250 Nm200 hk/280 Nm
      170 hk/240 Nm 220 hk/300 Nm
      170 hk/280 Nm 230 hk/300 Nm
        240 hk/300 Nm
        265 hk/350 Nm
    * Kalles TSI av Volkswagen, TFSI av Audi
    Det er klart at kommende Volkswagen Tiguan vil få
    "TSI-motorer" med henholdsvis 150, 170 og 200 hk.
    Det er i skrivende stund uklart hvilke av motorene i tabellen vi her snakker om.
    SISTE: Vi har nå funnet ut av hvilke motorer Tiguan faktisk får. Les mer i artikkelen "Sannheten om Tiguan-motorene".


    Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder