Fellesnevneren EQ: Meredes-Benz har laget et nytt familienavn på elbilene, EQ. Foto: Daimler
Fellesnevneren EQ: Meredes-Benz har laget et nytt familienavn på elbilene, EQ. Foto: DaimlerVis mer

10 nye elbiler fra Mercedes-Benz:

Storsatsing på nullutslipp

Daimler la nylig frem sine tanker om året som gikk, og de som kommer. Signalene tyder på en spennende fremtid. 

På det årlige aksjonærmøtet i Daimler, som er moderselskapet for Mercedes-Benz, la selskapets store hersker, Dieter Zetsche, frem resultatene for året som har gått. I tillegg la han frem planene for årene som kommer, og han hadde virkelig ladet med sterkt krutt denne gangen.

-Vi går inn i en tid med de største endringene i Daimlers historie, kunne han fortelle.

Deretter la han frem hva denne omvandlingen skulle innebære. Samtidig er det kjent fra tidligere at merket skal satse 90 milliarder på fornying.

Dette passer etter alt å dømme veldig godt med Regjeringens ønske om ikke å selge biler med fossilt drivstoff her til lands fra 2025.

10 nye elbiler

Satser: Dieter Zetsche takker finansiell styrke for muligjeten til å satse. Foto: Daimler Vis mer

Historisk sett har det tatt 7 år å lage en ny bil. Den tid er forbi, for nå lages en bil nesten ferdig virtuelt før man bare trykker på knappen, og vipps, man har en ferdig bil.

Raskere prosesser og endringer i markedet gjør at Mercedes-Benz skal lansere ti nye elbiler, og det innen 2022.

Basert på tidligere offentliggjøringer er det VW som har ledet an det kommende elbil-racet, med fem annonserte biler på markedet innen 2025. Her blir de altså slått med dobbelt så mange biler på nesten halve tiden.

-Vi demonstrerte nok en gang i 2016 at finansiell styrke og innovasjon er sterkere enn noen gang i Daimler, fortalte Zetsche til forsamlingen.

Det ser ikke ut til at de skal hvile på laubærene av den grunn, og foruten de nye elbilene forteller Zetsche at de også skal bygge en bro mellom nåtiden og fremtiden med ladbare hybrider som en slags vente-pølse, eller mellomrett.

Han er naturligvis kjent med at disse kommer godt ut på på papiret, men som vi har skrevet tidligere: Kundenes kjøp av ladbare hybrider er grønt på papiret, men kan være sort i virkeligheten.

Litt kjent, mye ukjent

Det meste rundt hva vi kan forvente av modeller er ukjent, men noe er klart.

Selskapet har allerede gjort det kjent av de kommer med en hydrogen-elektrisk bil i løpet av 2017, og de skal deretter lansere EQ, en batteri-elektrisk bil som foreløpig kun er vist som konseptbil.

Produsenten har også lansert den nye Smart Electric i to versjoner, biler vi også må regne med er talt inn blant de ti. Det samme med dagens B-klasse, som også går på strøm, men innen 2022 er også denne byttet ut. Med disse er rundt halvparten av de ti allerede kjent.

Foruten dette vil vi ha mye i vente i de neste årene, og det ser ut til at både Mercedes-Benz og motorpressen vil få mye å gjøre i årene som kommer.

Mer nytt, mindre håndfast

I likhet med de fleste andre selskaper, står selvkjørende biler på agendaen også hos Daimler.

Zetsche trekker frem koblingen mellom menneske og maskin i kampen om hvem det er som faktisk skal kjøre bilen i fremtiden. Han trekker også frem spørsmålet om bilistene i fremtiden skal eie bilene selv, eller være en del av en pool. Han trekker også frem kunstig intelligens som et av deres viktigste satsingsområder.

Temaet for fremtiden handler med andre ord ikke bare om bilen, men også i stor grad om menneske kontra roboter.