VANVITTIG FAMILIEBIL: Nye Porsche Panamera Turbo S e-Hybrid et firedørs, fireseters og firehjulsdriftet monster som også tenker på miljøet. Foto: Porsche
VANVITTIG FAMILIEBIL: Nye Porsche Panamera Turbo S e-Hybrid et firedørs, fireseters og firehjulsdriftet monster som også tenker på miljøet. Foto: PorscheVis mer

Porsche Panamera Turbo S e-Hybrid:

Større, sterkere og billigere Panamera

Djevel ikledd grønn kjortel

Porsche lanserte i fjor den nye utgaven av luksusfamiliebilen Panamera. Vi har kjørt dieselutgaven, og den imponerte oss stort både hva fart, plass og komfort angår. Diesel er dog et betent tema om dagen, noe som kanskje vil påvirke salget av det motoralternativet i Norge.

Nå har Porsche derimot lansert miljøvinneren på det norske markedet – den ladbare hybrid-utgaven: Panamera Turbo S e-Hybrid.

STOR: Panamera er en stor bil. Eksteriøret har fått et løft sammenliknet med forgjengeren og ser nå nettere og mer sporty ut. Foto: Porsche Vis mer

Ikke familiebiltall

Med en fireliters biturbo V8-motor på 550 hester i kombinasjon med en elmotor på 136 hester og 850 Nm, hevdes det av Porsche at den skal kunne kjøre fem mil på strøm alene, gjøre 0 – 100 på hårreisende 3,4 sekunder, og ha en toppfart på 310 kilometer i timen.

I følge NEDC-tall skal utslippet være så lavt som 66g/km og forbruket er oppgitt til 0, 29 liter per mil ved blandet kjøring. Hvorvidt dette er reelle tall i hverdagsbruk er vi noe usikre på, men det lover uansett godt.

LEKKERT: Det er lite å utsette på cockpiten i nye Panamera. Legg spesielt merke til den store berøringsskjermen og midtkonsollen. Foto: Porsche Vis mer

Hett tema

Debatten rundt avgiftskutt på ladbare hybrider har på lik linje med diesel-debatten preget det samferdselsrelaterte mediebildet en stund, spesielt har diskusjonene rundt avgiftskuttet på de større bilene med store og kraftfulle motorer blitt kritisert.

Med frafall av hestekrefteavgiften og avgiftskuttene man får ved å ha en ladbar elektrisk motor, er det de store og kraftfulle bilene som står igjen som avgiftsvinnerene. Volvo XC 90 T8 ladbar Hybrid, BMW X5 Plug-in Hybrid, og Audi Q7 e-tron er tre biler som har nytt godt av de nye avgiftsreglene. Panamera Turbo S e-Hybrid vil også bli en del av dette celebre selskapet.

Diksjonen har rast rundt hvorvidt biler med så stor motor fortjener et miljørelatert avgiftskutt, og om de testene som brukes for å måle forbruk og utslipp gjenspeiler et reelt forbruk og utslipp.

NY BAK: Nye Panamera har fått en noe mer sporty bakende. Her er den nye, utfellbare spoileren nede. Foto: Porsche Vis mer

De ladbare hybridene får uforholdsmessige lave utslipps – og forbrukstall på de eksisterende testene fordi de kjøres gjennom den europeiske testsyklusen med ladet batteri og syklusen er en god del «snillere» for forbruket enn bruksmønsteret til svært mange av kundene.

Relativt billig

På tross av avgiftskutt er Panamera Turbo S e-Hybrid fortsatt en veldig dyr bil. Med en startpris på 1.977.900 kroner, er den blant Porsches dyreste modeller. Likevel er den billigere enn modellen under, Panamera Turbo, som har en startpris på 2.066.900. Om man ønsker litt utstyr, noe man gjerne gjør når man kjøper en bil til to millioner, så kan man lett legge på et par hundre tusenlapper til.

Det at Turbo S er billigere enn Turbo virker nesten absurd, og det er vanskelig å se for seg at noen i det hele tatt kommer til å bestille en Panamera Turbo, en bil som yter mindre men likevel koster mer.

GOD PLASS: Det er god plass til to baksetet og det skal verken stå på utstyret eller komforten. Konsollen i midten lar deg styre både klima - og musikkanlegg. Det er også mulig å få skjermer på baksiden av forsetene. Foto: Porsche Vis mer

Fremtiden

Panamera Turbo S e-Hybrid vil bli Porsches raskeste firedørsbil - og antakeligvis markedets raskeste "familiebil". På tross av et batteri på 130 kg som er plassert under gulvet i bagasjerommet, går det ikke utover bagasjeromsvolumet som er på hele 405 liter med setene oppe, og 1245 med setene lagt ned.

Den har også drift på alle fire hjulene og har godt med plass til to stykker i baksetet. I tillegg kan man krone det hele med at den er snill mot miljøet, hvert fall om vi skal ta utgangspunkt i de tallene som presenteres a Porsche.

Det blir kanskje feil å si at dette er mye bil for pengene, men sammenliknet med konkurrentene og ikke minst lillebroren Panamera Turbo, er dette et gunstig alternativ for en bil med vanvittige ytelser og alt man trenger av komfort.

Med andre ord er Panamera Turbo S e-Hybrd en velfungerende familiebil for de som ønsker en bil som tilfredsstiller alle behov, og har råd til å betale for det.

LES OGSÅ:
Sannheten om diesbiler og utslipp
Ladbare hybrider: Bør du kjøpe nå, eller vente?
Forbruket bestemmer prisen