Større og mer eksklusiv CLK

Tiden er i ferd med å løpe fra dagens utgave av CLK. Sammenlignet med mange av dagens Mercedes-Benz-modeller har CLK blitt en designmessig dinosaur.

LIGNER C SPORTKUPÉ: Sammensmeltede lykter, fet stjerne i grillen og et kort fremre overheng. Bildet er manipulert Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Da CLK ble lansert i 1997, var bilen et friskt pust i Mercedes-Benz' produktportefølje. Men mye har skjedd innen bildesign siden den gang, ikke minst hos Mercedes-Benz selv.

På løpende bånd

I løpet av det siste året har den tyske bilfabrikanten lansert en rekke nye modeller. I vår kom den nye C-klassen, med sammensmeltede frontlykter og trekantede baklykter. Like etter kom nykommeren C Sportkupé, med C-klasse-front og en spennende og utradisjonell hekk. I sommer kom en ansiktsløftet utgave av lillebror A-klasse og for noen uker siden kunne vi fortelle om den nye SLen.

Traust

Sammenlignet med disse bilene er det liten tvil om at dagens CLK skiller seg ut som traust og gammeldags. Det har derfor ikke vært noen stor hemmelighet at Mercedes-Benz har arbeidet med en helt ny CLK. Automedia har som vanlig ventet i buskene, og har lyktes også denne gangen. Vi kan derfor vise deg de første spionbildene av nye CLK.

Automedia har sin vane tro også laget manipulerte bilder for å vise hvordan de tror den nye bilen til slutt vil bli seende ut. Og fordi det viser seg at Automedia ofte treffer godt med sine manipulerte bilder, er det all grunn til å studere dem nærmere.

Ligner Sportkupé

TREKANT: Baklyktene trekker tankene mot C-klasse sedan, SLK, S-klasse og CL. Bildet er manipulert Vis mer

Det som overrasker oss mest, er at fronten ser ut til å bli svært lik C Sportkupé. CLK og Sportkupé er begge kupeer, og er derfor på mange måter konkurrenter. Vi ville derfor tippet at Mercedes-Benz ønsket å gi CLK et utseende som skilte den klart fra sin noe billigere lillebror. Hvis Automedia får rett, blir imidlertid forskjellene minimale. Begge vil kjennetegnes ved sammensmeltede lykter, fet stjerne i grillen og et kort overheng.

Mangler B-stolpe

Sett fra siden blir imidlertid forskjellene større. CLK vil blant annet mangle B-stolpe og vil ha et mye lengre bakre overheng enn Sportkupé. CLK vil også være utrustet med bagasjelokk. Baklyktene vil høyst sannsynlig bli av den trekantede typen, som også kjennetegner C-klasse sedan, CLK, S-klasse og CL. Som C-klasse vil også CLK få et integrert bremselys i bakkant av bagasjelokket.

Ståltak

CLK finnes i dag i to utgaver, kupé og kabriolet. Dagens kabriolet har stoff-tak, men neste generasjon vil ganske sikkert få et ståltak à la SLK. Fordelene med ståltak er mange, blant annet isolerer et ståltak langt bedre mot lyd og kulde, samtidig som innbruddsikkerheten blir langt bedre.

Firehjulsdrift

SLUTT MED DUK: CLK Cabriolet får høyst sannsynlig ståltak. Bildet er manipulert Vis mer

Dagens CLK er basert på samme understell som den gamle C-klassen. Nye CLK skal baseres på den nye C-klassen, og vil dermed få 2,5 centimeter lengre akselavstand enn dagens utgave. I tillegg blir bilen høyst sannsynlig tilgjengelig med både firehjulsdrift og luftfjæring.

Neste år

Kupé-varianten av nye CLK vil bli vist for offentligheten på bilutstillingen i Genevè i 2002, mens de som venter på kabriolet-utgaven må strekke tålmodigheten til mars 2003. Prisene vet vi foreløpig lite om, men de vil nok bli noe høyere enn i dag. Entrémodellen, CLK 200 Kompressor , koster i dag snaue 500.000 kroner.

Relaterte artikler:


  • Ny E-klasse
  • Ny SLK
  • Ny SL
  • TEST: Mercedes-Benz CLK320 Cabriolet
  • TEST: Mercedes-Benz CLK320