Større og dyrere CLK

Mercedes-Benz lanserer om få måneder en splitter ny CLK. Dette til tross for at dagens utgave kun har vært i handelen siden 1997.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den nye CLKen skal være på plass hos norske Mercedes-forhandlere allerede i mai, noe som betyr at dagens CLK ikke rekker å bli mer enn drøye fem år gammel. Dette i motsetning til mange andre bilmodeller, som er på markedet mellom sju og åtte år før de skiftes ut. Hvorfor slikt hastverk?

Mange nye modeller

Hovedårsaken er sannsynligvis at dagens CLK er i ferd med å bli en designmessig mastodont. I løpet av de siste par årene har Mercedes-Benz lansert nye modeller på løpende bånd. I mars 2000 kom den nye C-klassen, en designmessig revolusjon sammenlignet med sin forgjenger. Høsten 2000 kom C Sportcoupé, som kunne skilte med et enda friskere design. I fjor vår kom en lang utgave av A-klasse og på høsten kom den oppsiktsvekkende nye SLen. Samtidig fikk ML sin første ansiktsløfting. Ikke nok med det - neste måned kommer den nye ny E-klassen.

Traust design

Sammenlignet med alle disse nye bilene har dagens CLK et svært traust og relativt gammeldags utseende. Dette gjelder ikke minst hvis vi sammenligner med C Sportcoupé som på mange måter er en intern CLK-konkurrent.

Blinkskudd fra Automedia

Det første vi la merke til da vi så de offisielle Mercedes-bildene, var likheten med Automedia-bildene vi publiserte i september. Automedia spådde blant annet at CLK ville få sammensmeltede frontlykter alà C-klasse, og at Mercedes-stjernen ville bli forstørret og flyttet fra panseret ned i grillen. Og akkurat slik har det gått. Nye CLK får dermed en helt annen identitet enn sin forgjenger.

Mercedes-Benz har av en eller annen grunn ikke publisert noen bilder av nye CLK bakfra. Det gjenstår derfor å se om Automedia får rett i at baklyktene vil bli store og trekantede alà S-klasse.

Større

Det som i hvert fall er sikkert, er at nye CLK har blitt større. Bilen er 71 millimeter lengre, 18 millimeter bredere og 42 millimeter høyere enn sin forgjenger. Dette skal imidlertid ikke ha ført til økt luftmotstand. Bilen skal nemlig være betraktelig mer aerodynamisk enn sin forgjenger. CV-verdien er oppgitt til lave 0,28.

Les mer om utstyr og motorer her.