Større løve

En sprek V6-diesel fra samarbeidet med Ford dukker opp i Peugeot 607 tidlig neste år.

Større løve

  1. Store bilder!


Og ved siden av den nye motoren er fronten forsiktig endret ved overgang til 2005-modell. Det er blitt mer krom, både rundt tåkelysene og i selve grillen. Dessuten er luftinntakene over og under støtfangeren gjort større, og støtfangeren er også noe endret. Også løven i grillen har est ut, og 607 likner nå mer på sin nye lillebror 407.

Sprekere V6-motorer

Bensinmotoren på tre liter er blitt ørlite grann sprekere, nå måles effekten til 211 hestekrefter. Viktigere er kanskje at den nå kommer med en ny sekstrinns girkasse. Dreiemomentet er også økt, fra 285 Nm til 290 Nm ved 3.750 o/min.

Den store nyheten er imidlertid den ny V6-dieslmotoren på 2,7 liter. Den er sprek, hele 204 hestekrefter er hentet ut og dreiemomentet er 440 Nm ved 1.900 o/min. Ser vi for eksempel på Mercedes-Benz’ helt nye 280 CDI-motor i M-klasse leverer den samme dreiemoment, men kun 190 hestekrefter.

Også dieselmotoren dukker opp med sekstrinns automatgirkasse. Motoren er utstyrt med partikkelfilter som skal være vedlikeholdsfritt frem til 200.000 kilometer passeres.

Allerede i januar er Peugeot med ny front klar for Norge, også den nye dieselmotoren vil være klar til det.

Store bilder av Peugeot 607

Test av Jaguar S-type med samme motoren

Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder