Foto: Peugeot
Foto: PeugeotVis mer

Storprodusent overrasker

Peugeot legger om designspråket sitt. Første eksempel: SR1, som kommer til Genève i mars.

Dynamisk, balansert og sensuell - det er ord Peugeot selv bruker for å beskrive designelementene som skal definere merkets fremtidige modeller. Et konsentrat av dette presenteres her i form av en konseptbil ved navn SR1, en drømmebil som unektelig tiltrekker øyet. Samtidig introduserer Peugeot en fornyet og stylisert versjon av sin logo, et grep tilsvarende det søstermerket Citroën tok for et år siden.

Plass til tre

Bilen er en sportskupé med avtagbart tak og skal være en fransk nytolkning av de klassiske GT-bilene. Den er en "2+1"-bil det vil si at den har ett sete bak, mellom fører- og passasjersete - tilgangen muliggjøres ved å skyve frem midtkonsollen.

Bensin + strøm

Hybrid-drivlinjen er en annen variant av den som skal introduseres på crossoveren 3008 til neste år. Her er elmotoren relativt potent med 95 hestekrefter, som muliggjør en viss grad av kjøring i ren el-modus. i såfall er selvsagt avgassutslippet null. I motsetning til 3008, som får en dieselhybridløsning, er det i SR1 en bensindrevet 1,6-liters turbomotor på 218 hestekrefter som utgjør forbrenningskomponenten. I den standardiserte EU-syklusen får hybridbilen følgende tall: Utslipp av 119 gram CO2 per kilometer og et blandet forbruk på 0,49 liter per mil.

Sportsbil

Dette er ikke så verst tatt i betraktning at vi har med en sportsbil å gjøre. Total makseffekt er 313 hestekrefter. Bilen har både firehjulsdrift og firehjulsstyring.

Peugeot SR1, som i denne omgang er et konsept, skal vises for publikum på bilutstillingen i Genève i begynnelsen av mars.

Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot