<B>BARE EN METAFOR:</B> Toyota vil ikke egentlig at du skal kjøre med et vannglass på dashbordet, men de vil at du skal tenke gjennom hvordan du kjører. Foto: (faksimilie fra nettstedet vannglasset.no)
BARE EN METAFOR: Toyota vil ikke egentlig at du skal kjøre med et vannglass på dashbordet, men de vil at du skal tenke gjennom hvordan du kjører. Foto: (faksimilie fra nettstedet vannglasset.no)Vis mer

Storm i et vannglass

Toyota vil ha deg til å kjøre mer effektivt ved hjelp av utradisjonelle metoder.

Jada, dagens høydepunkt er øyeblikket hvor du raser ut av lyskrysset med gasspedalen halvveis gjennom karosseriet, alt for å slå pensjonisten i den lille Fiaten som også ventet på grønt lys i filen ved siden av.

Noen vil hevde at du i slike situasjoner brenner av mer bensin eller diesel enn du behøver, og ettersom utslipp fra biler står for en betydelig del av verdens totale CO2-utslipp vil ikke hissig akselerering framstå som et gode - selv om det kanskje får deg til å føle deg ok i et minutt eller to.

Forsiktig med gassen

Toyota hevder påstandene i avsnittet over er riktig, og at rykk-og-napp-kjøring ikke er sunt verken for lommeboka eller miljøet. I den forbindelse har de satt i gang en kampanje kalt "Vannglasset", som har til hensikt å senke Norges drivstofforbruk med så mye som 10 prosent.

Det er verdt å nevne at også norske NAF bruker ujevn kjøring som eksempel på uøkonomisk trafikkatferd i sitt skriv om hvordan en kan kjøre mest mulig miljø- og økonomibesparende, der det blant annet heter at "mye rykk og napp fører til økt drivstofforbruk".

LIKSOMGLASS: Slik ser vannglasset-applikasjonen ut mens du kjører. Vis mer


I henhold til Toyotas kampanje burde alle, ideelt sett, kjørt rundt med et ganske fullt glass vann stående på dashbordet, men ettersom trafikksikkerheten ikke uten videre øker gjennom et slikt tiltak har Toyota utviklet en gratis iPhone-app som er ment å simulere oppførselen til et slikt vannglass mens du kjører.

Slik gjør du

Etter at appen er installert må du registrere deg med egen bruker. Toyota anbefaler at du bruker de første fem kilometrene av jomfruturen til å kalibrere appen, slik at denne kan brukes som referanse ved seinere turer.

Det lureste er å feste iPhonen i et rute- eller dashbordstativ, slik at den ikke flyter, og flyr, fritt rundt i kupeen.

Underveis får du kontinuerlig beskjed om hvor mange centiliter du har sølt ut av glasset, hvor langt og lenge du har kjørt, og hvor mye av tida du har brukt på å stå i ro. Målet er å søle minst mulig virtuelt vann, og det gjøres altså ved å kjøre så mykt som mulig - rolig akselerasjon, rolig bremsing.

Ikke alle brukerne på App Store er like fornøyd med appen. 98 brukere har i gjennomsnitt gitt den to av fem mulige stjerner, men hvis du ønsker å prøve selv kan den lastes ned her (iTunes-lenke).