<strong>SLAPP UNNA:</strong> Disse damene gjør som de skal, men mange slurver fortsatt med dette. Spesielt på kortere turer. Foto: colourbox.com
SLAPP UNNA: Disse damene gjør som de skal, men mange slurver fortsatt med dette. Spesielt på kortere turer. Foto: colourbox.comVis mer

Storkontroll mot sløve bilister

Forrige uke ble 74.200 biler kontrollert, for å avsløre manglende bilbeltebruk.

Tallene viser nok en gang at vi er dårligere til å bruke bilbelte på korte turer enn på landevegen.

- Statens vegvesen analyserer alle dødsulykkene, og dessverre ser vi at mer enn 40 prosent av de drepte i bilulykker ikke har brukt bilbelte, sier kommunikasjonsrådgiver Bjarte Skaugset i en pressemelding.

Statens vegvesen har igjen gjennomført massive bilbeltekontroller, der 74.200 kjøretøy ble kontrollert. Andelen som blir tatt for manglende bruk av bilbelte, har gått ned. Totalt fikk 1.488 personer påpakning for manglede bruk. I en tilsvarende aksjon i vår ble 1.451 personer bøtelagt, men da var antall kontrollerte et annet.

Se også videoen om den viktigste livredderen, som har fått egen fangruppe på Facebook i sin kamp for å få flere til å huske bilbelte.

Hvem får bot?

I utgangspunktet er det den som ikke bruker belte som må betale. Sitter du for eksempel på i en drosje uten å ta på beltet, er det altså du som må punge ut. Det betyr imidlertid ikke at du som kjører er uten ansvar. Dersom personer under 15 år dropper beltet, er det bilførers ansvar, og dermed bilfører som må betale gebyr.

Gebyret for å droppe bilbelte er nå på 1.500 kroner. Beløpet ble hevet fra 750 kroner i 2010.

Les også: I strid med hva mange har trodd, viser ny forskning at baksetene ikke lenger er det tryggeste stedet i bilen

Mer enn 50 år

- Den skadebegrensende og livreddende effekten av bilbelte er det liten tvil om. Det vil fortsatt gi stor trafikksikkerhetsmessig gevinst om alle brukte bilbelte alltid, sier Skaugset.

Først ute med moderne bilbelter var Volvo, som lanserte trepunkts sikkerhetsbelte 13. august 1959. Siden 1975 har belte blitt lovpålagt for personer i bilens forseter, og fra 1984 ble det påbudt med bilbelter også i baksetet. (Brukspålegg i baksetet fra 1985.)

Selv om beltene ser ganske like ut i dag som den gang, ligger det et komplisert system av funksjoner som kan stramme beltet ved kollisjon, samt slakke av under kollisjon for å minske negative effekter på kroppen.

Se DinSides unike oversikt over de sikreste bilene.

Ny teknologi på vei

Ford viste i fjor høst en ny kollisjonspute-teknologi, bilbeltekollisjonsputer. Disse er, som den første kollisjonspute-teknologien, ment å beskytte baksetepassasjerer ved frontkollisjon. Men foreløpig har vi ikke sett teknologien i noen Ford-modeller her i landet.