Storebroren til X-trail

Nissan har alltid vært blant de produsentene med ganske komplette program av terrengbiler, likevel representerer Pathfinder noe nytt.

Storebroren til X-trail

  1. Store bilder!


For Pathfinder er nok mindre terrengbil og mer personbil på samme måte som mange av bilene i klassen. Verken Volvo XC90 eller BMW X5 kan påstå at fokus har vært terrengegenskaper under utviklingen.

Pathfinder kan sees på som en bil i samme gate som storselgeren X-trail, en bil som har terrengbilenes ytre kjennetegn, men lever godt med mer personbilaktig komponenter. Blant annet ser det ut som Pathfinder vil få et firehjulsdriftsystem som i X-trail med en elektronisk styrt kobling for å få med seg bakhjulene når det er nødvendig.

Fire programmer

Sannsynligvis dukker Pathfinder opp med lavgir. Ved å ha fire valgbare programmer for styring av firehjulsdriften vil det likevel være enkelt å møte utfordringer i terrenget. Muligheten for å styre firehjulsdriftsystemet forskjellig under varierende forhold er noe flere produsenter er i gang med.

Fordelene er åpenbare. I steinete terreng vil du helst at hjulene skal gå rundt så sakte og kontrollert som mulig, men er du ute i løs sand eller snø må litt hjulspinn aksepteres for å sikre fremdriften.

Tre seterader

Som mange andre av de større SUVene kan Pathfinder leveres med tre seterader. Den bakerste seteraden ligger nedfelt i gulvet når den ikke er i bruk. Nissan har overrasket med sprek design på flere modeller, men interiøret i Pathfinder ser ganske tradisjonelt ut med analoge instrumenter og en solid midtkonsoll.

Nissan Pathfinder er utstyrt med en ny 2,5-liters dieselmotor, og er ventet til Norge i løpet av mai neste år. Det er mulig Pathfinder er stor nok til å kunne registreres som varebil klasse 2.

Store bilder av Pathfinder

Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder