<b>HURTIGLADE:</b> Det er store prisforskjeller på hurtiglading. Elbilforeningen håper flere bensinstasjonskjeder følger etter og etablerer ladepunkter for elbiler på lik linje med drivstoffpumper, som Statoil nå gjør. Foto: STATOIL FUEL&RETAIL AS
HURTIGLADE: Det er store prisforskjeller på hurtiglading. Elbilforeningen håper flere bensinstasjonskjeder følger etter og etablerer ladepunkter for elbiler på lik linje med drivstoffpumper, som Statoil nå gjør. Foto: STATOIL FUEL&RETAIL ASVis mer

Store prisforskjeller på hurtiglading

- Strømprisen er en minimal del av kostnaden.

Hurtiglading gir deg mulighet til å lade opp batteriet på en typisk elbil i løpet av en halvtime, mot 8-10 timer ved normallading.

Men skal du hurtiglade, er det også en skog av ulike parametre å forholde seg til, som abonnement, betalingsløsninger og ulike kontakter.

Og for ikke å snakke om prisene.

240 kroner per lading

Hurtiglading gir deg altså mulighet til å gå fra 0-80 prosent på en standard elbil på cirka en halv time.

Men dette koster, og det er store prisforskjeller:

De billigste tar 74 og 75 kroner for en halvtimes hurtiglading, mens den dyreste tar opptil 240 kroner.

Noen heldige elbilister har også muligheter til å hurtiglade gratis. Ifølge Ståle Frydenlund, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening, finnes det noen hurtigladestasjoner som er gratis å bruke, primært på Vestlandet.

Tesla-eierne kan også lade på Teslas ladestasjoner uten å betale. Men dette har Tesla-eierne allerede betalt, som en del av bilprisen.

- Man regner med at 14.000-15.000 av kjøpsprisen er for lading, så man har betalt for lading også, sier Frydenlund til Dinside.

«GRATIS»: Tesla-eierne kan hurtiglade «gratis», men i realiteten er det ifølge Elbilforeningen har de allerede betalt for dette da de kjøpte bilen. Man regner med at 14.000-15.000 av kjøpsprisen er for lading. Foto: Tesla Vis mer



Til sammenlikning: Ifølge Elbilforeningen koster det grovt regnet mellom 15 og 20 kroner å lade en kompakt elbil hjemme, og cirka fire ganger mer dersom man snakker om en Tesla S-modell.

Her er priseksempler for hurtiglading. Du kan se en mer utdypende liste av prisene lenger ned i artikkelen:

Dette koster hurtigladingen
SelskapÅrspris ved abonnementEnkeltlading
Ishavsveien3750220
Grønn kontakt6000100
Fortum Charge & driveNei75
EV Power3588a)100
Lyse238899
StatoilNei74
Prisene er innhentet fra selskapenes nettsider/abonnementsinformasjon, 23. september 2014. Vi tar forbehold om feil og endringer. Årsprisen er basert på månedspris. Enkeltlading er 30 minutter.
a)Forutsetter medlemskap/abonnement som koster 49 kroner per måned.


Hva synes du om prisene på hurtiglading? Hva bør etter din mening gjøres med dette markedet? Del dine meninger i debatten nedenfor.

Les også: Her kan alle betale for lading av elbil


Dyreste aktør doblet prisen

BETAL MED KORT: På ladestasjonene til Proxll kan du betale med kort. Foto: BERIT B. NJARGA Vis mer


Vi har tidligere nevnt Ishavsveien som en av hurtiglade-aktørene.

I september doblet de prisen for hurtiglading, til 240 kroner (betaling med sms. 220 kroner ved betaling via app). Dette er pris for deg som vil betale uten å knytte deg til en abonnementsavtale med selskapet.

Med den prisøkningen er de også den desidert dyreste aktøren på markedet i dag.

- Hvorfor er dere så mye høyere priset enn de øvrige aktørene?

- Vi har priser som reflekterer kostnaden som er forbundet med å bygge ut infrastruktur for hurtiglading av elbiler. Strømprisen er en helt minimal del av dette. Det er også effektavgift, fastavgift, ulike strømutgifter og i tillegg betaling til sms- og app-tjenesten, og 25 prosent moms på det, sier Marie Frogner, ansvarlig for prosjektledelse for Ishavsveien, til Dinside.

Hun sier videre at Ishavsveien planlegger en videre utbygging av 125 nye ladesteder, og at de må ha en forutsigbar inntektsmodell for å bygge ut.

- Derfor baserer Ishavsveien driften på en medlemsmodell, sier Frogner.

- Hvorfor er prisene deres doblet?

- Prisen som var, reflekterte på ingen måte de kostnadene som var forbundet med det, nå ligger de på et mer realistisk nivå, sier Frogner.

- Må vurdere sitt eget behov


Hun understreker at hver og en må ta et standpunkt i forhold til hva behovet deres er, og at medlemmer kan lade så ofte og så mye de vil for 3.750 kroner året.

- Og lader man sjelden, må man betale det det reellt koster for en lading, for at inntektsmodellen skal gå opp. Lader man så sjelden, har man kanskje også råd til å betale det det koster, sier hun.

- For å komme oss fra by til by med elbil, trenger vi også ladesteder på uveisomme steder. Dette er ulønnsomt, men nødvendig. Det er også bakgrunnen for medlemsmodellen, man bygger for når disse investeringene skal tas, sier Frogner til Dinside.

- Etter at dere doblet prisene på enkeltladinger har det versert rykter om at dere kun tilbyr enkeltlading som en mulighet, for at dere skal kunne søke støtte til utbygging fra Transnova. Men at det dere egentlig gjør er å tvinge kunder inn i abonnementsavtaler med de høye prisene for enkeltladinger. Er dette riktig?

- Ishavsveien er ikke et kraftselskap; det er et selskap som kun driver med utbygging av infrastruktur, og driften skal finansiere utbygging - dermed må prisene settes på bakgrunn av det utbyggingen koster. Transnova har ikke kommet med noen krav om minstepris, kun krav om drop-in-mulighet - og det skulle bare mangle, at ikke det skulle være en mulighet. Driften må finansieres, og den delen av utbyggingen som ikke dekkes av offentlig støtte. Det ligger ikke noen andre baktanker bak det. Så må man vurdere ut fra sitt eget bruk. Det er opp til den enkelte å benytte seg av det, det er helt frivillig, det er ingen som tvinges inn i det, sier Frogner til Dinside.

Les også: Her kan alle betale for lading av elbil

Betalingsviljen til elbilistene


Som vi ser i leserdebattene på mange av våre artikler om elbiler, er nettopp priser på hurtiglading noe som irriterer mange.

Se for eksempel kommentarene i denne artikkelen, blant annet denne:

    «Jeg har brukt hurtiglader to ganger på ett år, bruker heller bensinbilen når jeg skal kjøre lengre, det er så irriterende å betale 10-gangen strømprisen på disse hurtigladestasjonene, hurtigladestasjonsmafiaen som har fått statlig støtte burde snarest legges ned»

Ifølge Elbilforeningens medlemsundersøkelse, går grensen for betalingsviljen på rundt tre kroner per kilowattime (kWh).

- Den siste medlemsundersøkelsen i juni viste at betalingsviljen er god opp til 2,50 til 3 kroner per kWh. Det betyr rundt tre ganger prisen man betaler for å lade hjemme i garasjen. Vi må erkjenne at hurtiglading er dyrere enn å lade hjemme, siden det ikke bare er snakk om selve strømmen, men også en tjeneste. Dersom driften ikke er lønnsom, vil svært få være interessert i å tilby denne tjenesten, sier Frydenlund i Elbilforeningen til Dinside.

- Fortjeneste på hurtiglading kan dessuten komme fra pølsesalg eller annet rundt hurtigladestasjonen. Det har Statoil nå sett, og de etablerer for tiden mange nye hurtigladere. Smart, og vi håper flere kjeder følger etter, siden vi mener det bør være like enkelt å hurtiglade som å fylle fossilt drivstoff, sier han.

Dette koster det å hurtiglade

Her kan du se mer av prissettingen for hurtiglading.

Som du ser, kan prissettingen være ganske forvirrende, ettersom det er mange ulike abonnementsordninger og betalingsordninger ved drop-in.

Her er prisoversikten:
Ishavsveien:
Abonnement eller enkeltlading:

    12-måneders medlemskap, som inkluderer fri lading i medlemsperioden og to redninger fra redningstjeneste per år, ved behov for veihjelp eller nødstrøm: 3.750 kroner

    Pris per enkeltlading uten medlemskap: 220 kroner ved betaling med app, 240 kroner ved betaling med sms. Ladetiden er maks 30 minutter april-september og maks 40 minutter oktober-mars.

Grønn kontakt:
Har flere abonnementsordninger og mulighet til å betale med sms på «utvalgte stasjoner». Ladetid: 15-30 minutter.

    Abonnementsordninger:
    1. 75 kroner per lading med ladekort (etterskuddsvis betaling +50 kroner for kort)
    2. 150 kroner i månedsavgift + 25 kroner per lading
    3. 500 kroner i månedsavgift (ubegrenset lading) (tilsvarer 6.000 kroner per år)
    4. Klippekort: 500 kroner for 10 klipp (+ 50 kr. for kort)
    Enkeltlading uten medlemskap: 100 kroner per lading, betalt med sms eller app.

Fortum Charge & Drive:
Kan betale for enkeltladinger med sms, eller bestille ladekort. Det er ingen fast kostnad i 2014. Foreløpig sats for 2015 er satt til 100 kroner.

    Du betaler for den ladingen du bruker. 2,50 per minutt. Det blir 75 kroner for 30 minutter.

EV Power:
Begge abonnementstypene forutsetter en månedsavgift.

    Abonnement med månedspris 299 kroner gir fri bruk av selskapets hurtigladere. (3.588 kroner per år.)

    Månedspris på 49 kroner, og du må da betale for enkeltladinger i tillegg: 100 kroner per lading.

Lyse:
Abonnement eller betaling for enkeltladinger:

    Abonnement koster 199 kroner per måned, og da er 15 fyllinger inkludert. (2.388 kroner per år.)

    Enkeltlading kan betales via app eller sms. Det koster 99 kroner per fylling.

Statoil:
Her kan du betale i kassen som for alle andre bensinstasjonsprodukter. Du kan velge 15 eller 30 minutter lading.

    Enkeltlading koster 44 kroner for 15 minutter og 74 kroner for 30 minutter.

Hva synes du om prisene på hurtiglading? Hva bør etter din mening gjøres med dette markedet? Del dine meninger i debatten nedenfor.