Store omveltninger siste kvartal

For hva skjer i oktober, november og desember når stor sett alle bilene øverst på salgstoppene blir billigere over nyttår, mens bare noen av utfordrerne på trinnene under blir dyrere. Lavere salg og avgiftstap for Staten både før og etter nyttår?

Toyota på topp, Suzuki mest fram

  1. Store omveltninger siste kvartal


Om ikke VW og Toyota ganske straks gjør som Peugeot, og innfører 2007-priser nå, spår vi i DinSide Motor en ganske kraftig nedgang i totalsalget for fjerde kvartal 2006. Regstatistikken gir riktignok ikke detaljer helt ned på hvilke motor og girvalg som selger best per modell, men noe kan vi likevel lese av de tilgjengelige dataene. Slik tolker vi det:

Dette skjer

Hvor mange vil kjøpe bil i november hvis de vet at de kan spare 24.000 kroner eller 41.000 kroner på å vente ørlite grann? Vis mer


* Volumutgavene av alle de seks øverste modellene på salgstoppen blir i hovedsak betydelig billigere over nyttår. Salget kommer til å stoppe dramatisk opp om ikke importørene gjør noe med prisene.
* Bil nummer syv på listen blir betraktelig dyrere etter nyttår. Med andre ord vil det medføre en del framskyndte salg før nyttår, men neppe de helt store volumene. Bilen blir tross alt ikke billigere enn den er.
* Bilmodellene på plassene åtte til 20 har stort sett alle motorvarianter som vil føre til en naturlig glidning fra bensin til diesel innenfor modellene. Det vil si at eventuelle bensinkjøpere vil skynde seg mens dieselkundene vil vente.
* Unntaket er helt klart for Subaru Forrester, som ikke har dieselalternativ. Dessuten tildels BMW 3-serie, hvis et betydelig antall kunder neppe kan tenke seg et liv med diesel.

Betyr lavere nybilsalg

Summen av dette kan knapt bety noe annet enn et betydelig lavere totalsalg enn normalt fram til nyttår. Dersom ikke det gjøres noe voldsomt med prisene da. Peugeot har allerede gjort det, mens Toyota i skrivende stund er skikkelig i tenkeboksen. Importøren av VW har på sin side så langt signalisert at de ikke kommer til å gjøre noe. Men med tanke på at noe sånt som 80 prosent av kjøperne av toppselgeren Passat vil sparer 20.000 kroner på å vente til over nyttår, stiller vi oss skeptisk til akkurat den holdningen vil vedvare.

Staten taper uansett

Men det rare er at samme hvordan vi vrir og vender på dette, er det mest sannsynlig at det er Staten som (for en gangs skyld) taper mest. Riktignok er forholdet i salget mellom bensin og dieselutgaver i dag er ca. 50/50. Da har man kunnet tenke seg en utjevning; de som likevel har tenkt seg en bensinmodell det nærmeste halvåret vil framskynde sitt kjøp til før nyttår, og det veier opp for dem som venter med å kjøpe dieselmotor til over nyttår.
Det er nok et alt for enkelt regnestykke. Når prisene på dieselbiler synker såpass kraftig, kommer svært mange av dem som egentlig hadde tenkt seg bensinbil til å finne gode grunner for å vurdere diesel på nytt. Enten den er tilgjengelig nå eller over nyttår. Med enten lavere salg og/eller redusert avgiftsinngang til Staten siste kvartal i år.

Halv milliard i 2007?

Og hva skjer over nyttår? Når alle de seks mest populære bilmodellene i Norge går ned i gjennomsnitt kanskje 20.000 kroner i avgifter? De blir i hvert fall ikke mindre populære av å bli billigere. De seks mest populære modellene på markedet i dag står for 25 prosent av totalmarkedet, som betyr ca. 25.000 biler. Forutsatt at de selger like godt neste år, betyr disse bilene alene et avgiftstap for staten på en halv milliard kroner.

  • I denne artikkelen finner du alt om de nye avgiftene.
  • Her finner du populære bilmodeller som har blitt billigere.
  • Her finner du populære bilmodeller som har blitt dyrere.