<B>BILLIGERE FOLKEBIL:</B> VW Passat GTE får 6.512 kroner mindre i avgift. Men går du for toppmodellen 2,0 BiTDI 240hk Highline 4MOTION DSG kan du spare hele 43.822 kroner. Prisforskjellen er enda større om du vil ha en Golf R-modell. Foto: JAMIESON POTHECARY
BILLIGERE FOLKEBIL: VW Passat GTE får 6.512 kroner mindre i avgift. Men går du for toppmodellen 2,0 BiTDI 240hk Highline 4MOTION DSG kan du spare hele 43.822 kroner. Prisforskjellen er enda større om du vil ha en Golf R-modell. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Store forskjeller på Norges ti mest solgte biler

De kraftigste får mest i avgiftslette, og det kan skille opptil 60.000 kroner på samme bilmodell!

Avgifter på hestekrefter og vekt går ned, forurensning skal koste mer. Det er resultatet etter budsjettforhandlingene, som til syvende og sist må vedtas av Stortinget. Men det er ventet at dette går igjennom og vil få effekt fra nyttår.

De store ladbare hybridene får avgiftslettelser på inntil 100.000 kroner. Varebiler og store, tunge biler med digre dieselmotorer blir taperne.

Ifølge bransjenettstedet Bilnytt.no er det stor jubel hos premium-importørene som kan tilby ladbare hybridbiler eller biler med lavt CO2-utslipp. Suzuki og Subaru er ikke fullt så fornøyde, ifølge Bilnytt.no.

På de ti mest solgte bilene i Norge, finner vi store forskjeller.

Det viser avgiftsutregningene hos Bilnorges kalkulator, som er basert på tekniske data for nye personbiler i Bildatabasen til Opplysningsrådet for Veitrafikken.

LES OGSÅ: Dette er nytt i bilavgiftene

1. VW Golf

Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Norges klart mest solgte bil, og her skjer det store variasjoner: Biler med 1,2- eller 1,4-liters bensinmotor, samt 1,6 TDI eller 2,0 TDI får justeringer på pluss minus 2.000-4.000 kroner. Men ønsker man en Golf med litt ekstra trøkk, kan det være store penger å spare. En R-modell med 300 hester, 4Motion og DSG automakasse får avgiftslette på hele 56.480 kroner.

Den elektriske e-Golf og den ladbare plugin-hybriden GTE går klar av avgiftsregimet og prisen blir derfor uforandret.

2. Toyota Auris

Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Toyota selger stort sett bare hybrid-utgaver av Golf-konkurrenten Auris. Her skjer det bare en ørliten forandring. Disse blir 1.500 kroner dyrere.

3. Skoda Octavia

Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


På folkebilen Octavia skjer det en interessant dreining. Her blir bilene med størst motor vesentlig billigere, mens utgaver med små diesel- og bensinmotorer får en økning. 1,2 TSI og 1,6 TDI øker med rundt 2.500 kroner, men 2,0 TDI med 180 hester, 4x4 og DSG får rundt 11.000 kroner mindre i avgift. Går man ytterligere opp på skalen, blir et enda mer å spare. Octavia RS med 230 hesters bensinmotor blir faktisk 33.800 kroner billigere.

4. Toyota Yaris

HYBRID: Toyota Yaris Hybrid er den bensinbilen som kommer best ut på begge listene. Oppnådd forbruk er likevel 0,48 liter per mil, mot 0,35 som oppgitt fra produsenten. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Lille Yaris selger fortsatt godt - spesielt i hybrid-versjon. Men til tross for et CO2-utslipp på bare 75 gram per kilometer, blir også den 1.874 kroner dyrere.

5. Toyota RAV4

Foto: TOYOTA Vis mer


Den mest solgte SUV-en i år blir straffet for relativt høyt CO2-utslipp. En 2,0 4WD med CVT-girkasse slipper billigst unna med en avgiftsøkning på 8.877 kroner. Men du må regne med å bla opp inntil 25.483 kroner ekstra for 2,0 4WD i Executive-utgave. Den slipper ut 169 gram CO2 per kilometer.

6. Tesla Model S

MEST SØKT: Av de mest søkte bilmerkene er Tesla på topp, etterfulgt av Golf på andre og BMW på tredje. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Avgiftsfri fra før. 0=0.

LES OGSÅ: Bilsalget går mot ny rekord!

7. Nissan Leaf

VINTEDEKK: Tellingen til Continental viser at mange elbilister ikke bytter til sommerdekk om sommeren. Det øker risikoen for både vannplaning og skrens. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Elbilen er oppgradert med ny og større batteripakke og selger fortsatt i bøtter og spann - uten at det gir noen inntekter til statskassa.

8. Mitsubishi Outlander

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Den ladbare hybriden Outlander PHEV er svært populær i Norge. Bilen med firehjulstrekk og to el-motorer blir bare 561 kroner billigere. Ønsker du sjuseter-versjonen med diesel, kan du spare 2.000 kroner. Men det gjelder bare utgaven Intense+ 2.2-150 DI-D 4WD. De øvrige Outlander-versjonen blir 3.300-17.800 kroner dyrere.

9. Volkswagen Passat

LADBART: Nå er Volkswagen i hybridmarkedet med to biler: Golf og Passat, begge ladbare. Det merkes på registreringsstatistikken. Rene elbiler har derimot en salgstakt som dabber av. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Stasjonsvognfavoritt nummer én kommer i disse dager som ladbar hybrid (GTE). Den får en avgiftslette på 6.512 kroner. Men går du for toppmodellen 2,0 BiTDI 240 hesters Highline 4MOTION DSG kan du spare hele 43.822 kroner. Den høyreiste Alltrack-utgaven med 2,0 TDI og 150 hester blir 3.373 kroner rimeligere.

10. Mazda CX-5

Foto: RUNE NESHEIM Vis mer


Hos den svært populære CX-5 er det store variasjoner avhengig av motor. Velger du 2-liters bensinmotor på 165 hester, kan du spare 5.517 kroner. Men går du for AWD-utgave med 160 hesters bensinmotor, må du ut med 15.000 kroner ekstra. Dieselutgavene blir justert +/- 3.000 kroner avhengig av hester og utstyr.

Taperen/vinneren

Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Som en kuriositet kan vi nevne at bilen som øker mest, er Mercedes-Benz Geländewagen G350 BlueTEC. Med et CO2-utslipp på hele 295 gram per kilometer må du regne med å bla opp 63.161 kroner ekstra til statskassa.

Bilen som får mest avgiftlette, er den ladbare hybrid-sportsbilen Porsche 918 Spyder. Den kan du spare hele 278.796 kroner på fra nyttår!

NY STUDIE: Dieselbiler forurenser langt mer enn lovet