Nissan Evalia ender med tre stjerner i krasjtest. Det er de ikke fornøyde med. Foto: Euro NCAP (alle bilder)
Nissan Evalia ender med tre stjerner i krasjtest. Det er de ikke fornøyde med. Foto: Euro NCAP (alle bilder)Vis mer

Store forskjeller i ny sikkerhetstest

Chevrolet Trax og Renault Captur klarer seg fint i Euro NCAPs nyeste test. Verre gikk det for Nissan.

Nissan Evalia, en for mange ukjent flerbruksbil som også er kjent under navnet NV200, klarer bare tre av fem stjerner. Det er ikke bra i dag, men så er dette også en bil som deler mye med varebilen NV200 Van. Standarden for varebiler ligger fortsatt klart lavere. Dette er heller ikke en ny bil, den kom i 2009 og vi testet den faktisk i 2010.

Uansett, når bilen selges som en familiebil i dag burde sikkerhetsnivået vært høyere, også når vi snakker om en rimelig syvseter med en startpris på drøyt 290.000 kroner. Selv om fem stjerner har blitt standarden i dag, hender det fortsatt at noen bokstavelig talt går på en smell.

Flere problemer

Det var først og fremst voksenbeskyttelsen som ga det dårlige resultatet. Her klarte Evalia bare 68 prosents uttelling. Karosseriet var ikke sterkt nok og det ble brudd i metallet som gjorde kupeen ustabil og beskyttelsen av føreren for dårlig i frontkollisjonstesten (se fotoalbum). Også i stolpetesten, hvor bilen treffes av en stolpe fra siden, gikk det relativt dårlig og føreren fikk stor belastning på brystpartiet. I tillegg var beskyttelsen mot whiplash ved påkjørsel bakfra for svak.

Chevrolet Trax
Chevrolet Trax
Chevrolet Trax
Chevrolet Trax
Nissan Evalia
Nissan Evalia - legg merke til bruddene i karosseriet mellom gulvet og A-stolpen og dørkarmen
Nissan Evalia - legg merke til bruddene i karosseriet mellom gulvet og A-stolpen og dørkarmen
Nissan Evalia
Nissan Evalia ender med tre stjerner i krasjtest. Det er de ikke fornøyde med. Foto: Euro NCAP (alle bilder)
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur


Barnebeskyttelsen var imidlertid relativt god med en uttelling på 81 prosent. Også fotgjengerne kommer greit fra det her, sammenlignet med andre biler, med en uttelling på 67 prosent. I kategorien sikkerhetsutstyr ble Evalia vurdert til 55 prosent.

Marina Bakkum, informasjonssjef hos den norske Nissan-importøren, er tydelig på at de ikke er fornøyd med resultatet. Hun mener mye av grunnen ligger i at Evalia ikke lenger er noen ny bil, og at testene hos Euro NCAP i mellomtiden har blitt strammet inn.

– Bilen kom i 2009 og hadde den vært testet da, hadde den sannsynligvis fått fire stjerner. Det er på linje med konkurrentene den gangen, sier Bakkum og sikter da først og fremst til andre varebilbaserte biler.

Nissan Evalia - legg merke til bruddene i karosseriet mellom gulvet og A-stolpen og dørkarmen Vis mer


Bakkum mener derfor dette ikke er noen krise, men sier at de vurderer endringer i bilen på senere tidspunkt, uten at det er noe konkret klart ennå. Trolig vil det skje i forbindelse med en facelift.

Les alle våre Euro NCAP-saker her.

Tre andre

Tre andre biler ble også testet i samme omgang, nemlig Chevrolet Trax, Renault Captur og Dacia Sandero. Sistnevnte selges ikke i Norge, så den er ikke så interessant i denne sammenheng. Den oppnådde også bare fire stjerner. De to andre derimot er spennende nyheter, selv om de neppe kommer til å stå for de helt store salgstallene.

Renault Captur

Renault Captur har vi akkurat prøvekjørt, og med tanke på Renaults sikkerhetsfokus er det ingen overraskelse at denne gjør det bra. Fem stjerner sikres greit, og voksenbeskyttelsen vurderes til 88 prosent. Barnebeskyttelsen får 79 prosent, fotgjengerbeskyttelsen 61 prosent og sikkerhetsutrustningen 81 prosent. Litt trekk blir det for noe svak beskyttelse av mage/bryst i stolpetesten, samt beskyttelse mot whiplash, men likevel helt innenfor det normale.

Chevrolet Trax

Chevrolet Trax er i bunn og grunn samme bil som Opel Mokka, så Euro NCAP behøvde ikke gjøre alle testene på nytt. Men på enkelte områder er testen skjerpet inn siden Mokka ble testet, så der har Trax vært i ilden. Fem stjerner går fint, ikke minst takket være en voksenbeskyttelse vurdert til solide 94 prosent. Barnebeskyttelsen er også god med en uttelling på 85, mens fotgjengerbeskyttelsen og sikkerhetsutrustningen ble vurdert til henholdsvis 64 og 81 prosent. Det gode sikkerhetsnivået vil sannsynligvis være greit å ha som et salgsargument for bilen fra merket som nylig har blitt reintrodusert til Norge.