Store forskjeller i kollisjonstest

De nyeste Euro NCAP-resultatene viser at det fortsatt er store forskjeller blant de ulike bilprodusentenes vektlegging av kollisjonssikkerhet.

De siste resultatene fra Euro NCAP viser at Mercedes-Benz, Renault og Saab er blant bilprodusentene som har kommet lengst i sitt sikkerhetsarbeid. Både nye E-klasse og nye 9-3 oppnådde toppkarakteren 5 stjerner i Euro NCAPs prestisjetunge kollisjonstester.

Franske Renault er imidlertid i en klasse for seg selv. Ikke bare var Laguna den første bilen som oppnådde fem stjerner i fjor, nå kan Renault i tillegg skryte av at Megane er den første kompaktbilen som noensinne har oppnådd 5 stjerner hos Euro NCAP. I tillegg oppnådde storbilen Vel Satis toppkarakter.

Skuffende resultater

Hos Chrysler, Land Rover og Suzuki er nok reaksjonene litt annerledes. PT Cruiser, Freelander og Grand Vitara måtte nøye seg med 3 stjerner, noe som er særdeles svakt. Alt under 4 stjerner er i dag for dårlig.

Vi kommer tilbake med en langt grundigere omtale i morgen, der vi blant annet vil gå nærmere inn på hvordan de ulike modellene gjorde det i henholdsvis front- og sidekollisjonstestene.

Euro NCAP - stjerner
BilKlasseStjerner
Mercedes-Benz E-klasseStorbil5
Renault Vel SatisStorbil5
   
Saab 9-3Mellomklasse5
Nissan PrimeraMellomklasse4
Subaru Legacy OutbackMellomklasse4
   
Renault MeganeKompaktklasse5
Toyota CorollaKompaktklasse4
   
Citroën C3Småbil4
Ford FiestaSmåbil4
Seat IbizaSmåbil4
   
Nissan X-TrailLiten SUV4
Land Rover FreelanderLiten SUV3
   
Hyundai Santa FeStor SUV4
Mercedes-Benz M-klasseStor SUV4
Suzuki Grand VitaraStor SUV3
   
Mercedes-Benz VaneoFleksibil4
Chrysler PT CruiserFleksibil3
   
Peugeot 807Flerbruksbil4


Relaterte artikler


  • Kollisjonstest: Småbiler
  • Kollisjonstest: Golf-klassen
  • Kollisjonstest: Familiebiler
  • Kollisjonstest: Fleksibiler
  • Kollisjonstest: Flerbruksbiler