Store endringer i bilsalget

Både bilimportører og nybilforhandlere kan glede seg over et svært godt salg i årets tre første måneder. Sammenlignet med fjoråret har nybilsalget steget med 34 prosent.


Men økningen fordeler seg ikke jevnt mellom de ulike bilmerkene. Mens for eksempel Suzuki har hatt en økning på utrolige 108 prosent, må Peugeot nøye seg med bare 1,8 prosent økning. Enda verre har det gått for Audi, som kun øker med 0,2 prosent. For ikke å snakke om søstermerkene Nissan og Renault, som går tilbake med henholdsvis 7,5 og 12,1 prosent.

Flere øker mer enn 70 prosent

Suzuki er ikke alene om å ha gjort det godt i årets første kvartal. Både Volkswagen og Subaru har økt salget med 75 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Mitsubishi kan skilte med 70 prosent økning, mens både Mazda, Volvo og BMW kan glede seg over drøyt 50 prosent økt salg.

Sier ikke hele sannheten

LIANA: Suzuki kan i stor grad takke sin Liana-kampanje for den store fremgangen. Vis mer


Slike prosenttall skal imidlertid tas med en klype salt. La oss ta Suzuki og Toyota som eksempel. Suzuki økte altså sitt salg med 108 prosent, mens Toyota "bare" klarte 45 prosent.

Hvis vi kikker nærmere på tallene, finner vi ut at Suzuki økte fra 466 til 969 biler, altså en økning på 503 biler. Toyota, derimot, økte sitt salg med hele 1.423 biler, fra 3.165 til 4.588. Men fordi Toyota solgte så godt også i fjor, utgjorde ikke den store økningen mer enn 45 prosent.

Prosentpoeng forteller mer

SELGER GODT: Subaru Forester er Subarus mest populære modell. Vis mer


Derfor er det etter vårt syn mer interessant å se på markedsandeler i prosentpoeng. Og med utgangspunkt i prosentpoeng ser vi at Volkswagen har gjort det svært godt. Mens Volkswagen hadde en markedsandel på 11,1 prosent i fjor, har de i løpet av årets første kvartal klart å tilkjempe seg en andel på 12,8 prosent. Det betyr at Volkswagen har økt sine markedsandeler med hele 1,7 prosentpoeng, noe Touran og den nye Golfen har æren for.

På andreplass finner vi Toyota, som øker fra 15,5 til hele 16,7 prosent, og dermed - til tross for Volkswagens ypping - er Norges ubestridt mest populære personbilmerke. Volvo gjør det også godt, og øker fra 4,7 til 5,8 prosent markedsandel.

Audi og Peugeot taper

NY GOLF: Volkswagen kan takke både fleksibilen Touran og nye Golf for den solide fremgangen. Vis mer


Også med prosentpoeng som utgangspunkt finner vi Renault og Nissan på bunn. Både Renault og Nissan har tapt 1,1 prosentpoeng markedsandel og er dermed nede på henholdsvis 2,4 og 3,0 prosent. Også Audi raser utfor bakke - relativt sett. Mens Audi i fjor hadde en markedsandel på 4,9 prosent, er merket nå nede i 4,0. Og Peugeot, som i fjor hadde 8,4 prosent av personbilmarkedet, er nå ned i 7,6. Peugeot står imidlertid ikke i fare for å miste sin tredjeplass, til det er avstanden til Opel og Ford altfor stor.

Fire japanere blant de 10 største

De store ulikhetene gjør seg imidlertid mange og tildels dramatiske utslag på rankinglisten over Norges mest populære bilmerker. Suzuki, som i fjor lå på 19. plass på listen, har nå rykket helt opp til en 9. plass. Subaru opplever en nesten like imponerende fremgang og rykker opp fra en 18. til en 10. plass. Og Mazda, som i fjor lå på en 13. plass, kan nå skryte av å være Norges 8. mest populære bilmerke. Dermed får Toyota selskap av tre "nye" japanske merker på 10-på-topp-listen.

Renault og Mercedes-Benz raser

POPULÆR JAPANER: Mazda 6 utgjør tre firedeler av det totale Mazda-salget. Vis mer


Da er situasjonen langt mørkere for Renault, som i fjor var Norges 9. mest populære bilmerke. Renault har virkelig gjort det svakt i år, og er falt helt ned til en 18. plass. Også Mercedes-Benz har rast nedover listen - fra en 10. til en 15. plass. Nesten like ille har det gått for Nissan, Mitsubishi og Skoda, som alle har rast fire plasser.

Dette ble mange tall på en gang. For å gi deg oversikt, har vi derfor laget fire tabeller der vi har rangert de ulike merkene etter følgende faktorer:

  • Status: 1. kvartal 2004
  • Fremgang/tilbakegang i prosent
  • Fremgang/tilbakegang i prosentpoeng
  • Fremgang/tilbakegang på bestselgerlisten
  • KILDE: Opplysningsrådet for Veitrafikken AS (OFV)