Store bilder

350 GTV: Slik så den ut, den aller første prototypen bygget av Ferruccio Lamborghini. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Konseptbilen Lamborghini 350 GTV ble for aller første gang vist på bilmessen i Torino i oktober 1963. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • På bilmessen i Geneve i 1964 viste Lamborghini frem en videreutvikling av konseptbilen 350 GTV. Den nye bilen hadde fått navnet 350 GT. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • 350 GT ble drevet av en V12 motor som kunne yte 280 hestekrefter. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • 350 GT fikk enorm respons og ble satt i produksjon kort tid etter bilmessen. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Miura P400 dukket opp på Geneve-utstillingen i 1966. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Bilen hadde en tverstilt V12. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • På geneve-utstillingen to år senere, dukker denne nye yndlingen opp: Islero 400 GT. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Islero hadde en V12 på 320 hestekrefter og skivebremser. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Senere samme år dukker Espada opp. Bilen bygger på et designstudie utført av Bertone året før. Legg merke til at denne bilen har norske skilter. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Lanseringen av Espada skulle vise seg å bli en av Lamborghinis mest suksessfulle gjennom tidene. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Miura roadster fra 1968. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Jarama 400 GT overtok i 1970 etter Iserlo 400 GT. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Jarama hadde en fireliters V12. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Under bilutstillingen i Torino i 1971 stjal Bertone showet med lanseringen av Lamborghini Urraco P250. Bilen hadde en tverrstilt V8 på 2,5 liter. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • I 1971 viste Lamborghini frem konseptbilen Countach LP500. Her er bilen slik den fremsto i produksjonsklar utgave tre år senere. Da bilen ble vist på Geneve-messen i 1974 hadde den fått navnet Coutach LP 400. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Countach LP 400 ble designet av Gandini, og ble kjent for sine dører som åpner fremover. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • I 1976 dukker Silhouette opp. En toseters kupé med Targa-tak. Bilen imponerte testpublikummet med sin 3-liters V8 som kunne gi 260 hestekrefter, samtidig som bilen hadde gode og komfortable kjøreegenskaper. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • I 1977 bestemmer Lamborghini seg for å ta en del av det militære markedet, og lanserer Cheetah. I 1981 kommer etterfølgeren LM001, som er mer beregnet på det sivile markedet.

    Allerede året etter, i 1982, blir den avløst av sin etterfølger LM 002 som er avbildet på bildet over. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • LM002 har en V12 i fronten. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • I 1985 dukker en ny teknologi opp med bruk av fire ventiler. Countachen får nå sin tredje oppgradering ved bruk av denne teknologien, og får derav navnet Countach Quattrovole. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • I 1988 feirer Lamborghini 25 års jubileum som bilprodusent og lanserer en jubileumsutgave av Countach, Countach Anniversario. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • I 1990 starter Lamborghini å produserer Diablo, den gang verdens raskeste sportsbil med 320 kilometer i timen i toppfart. Bilen på bildet er fra år 2000. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Murcielago var den første nye sportsbilen fra Lamborghini på 11 år da den ble lansert i slutten av 2001. Under panseret sitter en 6,2 liters motor som jobber frem respektable 580 hestekrefter. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Gallardo er det foreløpig siste skuddet på Lamborghini-treet. Bilen kom i 2003. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.